인간의 자아경계는 개인마다 지향하는 바에 따라 다르다. 따라서 이를 체현하는 방법도 서로 다를 수 있다. 또한 이를 추구하며 사는 것은 누리는 삶을 영위한다고 여긴다. 곧 긍정을 지향하고, 또한 자기가 원하는 추구하는 삶이기 때문이다. 삶을 긍정하는 자세는 21세기의 시대정신이다. 내적 자아경계의 체현은 곧 긍정의 지향에 따른 결과이며, 이는 결국 행복으로 나아가게 하여준다. 자아경계의 체현은 보람 있는 삶을 도모함으로써 가능하다. 시대를 앞서간다는 것은 이와 같은 기존의 통념에서 벗어나야 가능하다 특히 이는 우리 옛 선인들이 활동하였던 조선시대에서도 마찬가지이다. 이 시기는 특히 성리학적인 사상체계 속에서 문인사대부가 중심이었던 시기였다. 이 시기는 사회생활이 여러 가지 제약이 있음은 역사를 통하여 알 수 있다. 특히 여성의 입장에서는 더욱 그러하다. 혜원 신윤복(?~?, 이하 '혜원')의 「전신첩」에는 우리 선인들이 누렸던 여러 풍류의 모습이 담겨있다. 여기에는 풍류의 현장에 진출하여 도모했던 삶이 다양하게 드러나 있다. 이는 곧 누리는 삶이다. 즉, 노동이 아니라 예술이었으며, 피동이 아니라 갈고닦은 재능을 바탕으로 한 능동적인 사회참여였기 때문이다. 이는 시대에 앞서 삶의 현장에 진출한 모습이다. 곧 시대에 앞서가며 원하는 삶을 도모하였던 조선 여성의 자아 체현의 모습이다. 이를 통하여 자신의 내적인 자아경계를 체현하였다.
인간의 자아경계는 개인마다 지향하는 바에 따라 다르다. 따라서 이를 체현하는 방법도 서로 다를 수 있다. 또한 이를 추구하며 사는 것은 누리는 삶을 영위한다고 여긴다. 곧 긍정을 지향하고, 또한 자기가 원하는 추구하는 삶이기 때문이다. 삶을 긍정하는 자세는 21세기의 시대정신이다. 내적 자아경계의 체현은 곧 긍정의 지향에 따른 결과이며, 이는 결국 행복으로 나아가게 하여준다. 자아경계의 체현은 보람 있는 삶을 도모함으로써 가능하다. 시대를 앞서간다는 것은 이와 같은 기존의 통념에서 벗어나야 가능하다 특히 이는 우리 옛 선인들이 활동하였던 조선시대에서도 마찬가지이다. 이 시기는 특히 성리학적인 사상체계 속에서 문인사대부가 중심이었던 시기였다. 이 시기는 사회생활이 여러 가지 제약이 있음은 역사를 통하여 알 수 있다. 특히 여성의 입장에서는 더욱 그러하다. 혜원 신윤복(?~?, 이하 '혜원')의 「전신첩」에는 우리 선인들이 누렸던 여러 풍류의 모습이 담겨있다. 여기에는 풍류의 현장에 진출하여 도모했던 삶이 다양하게 드러나 있다. 이는 곧 누리는 삶이다. 즉, 노동이 아니라 예술이었으며, 피동이 아니라 갈고닦은 재능을 바탕으로 한 능동적인 사회참여였기 때문이다. 이는 시대에 앞서 삶의 현장에 진출한 모습이다. 곧 시대에 앞서가며 원하는 삶을 도모하였던 조선 여성의 자아 체현의 모습이다. 이를 통하여 자신의 내적인 자아경계를 체현하였다.
Genre paintings, which describes the lives of ordinary people, has lifestyle and Pungnyu of our ancestors. Pungnyu is aesthetic consciousness and a way of lives. The culture of Pungnyu is a kind of art boundary that combines high spirits and art. The Pungnyu is an icon of Korean culture, realization...
Genre paintings, which describes the lives of ordinary people, has lifestyle and Pungnyu of our ancestors. Pungnyu is aesthetic consciousness and a way of lives. The culture of Pungnyu is a kind of art boundary that combines high spirits and art. The Pungnyu is an icon of Korean culture, realization of taste, and happens through "stroll", which means the walking peacefully, and "sightsee", which means go sightseeing. It shows through the rambling and the excursion. Hyewon's 'Jeonsincheob'('傳神帖', a kind of spirit transferred drawings book) is a genre painting which represents Pungnyu and shows various activities at that time. Therefore, we can understand our own spirit and soul through appreciating his paintings. Hyewon's 「Jeonsincheob」 has three special features. Firstly, it is the symbol of Korea traditional Pungnyu. Secondly, it contributes to development of the East art. Lastly, Hyewon's 「Jeonsincheob」 can be considered in terms of glocalism, which means the combination of globalization and localization and can be explained by the relation of the center=the periphery, the globalization=the Korean wave, the universality=the particularity. Hyewon's 'Jeonsincheob' has aesthetic boundaries. One aims at individual pleasure. Another aims at harmony with its natural environment in which you are. Also, it can be considered as the boundaries of enjoying together which aims at harmony with social environment among group members.
Genre paintings, which describes the lives of ordinary people, has lifestyle and Pungnyu of our ancestors. Pungnyu is aesthetic consciousness and a way of lives. The culture of Pungnyu is a kind of art boundary that combines high spirits and art. The Pungnyu is an icon of Korean culture, realization of taste, and happens through "stroll", which means the walking peacefully, and "sightsee", which means go sightseeing. It shows through the rambling and the excursion. Hyewon's 'Jeonsincheob'('傳神帖', a kind of spirit transferred drawings book) is a genre painting which represents Pungnyu and shows various activities at that time. Therefore, we can understand our own spirit and soul through appreciating his paintings. Hyewon's 「Jeonsincheob」 has three special features. Firstly, it is the symbol of Korea traditional Pungnyu. Secondly, it contributes to development of the East art. Lastly, Hyewon's 「Jeonsincheob」 can be considered in terms of glocalism, which means the combination of globalization and localization and can be explained by the relation of the center=the periphery, the globalization=the Korean wave, the universality=the particularity. Hyewon's 'Jeonsincheob' has aesthetic boundaries. One aims at individual pleasure. Another aims at harmony with its natural environment in which you are. Also, it can be considered as the boundaries of enjoying together which aims at harmony with social environment among group members.
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