$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

간호대학생의 전문직 정체성과 임상실습 만족도가 범문화 효능감에 미치는 영향
Predictors of Professional Identity and Satisfaction of Clinical Practice on Transcultural Self-efficacy in Nursing Students 원문보기

Journal of the Korean Society of Integrative Medicine = 대한통합의학회지, v.11 no.2, 2023년, pp.197 - 206  

류은진 (송원대학교 간호학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose : Establishing transcultural self-efficacy is crucial to providing quality nursing care in various clinical settings and adapting to changing roles in different situations. The purpose of this study is to explore the degree of professional identity, satisfaction with clinical practice, and t...

주제어

표/그림 (4)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

문제 정의

  • 간호대학생의 범문화효능감, 전문직정체성, 임상실습만족도 정도를 확인하고 이들 간의 관계를 분석함으로써 간호대학생의 범문화효능감에 미치는 영향 요인을 확인하기 위한 서술적 조사연구이다.
  • 본 연구는 간호대학생을 대상으로 범문화효능감 영향요인을 확인하기 위함이다. 구체적인 목적은 다음과 같다.
  • 본 연구는 간호대학생의 범문화효능감, 전문직정체성 및 임상실습만족도 간의 관계를 파악하고 범문화효능감에 미치는 영향을 확인하고자 실시되었다.
  • 본 연구는 간호대학생의 범문화효능감, 전문직정체성 및 임상실습만족도의 정도와 관련성을 확인하고, 범문화효능감에 미치는 영향요인을 확인하여 간호대학생의 범문화효능감을 증진시키기 위한 대책을 제시하는데 기초 자료를 제공하고자 하였다.
  • 본 연구는 간호대학생의 범문화효능감에 미치는 영향요인을 확인하기 위해 시행된 서술적 조사연구이다. 연구 결과 범문화효능감에 영향을 미치는 요인은 임상실습만족도와 전문직 정체성이었으며 설명력은 60 %였다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (30)

  1. Asurakkody TA(2019). Predictors for transcultural?self-efficacy of nursing students: application of?ecological model. Health Sci J, 13(1), 625. Printed?Online. https://doi.org/10.21767/1791-809X.1000625. 

  2. Byun HS, Park MK(2020). Impacts of multicultural?acceptability, transcultural self-efficacy on the cultural?competency among nurses. J Health Info Stat, 45(1),?91-99. https://doi.org/10.21032/jhis.2020.45.1.91. 

  3. Cho KJ, Kang HS(1984). Study on self-concept and?satisfaction of clinical practice. J Nurs Acad Soc, 14(2),?63-74. https://doi.org/10.4040/jnas.1984.14.2.63. 

  4. Coplu M, Tekinsoy Kartin P(2019). Professional?self-concept and professional values of senior students?of the nursing department. Nurs Ethics, 26(5),?1387-1397. https://doi.org/10.1177/0969733018761171. 

  5. Estevan G, MDC SR(2017). Application of the cultural?competence model in the experience of care in nursing?professionals primary care. Aten Primaria, 49(9),?549-556. https://doi.org/10.1016/j.aprim.2016.10.013. 

  6. Haghighat S, Borhani F, Ranjbar H(2020). Is there a?relationship between moral competencies and the?formation of professional identity among nursing?students?. BMC Nurs, 19(1), 1-7. https://doi.org/10.1186/s12912-020-00440-y. 

  7. Hall RH(1968). Professionalization and bureaucratization.?Am Sociol Rev, 33(1), 92-104. https://doi.org/10.2307/2092242. 

  8. Han MR(2020). Mediating effect of resilience in?relationship between satisfaction with clinical placement?and role transition among nursing students. J Korea?Acad-Industr Cooper Soc, 21(11), 171-179.?https://doi.org/10.5762/KAIS.2020.21.11.171. 

  9. Hwang KD(2020). A meta study on the attitude of?multicultural acceptance of Korean teachers. Multicult?Soc Educ Stud, 6, 127-158. http://doi.org/10.22957/mses.6..202008.127. 

  10. Jeffreys MR(2018). Evidence-based updates and universal?utility of Jeffreys's cultural competence and confidence?framework for nursing education (and beyond) through?time. Annu Rev Nurs Res, 37(1), 43-117.?https://doi.org/10.1891/0739-6686.37.1.43. 

  11. Kang JE, Jeong YJ, Kong KR(2018). Threats to identity: a?grounded theory approach on student nurses' experience?of incivility during clinical placement. J Korean Acad?Nurs, 48(1), 85-95. https://doi.org/10.4040/jkan.2018.48.1.85. 

