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GTX-A 노선의 수도권 통합대중교통 요금 Paradox 영향 추정
Impact of GTX-A Line to Seoul Metropolitan Integrated Public Transit Fare Paradox 원문보기

韓國ITS學會 論文誌 = The journal of the Korea Institute of Intelligent Transportation Systems, v.22 no.1, 2023년, pp.25 - 38  

신성일 (서울연구원 공간교통연구실) ,  김석호 (서울교통공사 영업본부) ,  김희천 (서울대학교 행정대학원)

초록
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수도권 도시철도는 승객의 통행경로를 추정하지 못하는 경로미확정 이슈가 존재한다. 이 때문에 도시철도 요금은 승객이 최소이동거리를 통행한다는 가정으로 계산된다. 따라서 도시철도의 환승역이 추가되면 최소이동거리가 줄고 요금수입이 줄어드는 구간이 나타난다. 본 연구는 이러한 현상을 요금 Paradox(Shin, 2022)로 규정하고 GTX-A 개통에 의한 요금 Paradox 영향을 추정하였다. 이를 위해 GTX-A의 개통 전후의 시나리오를 구축하여 수도권 통합거리비례요금제에 의한 추가요금의 감소분을 추정하였다. 요금 Paradox는 일일 수입금의 약 0.024%에 해당되는 것으로 분석되었다. 향후 GTX-A, B, C, D 및 경전철 노선 신설 등의 요금정책 의사결정 툴로서 활용될 것으로 기대된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Seoul Metropolitan Urban Railroad has an undecided route that does not estimate the passenger transportation route. For this reason, the fare of the urban railroad is calculated by the assumption that passengers pass through the minimum distance. Therefore, if a transfer station on the urban railroa...

주제어

참고문헌 (9)

  1. Braess, D.(1968), ''uber ein Paradoxon aus der Verkehrsplanung'', Unternehmensforschung, vol. 12,?pp.258-268. 

  2. Downs, A.(1962), "The Law of Peak-Hour Expressway Congestion", Traffic Quarterly, vol. 16,?pp.393-409. 

  3. Lee, M.(2004), Transportation Network Models and Algorithms Considering Directional Delay and?Prohibitions for Intersection Movement, Doctoral Dissertation, University of Wisconsin at?Madison. 

  4. Lee, M.(2022), "Generalized K Path Searching in Seoul Metropolitan Railway Network Considering?Entry-Exit Toll", The Journal of The Korea Institute of Intelligent Transport Systems, vol. 21,?no. 6, pp.1-20. 

  5. Mogridge, M.(1997), "The Self-defeating Nature of Urban Road Capacity Policy: A Review Theories,?Disputes and Available Evidence", Transport Policy, vol. 4, no. 1, pp.5-23. 

  6. Shin, H.(2022), Estimating Revenues of Integrated Fare System for Seoul Metropolitan Public?Transportation using Smartcard Data, Doctoral Dissertation, Graduated School of Engineering,?Seoul National University Civil & Environmental Engineering Major. 

  7. Shin, S., Lee, C. and Cheon, S.(2019), "Analyzing Changes in Revenue of Subway Organization?According to Bus Fare Increase in Seoul Metropolitan Area", Journal of Korean Society of?Transportation, vol. 37, no. 6, pp.486-498. 

  8. Thomson, J. M.(1977), Great Cities and Their Traffic, Gollancz: London. 

  9. Wikipedia, https://ko.wikipedia.org/wiki/%EC%97%AD%EC%84%A4, 2022.12.26. 

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