$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

대학도서관 사서의 교수 불안에 대한 연구
A Study on Teaching Anxiety of University Librarians 원문보기

한국문헌정보학회지 = Journal of the Korean Society for Library and Information Science, v.57 no.2, 2023년, pp.321 - 347  

오선혜 (충남대학교 중앙도서관)

초록

본 연구의 목적은 대학도서관 교육 담당 사서가 경험하는 교수 불안(Teaching anxiety)에 대해 파악하고 이를 완화하기 위한 지원 방안을 제안하는 것이다. 연구의 목적을 달성하기 위해 전국의 A그룹 대학도서관 사서 중 교육 담당 사서를 대상으로 설문조사를 수행하였다. 총 138부의 유효한 응답 결과를 분석한 결과 전체의 84.8%에 해당하는 사서가 교수 불안을 경험한 적이 있다고 응답하였다. 교수 불안은 근무 경력, 교육업무 경력, 교육 빈도, 교육업무 비중, 교육 역할 인식 등에 대해서는 차이가 없는 것으로 나타났으나 교육 역할 진입 전 느끼는 감정과 준비도에 대해서는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 대학도서관 교육 담당 사서의 교수 불안을 완화하는 방안으로 문헌정보학 학부 과정부터 이용자 교육에 대한 교과 과정 개설과 상급 기관 또는 협의회 차원의 가이드라인 마련, 사서 전문 교육훈련 기관의 커리큘럼 다양화 등을 제안하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to identify the teaching anxiety experienced by instruction librarians of university libraries and to propose support measures to alleviate it. In order to achieve the purpose of this study, a survey was conducted targeting instruction librarians among librarians of grou...

주제어

표/그림 (12)

참고문헌 (33)

  1. American Psychoanalytic Association (2023, March 30). Anxiety. Psychoanalytic Terms & Concepts.?Available: https://terms.naver.com/entry.naver?docId655845&cid48639&categoryId48639 

  2. Choi, Sang-Hee (2007). An analysis on the roles, responsibilities, and job qualifications of instruction?librarians in librarian job ads. Journal of the Korean Society for Library and Information?Science, 41(3), 201-215. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2007.41.3.201 

  3. Doosan (2023, March 31). Librarian. Doopedia. Available:?https://www.doopedia.co.kr/doopedia/master/master.do?_methodview&MAS_IDX101013000846030 

  4. Jang, Su Hyun, Park, Sang Uk, & Nam, Young Joon (2022). A study on curriculum analysis?and awareness of the development of standard curriculum for library information science?in Korea. Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 33(1),?199-232. https://doi.org/10.14699/kbiblia.2022.33.1.199 

  5. Kim, Hyungsuk (2015). Effects of Teaching Anxiety of Teachers in Charge of Gifted Elementary?School Students on Creative Teaching Behaviors: Centered on Moderating Effects of?Optimism and Self-comfort. Masters thesis, Incheon National University. 

  6. Kim, Jeong-Hyen (2011). A study on the risk factors of work-related musculoskeletal disorders?in librarians of university libraries. Journal of Korean Library and Information Science?Society, 42(4), 243-262. https://doi.org/10.16981/kliss.42.4.201112.243 

  7. Kim, Ryoung Eun & Lee, Jae Whoan (2017a). Progress and special features in user instruction?of Korean academic libraries. Journal of Korean Library and Information Science Society,?48(4), 153-179. https://doi.org/10.16981/kliss.48.201712.153 

  8. Kim, Ryoung Eun & Lee, Jae Whoan (2017b). A literature review on user instruction of Korean?academic libraries. Journal of Korean Library and Information Science Society, 48(3), 83-112.?https://doi.org/10.16981/kliss.48.201709.83 

  9. Kim, Tae-Kyung (2007). A study on the curricular model development for information user?instruction in Korean library and information science education. Journal of the Korean?Society for Library and Information Science, 41(2), 387-412.?https://doi.org/10.4275/KSLIS.2007.41.2.387 

  10. Korea Education and Research Information Service (2023). Rinfo.?Available: http://www.rinfo.kr/stat/keyitem/subject/5?statsum&sy2022 

  11. Korean Library Association (2010). Glossary of Library and Information Science. Seoul: Korean?Library Association. Available:?https://www.kla.kr/kla/reference07/2617?sflwr_subject&stx%EC%82%AC%EC%84%9C&sopand. 