  12. Kaspar H, Reddy S(2017). Spaces of connectivity: the?formation of medical travel destinations in delhi national?capital region (india). Asia Pac Viewp, 58(2), 228-241.?https://doi.org/10.1111/apv.12159. 

  13. Kim MJ(2013). Organizational culture, professional identity?and organizational performance in operating room.?Graduate school of Hanyang University, Republic of?Korea, Master's thesis. 

  14. Larsen R, Mangrio E, Persson K(2021). Interpersonal?communication in transcultural nursing care in India: a?descriptive qualitative study. J Transcult Nurs, 32(4),?310-317. https://doi.org/10.1177/1043659620920693. 

  15. Lee MR, Kim MJ(2018). The influences of college?adaptation, satisfaction of major and clinical practice on?vocational identity in nursing students. J Korea?Acad-Industr Cooper Soc, 19(6), 197-208.?https://doi.org/10.5762/KAIS.2018.19.6.197. 

  16. Lee SH, Kim SY, Kim JA(2004). Nursing students' image?of nurse and satisfaction with clinical practice. J Korean?Acad Nurs Admin, 10(2), 219-231. 

  17. Maranon AA, Pera MPI(2015). Theory and practice in the?construction of professional identity in nursing students:?a qualitative study. Nurs Educ Today, 35(7), 859-863.?http://doi.org/10.1016/j.nedt.2015.03.014. 

  18. Marino R, Ghanim A, Morgan M, et al(2017). Cultural?competency and communication skills of dental?students: clinical supervisors' perceptions. Eur J Dent?Educ, 21(4), e101-e108. http://doi.org/10.1111/eje.12227. 

  19. Oh WO, Park ES, Suk MH, et al(2016). Development and?psychometric evaluation of the transcultral self-efficacy?scale for nurses. J Korean Acad Nurs, 46(2), 293-304.?https://doi.org/10.4040/jkan.2016.46.2.293. 

  20. Ozkara San E(2019). Effect of the diverse standardized?patient simulation (DSPS) cultural competence education?strategy on nursing students' transcultural self-efficacy?perceptions. J Transcul Nurs, 30(3), 291-302.?https://doi.org/10.1177/1043659618817599. 

  21. Park JH, Park JH(2021). Mediating effect of cultural?competence between cultural empathy and nursing?professionalism in nursing students. Health Commun,?16(1), 7-15. http://doi.org/10.15715/kjhcom.2021.16.1.7. 

  22. Russell GP(2022). President's message: national nurses?month-the importance of recognizing transcultural?nursing leaders. J Transcult Nurs, 33(3), 456. Printed?Onlined. http://doi.org/10.1177/10436596221097120. 

  23. Shahzad S, Ali N, Younas A, et al(2021). Challenges and?approaches to transcultural care: An integrative review?of nurses' and nursing students' experiences. J Prof?Nurs, 37(6), 1119-1131. https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2021.10.001. 

  24. Shim KS(2018). Implication of intergroup contacts on social?cohesion in multicultural society: with focus on trust?and cultural diversity. Graduate school of Seoul?University, Republic of Korea, Doctoral dissertation. 

  25. Snizek WE(1972). Hall's professionalism scale : an?empirical reassessment. Am Sociol Rev, 37(1), 109-114.?https://doi.org/10.2307/2093498. 

  26. Sun L, Gao Y, Yang J, et al(2016). The impact of?professional identity on role stress in nursing students: a?cross-sectional study. Int J Nurs Stud, 63, 1-8.?https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2016.08.010. 

  27. Wang R, Duan G, Wu Y, et al(2022). Effectiveness of?Chinese native culture education for improving?undergraduate nursing students' transcultural?self-efficacy. Dis Markers. Printed Online.?http://doi.org/10.1155/2022/5813946. 

  28. Wu C, Palmer MH, Sha K(2020). Professional identity and?its influencing factors of first-year post-associate degree?baccalaureate nursing students: a cross-sectional study.?Nurse Educ Today, 84, 104227. Printed Online.?https://doi.org/10.1016/j.nedt.2019.104227. 

  29. Yang HJ, Byun EK(2019). Factors affecting multicultural?efficacy of nurses. Asia-pac J Multimed Serv Converg?Art Humanit Soc, 9(6), 491-499. http://doi.org/10.35873/ajmahs.2019.9.6.047. 

  30. Young J, Jerolimov D, Ofner S(2021). Promoting nursing?students' transcultural self-efficacy to care for burmese?refugees using a set of educational strategies. Nurs?Forum, 56(2), 460-466. https://doi.org/10.1111/nuf.12541. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로