$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

세계시민교육 역량 제고를 위한 교육대학원 음악교육전공 교과 운영 효과 조사 연구: 예비음악교사의 다문화 교육태도 및 교수효능감을 중심으로
The Analysis of Effects of a Music Teacher Training Program for Global Citizenship Education 원문보기

인간행동과 음악연구 = Journal of music and human behavior, v.20 no.1, 2023년, pp.47 - 74  

정주연 (이화여자대학교 교육대학원 교육학과) ,  신지혜 (이화여자대학교 교육대학원 교육학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 A 교육대학원에 재학 중인 15명의 예비 음악 교사들을 대상으로 세계시민교육 역량 제고를 위한 강좌를 개발 및 실현하고, 그 효과성을 탐색하였다. 강좌는 세계시민교육의 여러 주제 중 다양성과 포용을 바탕으로 한 다문화 교육에 중점을 두고, 관련 이론 탐색을 통해 음악의 사회·문화적 산물로서의 본질을 이해하고, 참여자 주도로 중학생을 위한 수업 방안을 개발 및 실현하는 과정으로 구성되었다. 사전/사후 검사 결과 강좌 전후로 첫째, 예비음악교사들의 다문화 교육 태도가 향상되었고, 특별히 교사의 역할에 대한 태도가 큰 폭으로 증가하였다. 이는 본 연구의 강좌가 예비교사들로 하여금 다양성 및 다문화 교육과 관련한 인식과 편견을 반성하고 음악 교사로서의 역할을 고민하도록 도왔기 때문으로 여겨진다. 둘째, 다문화 교수 효능감의 향상 중 다문화 상황에서의 교육 및 다문화 교육 교수 효능감 향상이 두드러졌는데, 이는 성찰지를 통해 본 강좌가 음악의 사회·문화적 산물로서와 상징적 표현 가능성의 가치를 깨닫도록 한 영향임을 알 수 있었다. 또한, 강좌는 실질적인 삶의 문제들을 풀어나가는 변혁적 교수법의 필요성 인식과 실천, 음악에 대한 다각적인 이해와 탐색을 바탕으로 한 세계시민교육의 여러 주제들의 접근을 도와 예비음악교사들의 세계시민교육 역량을 발전시키는데 도움을 주었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to develop a music teacher training program for global citizenship education and explore its effects on the participants' capacity for global citizenship. The program focused on multicultural education, including diversity and tolerance, among various topics in global c...

주제어

표/그림 (4)

참고문헌 (37)

  1. Banks, J. A., & Banks, C. A. M. (2019). Multicultural education: Issues and perspectives (10th ed.).?Hoboken, NJ: Wiley. 

  2. Campbell, P., & Roberts, J. (2015). Multiculturalism and social justice: Complementary movements?for education in and through music. In C. Benedict, P. Schumidt, G. Spruce & P. Woodford?(Eds.), The Oxford Handbook of Social Justice in Music Education (pp. 272-286). New York:?Oxford University Press. 

  3. Chae, K. H. (2018). The effects of art experience on middle school students' intercultural sensitivity?(Unpublished master's thesis). Seoul National University, Seoul. 

  4. Cho, D. H. (2016). What is global citizenship education. Seoul Education 225, Winter. 

  5. Cho, E. D. (2022). A study on the development of the chorus program for the middle school?free-semester system by implementing intercultural education (Unpublished master's thesis).?Ewha Womans University, Seoul. 

  6. Choi, C. O., & Mo, K. H. (2007). Investigating multicultural efficacy of teachers in Gyeonggi?province. Theory and Research in Citizenship Education, 39(4), 163-182. 

  7. Chung, J. W., & Jung, J. Y. (2019). Study on background of development and future tasks of?multicultural music education. Journal of Future Music Education, 4(2), 69-90. 

  8. Chung, U. T. (2021). Global citizenship education and SDGs. Seoul: Juluesung. 

  9. Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches?(2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. 

  10. Elliott, D. J. (1989). Key concepts in multicultural music education. International Journal of Music?Education, 13(1), 11-18. 

  11. Elliott, D. J. (1990). Music as culture: Toward a multicultural concept of arts education. The Journal?of Aesthetic Education, 24(1), 147-166. 

  12. Guyton, E. M., & Wesche, M. V. (2005). The multicultural efficacy scale: Development, item?selection, and reliability. Multicultural Perspectives, 7(4), 21-29. 

  13. Hess, J. (2015). Decolonizing music education: Moving beyond tokenism. International Journal of?Music Education, 33(3), 336-347. 

