$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 저경력 사서교사의 전문성 영역에 대한 교육적 요구도 분석
A Study on the Current Status and Educational Needs of Low-experienced Teacher Librarians' Instructional Expertise 원문보기

한국비블리아학회지 = Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, v.34 no.1, 2023년, pp.167 - 188  

임정훈 (대전과학고등학교) ,  소병문 (공주대학교 문헌정보교육과, 학교도서관연구소)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구에서는 최근 5년 내 임용된 저경력 사서교사의 주요 현황을 조사하고, 사서교사 전문성 영역에 대한 중요도와 만족도를 파악하여 저경력 사서교사의 역량 향상을 위한 전문성 제고 방안을 제안하고자 하였다. 이를 위하여 5년 미만의 저경력 사서교사 대상으로 설문조사를 실시하여 사서교사의 양성과정과 임용 전 경험 등을 분석하였으며, 대응표본 t-검정, IPA 모델, Borich 요구도, LF 모델을 이용하여 저경력 사서교사의 전문성 영역(도서관 이용지도, 독서교육, 정보활용교육, 디지털 및 미디어 리터러시 교육, 협력수업)에 대한 인식을 파악하였다. 분석결과, 저경력 사서교사들은 모든 전문성 영역에서 중요도-만족도 간의 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. IPA 결과, '독서교육-실행 진행'을 중요도와 만족도가 높은 '지속유지영역'으로 인식하고 있었으며, '협력수업-계획', '협력수업-진행', '협력수업-평가'와 '정보활용교육-교육과정 설계', '디지털 및 미디어리터러시 교육-실행 및 평가'를 집중노력영역으로 인식하는 것으로 나타났다. Borich 요구도에서는 '협력수업' 영역의 '교수학습 평가', '교수학습 진행', '교수학습 계획'이 가장 높은 교육적 요구를 보여주었으며, 이어서 '디지털 및 미디어 리터러시 교육'과 '정보활용교육' 영역순으로 나타났다. LF 모델에서도 '협력수업' 영역이 최우선 영역에 포함되는 것으로 나타났으며, '디지털 및 미디어 리터러시 교육-실행, 평가', '정보활용교육-실행 평가', '정보활용교육-교육과정, 설계'의 5가지 역량이 우선순위가 높은 영역으로 나타났다. 본 연구의 결과는 교원으로서의 사서교사의 전문성을 재고하는데 시사점을 제공할 수 있을 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study reviewed the current status of low-experienced teacher librarians with less than 5 years and attempted to identify their educational needs through IPA analysis, Borich Priority Formula, and The Locus for Focus Model. A survey was conducted on low-experienced teacher librarians with less t...

주제어

표/그림 (16)

참고문헌 (26)

  1. Byeon, Sook-Ja (2022). A study on the analysis of librarian teacher's media literacy class?experience. The Journal of Korean Teacher Education, 39(3), 29-58.?http://dx.doi.org/10.24211/tjkte.2022.39.3.29 

  2. Cho, Dae-Yeon (2009). Exploring how to set priority in need analysis with survey. The Journal?of Research in Education, 35, 165-187. 

  3. Educational Officials Act. Act No. 1463. 

  4. Elementary and Secondary Education Act. Act No. 18298. 

  5. Elementary and Secondary Education Act. Act No. 7068. 

  6. Enforcement Decree of the Libraries Act. Presidential Decree No. 33023. 

  7. Kang, Bong-Suk & Park, Ju-Hyeon (2019). A study on improvement plan of teacher librarians'?placement after the revision of the enforcement decree of school libraries promotion act.?Journal of Korean Library and Information Science Society, 53(2), 139-157. http://dx.doi.org/10.16981/kliss.50.3.201909.239 

  8. Kim, Jong-Sung (2006). A study on the instructional contents and strategies for school library?media specialist education. Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information?Science, 17(1), 135-159. 

  9. Kim, Jong-Sung (2019) Current issues and prospects of the era of school library promotion?Act: with a focus on manpower issue. Journal of Korean Library and Information Science?Society, 50(4), 159-180. http://dx.doi.org/10.16981/kliss.50.4.201912.159 

  10. Kim, Min-Hwan (2016). An analysis of the instructional perceptions and problems of implementation?of novice teachers. The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 16(3),?335-358. 

  11. Kim, Sung-Jun (2009). A study on korean teacher librarians' perception of expertise. Journal?of Korean Library and Information Science Society, 40(3), 249-27. 

  12. Kim, Sung-Jun (2010). A study on improvement of the system of teachers' training to strengthen?teacher librarians' expertise in Korea. Journal of the Korean Society for Library and?Information Science, 44(2), 97-116. 

  13. Lee, Byeong-Ki (2008). A study on the revision of teacher education system and survey of?the teaching competency of teacher librarian. Journal of Korean Library and Information?Science Society, 39(1), 51-72. 

  14. Lee, Seung-Min (2020). A study on the practical knowledge of low-experienced teacher librarian?in library based instruction. Journal of Korean Library and Information Science Society,?51(4), 1-24. http://dx.doi.org/10.16981/kliss.51.4.202012.1 

  15. Lee, Yeon-Ok (2020). Students' and teachers' perception on the roles and qualifications of?teacher librarians based on the semantic network analysis. Journal of Korean Library?and Information Science Society, 51(3), 81-102.?http://dx.doi.org/10.16981/kliss.51.3.202009.81 

  16. Libraries Act. Act No. 1424. 

  17. Libraries Act. Act No. 15368. 

  18. Lim, Jeong-Hoon, Lee, Seung-Min, Kang, Bong-Suk, & Lee, Byeong-Ki (2021). A study on?priority of teacher librarians' competencies using AHP(Analytic Hierarchy Process). Journal?of Korean Library and Information Science Society, 52(2), 127-144.?http://dx.doi.org/10.16981/kliss.52.2.202106.127 

  19. Ministry of Education (2020). A Study on the Development of Standard Curriculum for Teacher?Librarian Training and Competency Development. 

  20. Ministry of Education (2022). General Introduction to the Curriculum of Primary and Secondary?Schools. 

  21. School Library Promotion Act. Act No. 8677. 

  22. Yu, Jong-Youl (2016). The relationship between a teacher's social values and satisfaction as?a teacher: focused on less experienced teachers of secondary school. The Journal of?Learner-Centered Curriculum and Instruction, 16(9), 207-226.?http://dx.doi.org/10.22251/jlcci.2016.16.9.207 

  23. AASL (2018). National School Library Standards for Learners, School Librarians, and School?Libraries. Chicago: ALA. 

  24. IASL (1993). IASL Policy Statement on School Libraries. Available:?https://iasl-online.org/about/organization/sl_policy.html 

  25. IFLA (2015). The IFLA School Library Guidelines (2nd. ed). Available:?https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/school-libraries-resource-centers/publications/ifla-school-library-guidelines.pdf 

  26. Martilla, J. A. and James, J. C. (1977). Importance-Performance Analysis. Journal of Marketing,?41(1), 77-79. 

관련 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로