$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

조선시대 독서론에서의 독서 목적과 방법에 관한 연구
A Study on the Purpose and Method of the Reading on the Reading Theory in the Cho-seon Dynasty 원문보기

한국문헌정보학회지 = Journal of the Korean Society for Library and Information Science, v.57 no.2, 2023년, pp.31 - 50  

소병문 (공주대학교 사범대학 문헌정보교육과)

초록

이 연구의 목적은 학문 분야별 전통적 독서론의 선행연구를 참고해 문헌정보학 분야에 있어 조선시대의 독서 목적과 방법을 재구성하는데 있다. 선행연구에서 조선시대의 독서 목적은 입신양명형과 도학주의형, 그리고 문제해결형으로 구분하였으나 이 연구는 유교 사상적 용어를 배제하고 교육적 의미로 조정해 '수양을 위한 독서'와 '실용을 위한 독서'로 대별하였다. 또한 조선시대의 독서 방법은 주자의 다양한 독서법 가운데 '숙독정사'의 방법을 포괄적으로 수용하여 설명하였다. 숙독은 한자로 쓰인 독서 자료에 대한 축어적 해독을 위하여 소리내어 읽기, 외워 읽기, 반복해서 읽기를 독서 방법으로 한다. 정사는 해독 이후 깊이 있는 내용의 이해를 위하여 기록하며 읽기, 엮어 읽기, 반복해서 읽기를 독서 방법으로 하였다. 이와 같은 숙독정사의 다양한 독서 방법은 오늘날 독서 방법으로 적용할 수 있을 만큼 유용하다. 아울러 조선시대 독서 목적인 수양을 위한 독서는 오늘날 교양 독서로, 실용을 위한 독서는 학습독서로 이어지는 반면, 문학 중심의 흥미를 위한 독서는 조선시대 독서론에는 나타나지 않았다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The aim of this study is to explore the purpose and method of reading by examining relevant research from various academic fields. According to the reading theory in the Cho-seon Dynasty, reading was classified as either a way of gaining fame, becoming a gentle man, or solving problems. However, thi...

주제어

표/그림 (3)

참고문헌 (39)

  1. Byun, Woo-Yeoul (2015). Understanding of Reading Instruction. Seoul: Korea Library Association. 

  2. Byun, Woo-Yeoul (2016). A study on the academic system of science of reading. Journal of?Korean Library and Information Science Society, 47(2), 27-50. 

  3. Cha, Mi-Hee (2012). A trends and prospects about Mungwa of Joseon period research. History?Education Review, 49, 287-320. 

  4. Eom, Kyung-Seob (2016). A research trends and prospects of reading theory in Joseon dynasty.?Dongnam Journal of Korean Language & Literature, 41(5), 5-38. 

  5. Han, Mi-Kyung (2013). A study on the development of reading theory in Chosun dynasty. Journal?of the Institute of Bibliography, 56, 249-273. 

  6. Huziwarasizuo (1998). The theory of reading in Chu. The Toe Gye Hak Non Chong, 4, 143-153. 

  7. Jung, Byung-Heon (1996). A traditional reading and its modern meaning. Journal of the Reading?Research, 1, 35-54. 

  8. Jung, Min (2005). The aspects and layers of the reading methodology in Chosun dynasty. Journal?of Chinese Characters Education in Korea, 25, 515-547. 

  9. Kang, Young-Ahn (2009). Chu his on reading. Journal of the Society of Philosophical Studies,?53, 5-24. 

  10. Kim, Eun-Kyung (2006a). A Study on Reading-Theory in the Joseon Dynasty Period and It's?Application of Classical Chinese Class. Doctoral dissertation, Major in Sino-Korean Language?Education, Graduate School of Korea National University of Education. 

  11. Kim, Eun-Kyung (2006b). A study about the reading methodology in the Joseon dynasty. Journal?of Korean Classical Chinese Literature, 13, 303-346. 

  12. Kim, Hye-Jin (2002). A Discussion of the Relative Acceptance of Traditional Reading Method.?Master's thesis, Major in Korean Education, Graduate School of Education Sookmyung?Women's University. 