  14. Jeong, H. A. (2021). A study on the instruction of music listening class according to peace?education: Schonberg's "A survivor from Warsaw" (Unpublished master's thesis). Pusan?National University, Busan. 

  15. Kim, H. J. (2010). A modeling development and adaptation for multicultural music education in?middle levels teaching-learning process. Korean Journal of Research in Music Education, 38, 203-239. 

  16. Kim, J. S., & Lee. K. H. (2018). Development of global citizenship education competence scale?for early childhood teacher. The Journal of Korean Teacher Education, 35(3), 153-182. 

  17. Kim, K. Y. (2021). A Study on the integrated teaching guidelines for the department of social and?historical studies with the Fogarty model: Focused on tango (Unpublished master's thesis).?Chonnam National University, Gwangju. 

  18. Koo, S. H. (2022). Development of multi-culture music lesson plans based on Banks and?Roberts-Campbell's level of multicultural curriculum reform (Unpublished master's thesis).?Ewha Womans University, Seoul. 

  19. Lee, K. M., & Son, M. J. (2018). A study on the method of music teaching.learning for global?citizenship education: Based on carnival pedagogy. Korean Journal of Research in Music?Education, 47(2), 81-103. 

  20. Lee, K. M., & Son, M. J. (2021). A case study of music class to foster global citizenship of?preliminary music teachers: Focused on conflict and reconciliation. Korean Journal of?Teacher Education, 37(2), 73-91. 

  21. Lee, G. Y. (2017). Global citizenship education in public education of Sourh Korea: Policy and?implementation. Journal of International Development Cooperation, 12(3), 39-62. 

  22. Ministry of Education (2015a). Overview elementary and secondary school curriculum. No. 2015-74.?[Supplementary 1]. Seoul: Korea Institute for Curriculum and Evaluation. 

  23. Ministry of Education (2015b). Music curriculum. No. 2015-74. [Supplementary 12]. Seoul: Korea?Institute for Curriculum and Evaluation. 

  24. Ministry of Education (2022). Overview elementary and secondary school curriculum. No. 2022-33.?[Supplementary 1]. Seoul: Korea Institute for Curriculum and Evaluation. 

  25. Mo, K. H., & Hwang, H. W. (2007). A study on multicultural awareness of secondary school?teachers-focused on Korean and social studies teachers in the metropolitan area. Theory and?Research in Citizenship Education, 39(3), 79-100. 

  26. Organisation for Economic Co-operation and Development (2018). The future of education and?skills: Education 2030. Paris: OECD. 

  27. Park, H. B., & Im, J. Y. (2021). The analysis of effects of a global citizenship education (GCED)?lead teachers program. Journal of Education for International Understanding, 16(1), 1-31. 

  28. Park, N. H. (2010). Utilization of musical discipline as integrated education focusing on multi?cultural education: On Spanish music. Forum for Youth Culture, 24, 40-73. 

  29. Ponterotto, J. G., Baluch, S., Greig, T., & Rivera, L. (1998). Development and initial score validation?of the teacher multicultural attitude survey. Educational and Psychological Measurement,?58(6), 1002-1016. 

  30. Seoul Ancheon Elementary School (2016). Operational report: 2016 project support school for?global citizenship education. Seoul: Seoul Metropolitan Office of Education. 

  31. Shin, H. K. (2015). Investigation of pre-service music teachers' multicultural attitudes, perceptions,?and teaching efficacy. Journal of Music Education Science, 25, 193-214. 

  32. Shin, H. K., & Choi, M. Y. (2019). Music teachers' multicultural attitudes and multicultural efficacy. Journal of Future Music Education, 4(2), 1-21. 

  33. Sung, S. H. (2021). A teaching method of 'Making a campaign song for environment protection'?applying problem-based learning (Unpublished master's thesis). Chungnam National University,?Daejeon. 

  34. Unesco Asia-Pacific Centre of Education for International Understanding (2014). Global citizenship?education: Preparing learners for the challenges of the 21st century. Seoul: Hollym. 

  35. Unesco Asia-Pacific Centre of Education for International Understanding (2015). Global citizenship?education: Topics and learning objectives. Seoul: Designprism. 

  36. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (2014). Roadmap for implementing?the global action programme on education for sustainable development. Paris: UNESCO. 

  37. Yang, M. S., Kim, J. K., & Kim, K. D. (2017). A study on variables related to global citizenship?teaching efficacy of secondary school pre-service teachers and in-service teachers. Global?Studies Education, 9(3), 77-104. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로