  12. Lee, Jong Yoon & Cho, Hyun Yang (2013). Development of work stress measurement tool for?academic librarians. Journal of the Korean Society for Library and Information Science,?47(3), 181-205. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2013.47.3.181 

  13. Lee, Jung Hoon (1996). Development of the Korean form of Zung's self-rating anxiety scale.?Journal of Yeungnam Medical Science, 13(2), 279-294.?https://doi.org/10.12701/yujm.1996.13.2.279 

  14. Lee, Sook-Hee (2005). A study on faculty status for academic librarians. Journal of the Korean?Society for Library and Information Science, 39(1), 81-103.?https://doi.org/10.4275/KSLIS.2005.39.1.081 

  15. Min, Sook Hee (2014). The librarian's emotional labor at the university libraries: focusing on?the relationship among supervisor's emotional intelligence, social support and library service?level. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 48(4), 345-376.?https://doi.org/10.4275/KSLIS.2014.48.4.345 

  16. Noh, Yonghee (2016). A study on librarians' perception about the changing role of university?libraries. Journal of the Korean Society for Information Management, 33(2), 227-256.?https://doi.org/10.3743/KOSIM.2016.33.2.227? 

  17. ACRL (2023). Guidelines for instruction programs in academic libraries.?Available: https://www.ala.org/acrl/standards/guidelinesinstruction 

  18. American Psychological Association (2023, March 13). Anxiety. American Psychological Association.?Available: https://www.apa.org/topics/anxiety 

  19. Blakeslee, S. (1998). Librarian in a strange land: teaching a freshman orientation course. Reference?Services Review, 26(2), 73-78. 

  20. Coates, T. J. & Thoresen, C. E. (1976). Teacher anxiety: a review with recommendations. Review?of Educational Research, 46(2), 159-184. 

  21. Davis, K. D. (2007). The academic librarian as instructor: a study of teacher anxiety. College?& Undergraduate Libraries, 14(2), 77-101. 

  22. Fish, T. A. & Fraser, I. H. (2001). Exposing the iceberg of teaching anxiety: a survey of faculty?at three New Brunswick Universities. Electronic Journal of the American Association of?Behavioral and Social Sciences, 4. 

  23. Gardner, L. E. & Leak, G. K. (1994). Characteristics and correlates of teaching anxiety among?college psychology teachers. Teaching of Psychology, 21(1), 28-32. 

  24. Houlihan, M., Fraser, I., Fenwick, K. D., Fish, T., & Moeller, C. (2009). Personality effects on?teaching anxiety and teaching strategies in university professors. Canadian Journal of?Higher Education, 39(1), 61-72. 

  25. Julien, H. & Genuis, S. K. (2009). Emotional labour in librarians' instructional work. Journal of?Documentation, 65(6). 926-937. 

  26. Julien, H. & Genuis, S. K. (2011). Librarians' experiences of the teaching role: a national survey?of librarians. Library & Information Science Research, 33(2), 103-111. 

  27. Kilcullen, M. (1998). Teaching librarians to teach: recommendations on what we need to know.?Reference Services Review, 26(2), 7-18. 

  28. Lundstrom, K., Fagerheim, B., & Van Geem, S. (2021). Library teaching anxiety: understanding?and supporting a persistent issue in librarianship. College & Research Libraries, 82(3),?389-409. 

  29. Rock Holdings Inc. (2023, March 31). Librarian. Dictionary.com.?Available: https://www.dictionary.com/browse/librarian 

  30. Schulte, S. J. (2009). More research needed on librarian teaching anxiety. Evidence Based Library?and Information Practice, 4(4), 74-77. https://doi.org/10.18438/B8NW3R 

  31. Sharma, S. (1970). Manifest anxiety and school achievement of adolescents. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 34(3), 403-407. 

  32. Shupe, E. I., Wambaugh, S. K., & Bramble, R. J. (2015). Role-related stress experienced by?academic librarians. The Journal of Academic Librarianship, 41(3), 264-269.?https://doi.org/10.1016/j.acalib.2015.03.016 

  33. Sinclair, K. E. & Ryan, G. (1987). Teacher anxiety, teacher effectiveness, and student anxiety.?Teaching and Teacher Education, 3(3), 249-253.? 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로