$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

간호대학생의 다문화 감수성과 문화적 공감이 다문화 수용성에 미치는 영향
Predictors of Intercultural Sensitivity and Cultural Empathy on Multicultural Acceptance in Nursing Students 원문보기

Journal of the Korean Society of Integrative Medicine = 대한통합의학회지, v.10 no.2, 2022년, pp.125 - 134  

류은진 (송원대학교 간호학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose : Establishing multicultural acceptance is important to provide quality nursing care in various clinical settings and adapt to changing roles in different situations. The purpose of this study was to explore degree of intercultural sensitivity, cultural empathy, and multicultural acceptance,...

주제어

표/그림 (4)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

문제 정의

  • 본 연구는 간호대학생을 대상으로 다문화 수용성 영향 요인을 파악하기 위함이다. 본 연구의 구체적인 목적은 다음과 같다.
  • 본 연구는 간호대학생의 다문화 수용성, 다문화 감수성 및 문화적 공감 정도 간의 관계를 확인하고 다문화 수용성에 미치는 요인을 확인하여 간호대학생의 다문화 수용성 수립에 필요한 기초자료를 마련하고자 시행되었다.
  • 본 연구는 간호대학생의 다문화 수용성, 다문화 감수성 및 문화적 공감의 정도와 영향요인를 파악하여 향후 다문화 교육의 기초자료를 제공하고자 시도되었다. 연구 결과 다문화 수용성에 영향을 미치는 요인은 문화적 공감과 다문화 감수성이었으며 총 40 %를 설명하는 것으로 나타났다.
  • 본 연구는 간호대학생의 다문화 수용성, 다문화 감수성, 문화적 공감 정도를 파악하고 이들 간의 관계를 분석함으로써 간호대학생의 다문화 수용성에 미치는 영향요인을 파악하기 위한 서술적 조사연구이다.
  • 본 연구는 간호대학생의 다문화 수용성, 다문화 감수성과 문화적 공감간의 관계를 파악하고 다문화 수용성에 미치는 영향을 분석함으로써 다문화 수용성에 적합한 간호교육 프로그램을 개발하는데 기초자료를 제공하고자 실시되었다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (29)

  1. Ahn SS, Min MS, Kim ES, et al(2012). The 2012 study on multicentral acceptability in Korea. Seoul, Ministry of Gender Equality and Family, pp.1-241. 

  2. Ahn SR, Noh YG(2020). Effects of empathy ability and human rights sensitivity on multicultural acceptance among nursing Students. J Health Informatics and Statistics, 45(1), 30-36. https://doi.org/10.21032/jhis.2020.45.1.30. 

  3. American Nurses Association(2015). Nursing: Scope and standards of practice. 3rd ed, Maryland, Silver Spring, pp.1-248. 

  4. Baek JM, Kwon JM(2019). Study on the factors affecting the multicultural acceptability: focused on Suwon. Multiculture & Peace, 13(3), 117-147. http://doi.org/10.22446/mnpisk.2019.13.3.006. 

  5. Chen GM, Starosta WJ(2000). The development and validation of the intercultural sensitivity scale. Hum Commun, 3(1), 1-15. 

  6. Cingol N, Karakas M, Celebi E, et al(2021). Determining the effect of an intercultural nursing course on empathic skill and intercultural sensitivity levels: an intervention study. Nurse Educ Today, 99, 104782. Printed Online. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2021.104782. 

  7. Cho YM, Sok SH(2019). The influence of multicultural perception and cultural competence upon multicultural acceptance among nursing students. J Korea Contents Assoc, 19(10), 190-197. http://doi.org/10.5392/JKCA.2019.19.10.190. 

  8. Choi YS, Lee KJ(2021). Relation between cultural empathy, multicultural sensitivity, and cultural competence of nursing college students. J Korea Entertain Industr Assoc, 15(6), 105-113. https://doi.org/10.21184/jkeia.2021.8.15.6.105. 

  9. Estevan G, MDC SR(2017). Application of the cultural competence model in the experience of care in nursing professionals primary care. Aten Primaria, 49(9), 549-556. https://doi.org/10.1016/j.aprim.2016.10.013. 

  10. Eom JS(2021). A study on the intercultural sensitivity and the cultural adaptation of foreign university students in Korea. Korean Soc Bilingual, 83, 65-98. 

