$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 사서의 핵심가치 제안과 정체성 확립에 관한 연구
A Study on the Proposal of Core Values and Establishment of Identity of Librarians 원문보기

한국문헌정보학회지 = Journal of the Korean Society for Library and Information Science, v.57 no.2, 2023년, pp.123 - 150  

노영희 (건국대학교 문헌정보학과) ,  심효정 (청주대학교 문헌정보학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구에서는 ALA의 핵심가치를 포함하여 국내외 도서관계의 핵심가치와 유사 연구를 전체적으로 조사하고, 국내외 연구자들의 관련 연구를 분석함으로써 사서의 핵심가치를 제안하고자 하였다. 이를 위해 문헌분석, 사례조사, 설문조사 등의 연구절차를 거쳤으며, 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 사서의 핵심가치 설정은 필요하다는 인식은 매우 높게 나타났으나 (4.48), 핵심가치에 대해 알고 있는 정도나 사례 인지 정도는 매우 낮게 나타났다. 둘째, 사서의 핵심가치를 설정할 필요성이 있다고 생각하는 이유로는 사서의 필요성에 대한 인식 개선 및 향상, 사서의 전문성 강화 수단, 사서의 가치 수립을 통한 도서관 가치 확립 등의 순으로 나타났다. 셋째, 사서의 핵심가치로 20개 정도를 제시했으며, 4점 이하를 나타낸 항목은 2개 항목이며, 18개 항목이 모두 4점 이상의 높은 동의도를 보였고, 특히 전문성, 접근, 다양성, 전문성, 서비스, 리터러시, 공익 항목은 4.4를 넘게 나타났다. 각각의 항목에 대한 관종간 인식차이를 분석했으며, 거의 모든 항목에서 학교도서관은 다른 관종과 유의한 인식차이를 나타냈다. 향후 한국도서관협회차원에서 보다 심도있는 연구를 통해 10개 이내 정도로 핵심가치를 축소하여 공론화하고 이를 전국에 공유하는 것이 권장된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aimed to propose the core values of librarians by investigating the core values of domestic and foreign libraries, including ALA's core values, and analyzing related research by domestic and foreign researchers. The research process included literature analysis, case studies, and surveys....

Keyword

표/그림 (15)

참고문헌 (45)

  1. Bae, Yunkyung (2009). Influence of Company's Core Values on Members' Work Performance:?To Monitor the Case of D company. Master's thesis, Soongsil University. 

  2. Cha, Sung-Jong, Kim, Jinmook, & Park Hee Jin (2021). A study on the evaluation of librarian's?competency value. Journal of the Korean Society for Library and Information Science,?55(1), 107-133. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2021.55.1.107 

  3. Cho, Yoon-Hee (2005). A study on core values of university libraries through missions and visions.?Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 39(4), 71-88. 

  4. Choi, Jaehyung & Kim, Jin-mo (2014). The relationship among core value practice, core value?education, core value development activity and organizational trust of employees in large?corporations. Journal of Agricultural Education and Human Resource Development, 46(3),?181-206. https://doi.org/10.23840/agehrd.2014.46.3.181 

  5. Kim, Eunsoo, Kim, Boogil, Jeoung, Jeoungphil, Guan, Yue, & Park, Yongho (2022). The relationship?among learning climate, transformational leadership, core value recognition, and organizational?commitment. Journal of Corporate Education and Talent Research, 24(2), 133-163.?https://doi.org/10.46260/KSLP.24.2.5 

  6. Ko, Seok-jin (2011). Learning Transfer Factors and Their Influence on Core Value Education.?Master's thesis, Chung-Ang University. 

  7. Korea Education and Research Information Service (2019). Academic Information Global Trends.?8(9), 11-12. 

  8. Korea Library Association (2019). Librarian Code of Ethics.?Available: https://kla.kr/kla/bbs/content.php?co_idethics 

  9. Lee, Hosin (2016). A discourse on the arrangement and description of performing arts records:?focusing on the principle of respect for provenance and retention of the original order.?Journal of Korean Society of Archives and Records Management, 16(1), 151-174.?https://doi.org/10.14404/JKSARM.2016.16.1.151 

  10. Lee, Kyoung-Ho (2019). A study on the development of teacher leadership in the teacher learning?communities. The Politics of Education, 26(1), 111-132. 

  11. Lee, Taehyung (2009). A Study on The Impact of Core Value Development Activities on The?Formation of a Performance-Oriented Corporate Culture. Master's thesis, Korea University. 

  12. Ministry of Employment and Labor (2014). 2014 National Competency Standards: Package of Standard and Utilization. Sejong: Ministry of Employment and Labor. 

  13. Noh, Younghee & Shin, youngji (2016). A study on developing the talent model and major?competence of the LIS. Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information?Science, 27(4), 21-62. https://doi.org/10.14699/kbiblia.2016.27.4.021 

  14. Noh, Younghee (2021). The basic research on the establishment of a librarian's talent. Journal?of the Korean Society for Library and Information Science, 55(2), 51-90.?https://doi.org/10.4275/KSLIS.2021.55.2.051 

  15. Noh, Younghee, Ahn, Inja, Choi, Manho, & Ro, Ji-Yoon (2018). A study on the inducing the?core values of the constitutional court library for the public service. Journal of the Korean?Society for Library and Information Science, 52(4), 111-135.?https://doi.org/10.4275/KSLIS.2018.52.4.111 

  16. Park, Oknam (2018). A study on the changes of libraries and directions of librarian education?in the era of the fourth industrial revolution. Journal of the Korean Society for Library?and Information Science, 52(1), 285-311. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2018.52.1.285 

  17. Park, Tae-Yion, Gang, Ju-Yeon, Kim, Yong, Kim, Tae-Kyoung, & Oh, Hyo-Jung (2018). A?study on the librarians' perception about the future of libraries in the era of the 4th?industrial revolution. Journal of the Korean Library and Information Science Society, 52(1),?203-229. 