  13. Kim, Jong-Sung (2013). A trends analysis of reading research in the field of library and information?science. Journal of Korean Library and Information Science Society, 44(3), 99-124.?http://dx.doi.org/10.16981/kliss.44.3.201309.99 

  14. Kim, Jun-Seok, Park, Kwang-Yong, Lee, Yong-Hoon, & Han, Sang-Kwan (1995). How to view?Joseon society. Quarterly Review of Korean History, 18, 111-153. 

  15. Kim, Ki-Ho (2009). The present status and further task of the studies on classical reading theory.?Korean Thought and Culture, 50, 43-82. 

  16. Kim, Ki-Ho (2010). The Shin-ui theory in reading method of Juja-eolyu and its significance in?a reading theory. The Journal of the Humanities, 59, 1-36. 

  17. Kim, Ki-Ho (2018). The paradox of language and Zhu Xi's epistemology of reading. Toegye-HakLon-Gib, 23, 323-354. 

  18. Kim, Moon-Sik (2011). The publication and use of the Zhuzi Yulei in Korea. The Historical?Journal, 45, 63-87. 

  19. Kim, Phan-Jun (2015). An analytical study on research trends of reading and reading instruction?in overseas: focused on library and information science. Journal of the Korean Society for?Information Management, 32(3), 69-97. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2015.32.3.069 

  20. Kim, Soo-Kyoung (2002). A study on the characters of reading theory in the age of Yi dynasty.?Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 13(2), 243-263. 

  21. Kim, Wang-Kyu (1999). A study on the reading method of the Joseon dynasty. Chinese Character?and Literature Education, 5, 137-199. 

  22. Kim, Young (1989). A study on the theory of reading in the Joseon dynasty. Journal of Korean?Literature in Classical Chinese, 12, 203-225. 

  23. Kim, Young (1993). Social Meaning of Chinese Literature in the Late Joseon Period. Seoul: Jipmundang. 

  24. Kim, Young (2003). A shilhak-scholar's method of reading. Journal of the Reading Research,?12, 1-18. 

  25. Korea Library Association Special Committee on Korean Library Standards (2013). Korean Library?Standard (ed. 2013). Seoul: Korea Library Association. 

  26. Lee, Kyung-Hwa (2001). Principles and Methods of Reading Education. Seoul: Pakijung. 

  27. Lee, Man-Soo (2004). A study in the reading education. Reading Culture Research Institute?Journal, 3, 27-41. 

  28. Lee, Soon-Young, Choi, Suk-Ki, Kim, Ju-Hwan, Seo, Heok, & Park, Young-Min (2015). The?Theory of Reading Education. Seoul: Sahoipyunglon. 

  29. Lee, Sung-Hee (2007). A study of reading theory of middle class at Chosun dynasty. Reading?Culture Research Institute Journal, 6, 93-137. 

  30. Lee, Yong-Ju (2001). A reading and cultivation. the Journal of the Korean Association for the?History of Religions, 15, 229-258. 

  31. Park, Soo-Ja (2001). Understanding of Reading Instruction. Seoul: SNU Press. 

  32. Park, Su-Mil (2005), The change of the reading theory and the reading ways of late Chosun?dynasty. Korean Language and Literature in International Context, 33, 133-167. 

  33. Park, Yong-Chul (2001). The Significance and the Modern Succession of the Theories of Reading?Books of the Four Masters of a Realistic School. Master's thesis, Major in the Education?of Chinese Writing, Graduate School of Education Sungkyunkwan University. 

  34. Park, Young-Mok (2008). The Theory of Reading Education. Seoul: Jipmundang. 

  35. Roh, Byung-Sung (2006). A study on Chu-Ja's thoughts of reading. Studies of Korean Science,?51, 131-172. 

  36. Schwanenflugel, P. J. & Flanagan, N. K. (2015). The Psychology of Reading. New York: the?Guilford press. 

  37. Shim, Woo-Jun (1974). A review and prospect of Korean library studies. the Monthly Report?of KLA, 15(12), 17-21. 

  38. Won, Jae-Rin (2009). A comparative review of the teaching theory of Toegye Yi Hwang and?Seongho Yi Ik. the Academy of Korean Studies, 32(1), 81-100. 

  39. Yun, Byung-Tae (1978). Toegye and Hsin-Cjing-Fu-Chu. Journal of Korean Library and Information?Science Society, 5, 67-87. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로