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강원지역 동상 피해조사를 통한 동결심도 산정 연구
A Study on Compute of Freezing Depth through Frost Damage Investigation in Gangwon Region 원문보기

한국지반신소재학회논문집 = Journal of the Korean Geosynthetics Society, v.22 no.1, 2023년, pp.97 - 107  

안승우 (Korea Engineering Consultants Corp) ,  문범수 (Department of Regional Infrastructure Engineering, Kangwon National University) ,  정우철 (Department of Regional Infrastructure Engineering, Kangwon National University) ,  석송희 (Department of Regional Infrastructure Engineering, Kangwon National University) ,  최송 (Department of Regional Infrastructure Engineering, Kangwon National University) ,  김용성 (Department of Regional Infrastructure Engineering, Kangwon National University)

초록
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본 연구에서는 국내 동상피해 발생지역 중 동결지수가 높은 강원산간지역의 콘크리트도상 현장에 대하여 동상피해 원인과 동결심도를 분석하고 동결심도 자료를 바탕으로 콘크리트도상의 동결심도 산정식 및 강원지역의 동결심도 산정식을 고찰하였다. 강원산간지역의 콘크리트도상 동결심도와 강원지역의 동결심도 경향성을 비교한 결과 콘크리트도상은 동결지수 400(℃×일)이하에서는 동결심도가 강원지역의 동결심도보다 높게 나타났으며, 동결지수400(℃×일)이상의 구간에서는 강원 지역의 동결심도가 콘크리트도상의 동결심도보다 높게 나타났다. 본 연구를 통해 강원지역의 동결심도 산정식을 제시하여 강원지역의 철도 및 도로 건설사업 시 동상 방지대책 수립에 활용될 수 있도록 기초자료를 제공하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study analyzed the causes of frost damage and freezing depth for concrete ballast sites in the Gangwon mountainous area, which has a high freezing index, and considered the equation for freezing depth in concrete roadbeds. Comparing the freezing depth tendencies of concrete roadbeds in the Gang...

주제어

표/그림 (24)

참고문헌 (10)

  1. Ahn, S. W. (2022), A Study on Calculating the Frost Depth by?Investigating Freeze Damages in Gangwon region, Master's?Thesis, Kangwon University. 

  2. Baek, S. J., Kim, H. G., Kim, D. S. and Cho, K. H. (2014),?"A Study on the Characteristic of the Railway Tunnel Frost?Penetration Depth with the Variation of Outdoor Air Temperature of Frozen Ground (Focused on North Korea Area)",?Proc. of the Korean Society for Railway Conference, Changwon,?pp.833-838. 

  3. Hong, S. S., Kim, Y. S. and Kong, J. Y. (2018), A Study?on the Frost Penetration Depth in Pavements for railway,?Ministry of Land, Infrastructure and Transport. 

  4. Jung, J. Y. (2009), A Study on the design rule and construction specification of railroad track bed for concrete ballast,?Ph.D Thesis, Joongbu University. 

  5. Kim, Y. J. (1998), Design and Construction Techniques for?Cold climate area Civil Engineering Structures, Korea Institute?of Civil Engineering and Building Technology. 

  6. Kim, Y. J. (2013), Development of anti-freeze method, design,?construction and maintenance manual for railway structure,?Korea Institute of Civil Engineering and Building Technology. 

  7. Korea National Railway (2017), General Design of Soil?Structures, KR C-04010, KR. 

  8. Lee, D. Y. and Kim, Y. J. (2014), "A Study of Frost Penetration Depth and Frost Heaving in Railway Concrete Track",?Journal of the Korean Geo-Environmental Society, Vol.15,?No.1, pp.35-41. 

  9. Ministry of Construction and Transportation (2007), National?Freezing Index for North and South Korea. 

  10. Ministry of Construction and Transportation (2020), 4rh?National Rail Network Construction Plan. 

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