  18. Park, Wonwoo & Kwon, Seokkyun (1996). Personnel?organization: methods and contents of?establishing the ideal talent: focusing on the cases of Korean companies. Papers presented?at Spring Conference, 243-275. 

  19. Song, Gi-Ho (2009). A study on core values appeared in missions and visions of school library?standards. Journal of Korean Library and Information Science Society, 40(3), 225-247.?https://doi.org/10.16981/kliss.40.3.200909.225 

  20. The National Library of Korea (2007). Development a System for Cultivating Library Professional?based on the Job Analysis. Seoul: The National Library of Korea based on the Job Analysis.?Seoul: The National Library of Korea. 

  21. Yi, Jongchang & Kwon, Nahyun (2017). Developing a competency-based continuing education?program for library and information professions based on the National Competency Standards?(NCS). Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 51(2), 207-235.?https://doi.org/10.4275/KSLIS.2017.51.2.207 

  22. Yoo, Eunyoung (2011). The Effect of Core Value Deployment Activities on Organizational?Commitment and Organizational Citizenship Behavior. Master's thesis, Korea University.? 

  23. ACRL (2022). ACRL Plan for Excellence.?Available: https://www.ala.org/acrl/aboutacrl/strategicplan/stratplan 

  24. ALA (2019). Core Values of Librarianship.?Available: https://www.ala.org/advocacy/intfreedom/corevalues 

  25. ALA (2022). Committee on Professional Ethics (COPE).?Available: https://www.ala.org/aboutala/committees/ala/ala-profethic 

  26. ALIA (2018). ALIA Core Values Policy Statement.?Available: https://read.alia.org.au/alia-core-values-policy-statement 

  27. Berg, S. & Jacobs, H. L. (2016). Valuing librarianship: core values in theory and practice. Library?Trends, 64(3), 459-467. Available: https://hdl.handle.net/2142/89850 

  28. Boyatzis, R, E. (1982). The Competent Manager: A Model for Effective Performance. New?York: John Wiley&Sons, Inc. 

  29. Branch, K. (1998). Librarians value service most. College and Research Libraries News, 59(3),?176-177. 

  30. CARL (2019). Core Competencies for 21st Century CARL Librarians. Available: http://www.carl-abrc.ca/doc/core_comp_profile-e.pdf 

  31. CILIP (2018). CILIP's Ethical Framework. Available: https://www.cilip.org.uk/page/ethics 

  32. CLA (2015). Canadian Library Association Statement on Intellectual Freedom and Libraries.?Available: https://cla.ca/wp-content/uploads/CLA_Intellectual_Freedom_Position_Stmt_27sept2015_ltrhd.pdf 

  33. Dole, W. V. & Hurych, J. M. (2001). Values for librarians in the information age. Journal of?Information Ethics, 10(2), 38-50. 

  34. Finks, L. W. (1989). Values without shame. American Libraries, 20, 352-356. 

  35. Ford, B. J. (1998). ALA president's message: visions, values, and opportunities. American Libraries,?29(1), 54. 

  36. Hisle, W. L. (1998). Values for the electronic information age: crossroads of a profession: reflections?of a yearlong discussion about electronic information. College & Research Libraries News,?59(7), 504-505. 

  37. Hovekamp, T. M. (1994). Work values among professional employees in union and nonunion?research library institutions. Journal of Applied Social Psychology, 24(11), 981-993. 

  38. Jacobs, H. L. & Berg, S. (2011). Reconnecting information literacy policy with the core values?of librarianship. Library Trends, 60(2), 383-394.?Available: https://core.ac.uk/download/pdf/6103164.pdf 

  39. John, A., Oluwaseye, O. A., & Idris, S. (2016). Core values of librarianship and practice of?information ethics by librarians in four higher institutions in Oyo state, Nigeria. Library?Philosophy and Practice, 1469. Available:?https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/1469/?utm_sourcedigitalcommons.unl.edu%2Flibphilprac%2F1469&utm_mediumPDF&utm_campaignPDFCoverPages 

  40. Kirk, J. & Poston-Anderson, B. (1992). Life values of library and information students and?faculty. Education for Information, 10(1), 3-15. 

  41. Moreillon, J. (2021). Core Values in School Librarianship: Responding with Commitment and?Courage. Santa Barbara, CA: Libraries Unlimited. 

  42. Peters, T. & Waterman, R. (1982). In Search of Excellence: Lessons from America's BestRun?Companies. New York: Harper Business. 

  43. Symons, A. K. & Stoffle, C. J. (1998). When values conflict. American Libraries, 29(5), 56-58. 

  44. TLA (2009). Librarian Code of Ethics. Available: https://www.tla.or.th/index.php/th/1/ethics 

  45. Yerkey, A. N. (1980). Values of library school students, faculty, and librarians: premises for?understanding. Journal of Education for Librarianship, 2, 122-134.? 

저자의 다른 논문 :

활용도 분석정보

상세보기
다운로드
내보내기

활용도 Top5 논문

해당 논문의 주제분야에서 활용도가 높은 상위 5개 콘텐츠를 보여줍니다.
더보기 버튼을 클릭하시면 더 많은 관련자료를 살펴볼 수 있습니다.

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로