  11. Hogan R, Rossiter C, Catling C(2018). Cultural empathy in midwifery students: Assessment of an education program. Nurse Educ Today, 70, 103-108. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2018.08.023. 

  12. Hwang KD(2020). A meta study on the attitude of multicultural acceptance of Korean teachers. Multi-cultural Soc Educ Stud, 6, 127-158. http://doi.org/10.22957/mses.6..202008.127. 

  13. Hwang MC, Jang IH(2017). A study of predictors influencing access to health care service by immigrant wives: focusing on different analysis using andersen behavioral model. J Govern Stud, 12(1), 31-56. 

  14. Jang JY(2020). The effect of intercultural sensitivity on the academic achievement of Korean culture on foreign students. Language and Culture, 16(4), 212-239. http://doi.org/10.18842/klaces.2020.16.4.9. 

  15. Kim EH, Choi JO(2018). The impacts of academic and job-seeking stress of university students on their Xenophobia- The mediating effect of anxiety. J Korea Institute of Youth Facility and Environment, 16(1), 35-44. 

  16. Kim JA, Choi J(2016). Correlation and influencing factors of multicultural awareness and cultural sensitivity among Korean nursing students. Multicultural Educ Stud, 9(4), 67-88. http://doi.org/10.14328/MES.2016.12.31.67. 

  17. Kim JY(2014). A study on color-blind racial attitudes and cultural competence of service providers in multicultural settings: focusing on moderating effects of multicultural training. Korean J Fam Soc Work, 45(1), 5-34. 

  18. Kim YS, Han MY(2018). Effects of emotional intelligence on cultural competence among nursing students: focused on the mediating effect of multicultural sensitivity. J Korean Data Anal Soc, 20(4), 2145-2159. https://doi.org/10.37727/jkdas.2018.20.4.2145. 

  19. Kwon SH, Kim MS(2016). Factors influencing multicultural attitude in nursing students. J Korean Data Anal Soc, 18(2), 1123-1135. 

  20. Kim ES, Choi YJ, Youn JS, et al(2018). The 2018 study on multi-cultural acceptability in Korea. Seoul, Ministry of Gender Equality and Family, pp.1-381. 

  21. Noh YG, Lee OS(2018). Influence of multicultural contact experience and ethnocultural empathy on multicultural acceptance among nursing students. J Digit Converg, 16(11), 373-381. https://doi.org/10.14400/JDC.2018.16.11.373. 

  22. Park DY, Jung KH(2014). The influence of self esteem, interpersonal relations and intercultural communicative competence on cultural competence of nursing students. J Korea Contents Assoc, 14(11), 337-346.http://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.11.337. 

  23. Park HJ, Park HO(2020). Influence of multicultural acceptance and self-Leadership on nursing professionalism of nursing students. Multiculture & Peace, 14(2), 140-159. http://doi.org/10.22446/mnpisk.2020.14.2.007. 

  24. Park HJ, Kim NH(2017). Relationship between cultural sensitivity, empathy and competency of nursing students. Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 7(4), 487-498. http://doi.org/10.35873/ajmahs.2017.7.4.046. 

  25. Park JH, Park JH(2021). Mediating effect of cultural competence between cultural empathy and nursing professionalism in nursing students. Health Commun, 16(1), 7-15. http://doi.org/10.15715/kjhcom.2021.16.1.7. 

  26. Park MJ, Yoo HN(2019). Influence of cultural competence on nursing professionalism of nursing students. J Korean Acad Soc of Nurs Educ, 25(1), 38-47. http://doi.org/10.5977/jkasne.2019.25.1.38. 

  27. Park SK, Jeong SH, Kim HS(2018). The effect of multicultural nursing education program on the multicultural acceptability among nursing students. J Korean Data Anal Soc, 20(5), 2695-2710. http://doi.org/10.37727/jkdas.2018.20.5.2695. 

  28. Wang YW, Davidson MM, Yakushko OF, et al(2003). The scale of ethnocultural empathy: development, validation, and reliability. J Couns Psychol, 50(2), 221-234. http://doi.org/10.1037/0022-0167.50.2.221. 

  29. Yang HJ, Byun EK(2019). Factors affecting multicultural efficacy of nurses. Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 9(6), 491-499. http://doi.org/10.35873/ajmahs.2019.9.6.047. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로