$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

미국 edTPA 평가에서 요구하는 예비 수학 교사의 전문적 역량 분석
Insights from edTPA in the United States on assessing professional competencies of preservice mathematics teachers 원문보기

Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series A. The Mathematical Education, v.62 no.2, 2023년, pp.211 - 236  

권오남 (서울대학교) ,  권민성 ,  문진 (서울대학교 대학원) ,  정원 (서울대학교 대학원) ,  조항윤 (서울대학교 대학원) ,  이경원 (단국대학교사범대학부속중학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구는 미국 예비교사 교육 양성 과정에서 활용되는 edTPA의 사례를 분석하여 우리나라 예비 수학 교사 교육의 시사점을 도출하는 데 목적이 있다. 최근 예비 수학 교사의 인지적인 차원의 지식 개발뿐만 아니라 실제 수업을 바탕으로 상황적 차원의 영역까지 고려한 전문적인 역량을 진작시키는 것에 관한 관심이 높아지고 있다. 미국 edTPA 평가는 예비교사가 학교 현장에서 수행하는 수업에 기초한 수행 기반 평가이다. 이 연구에서는 미국의 예비 수학 교사가 참여하는 edTPA의 사례가 상세히 서술된 편람을 검토하여 예비 수학 교사에게 요구되는 전문적인 역량에 대해서 분석한다. edTPA 평가는 수업 설계, 실행, 평가 과제로 구성되어 있고, 수업과 연계하여 지속성 있는 평가를 수행한다. 따라서 수업 설계, 실행, 평가 과제 서술에서 평가 항목 및 평가 기준의 연계가 되는 지점과 그 연계로부터 요구하는 전문적인 역량이 무엇인지 분석한다. edTPA 편람을 분석한 결과 edTPA 평가에서 예비 수학 교사에게 요구되는 전문적인 역량은 특정 수학 수업 차시에 대한 초점화 및 이행 역량, 특정 수학 수업 차시 실행 및 평가의 성찰적 이해 역량, 학생들의 언어 및 표상 사용, 학생들의 학습에 대한 학생 성취의 점진적인 판단 역량이다. 이러한 분석의 결과는 우리나라 예비 수학 교사 교육과정 및 실습학기제 운영에서 평가하는 역량의 구인으로 활용할 수 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to derive implications of preservice mathematics teacher education in Korea by analyzing the case of edTPA used in the preservice teacher training process in the United States. Recently, there has been a growing interest in promoting professional competencies considering...

주제어

표/그림 (12)

참고문헌 (41)

  1. Blomeke, S., & Delaney, S. (2012). Assessment of teacher knowledge across countries: A review of the state of research. ZDM Mathematics?Education, 44(3), 223-247. https://doi.org/10.1007/s11858-012-0429-7 

  2. Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027 

  3. Cho, M. K. (2021). Preservice elementary mathematics teachers' curricular noticing: Focusing on the lesson planning for rate. Education of Primary?School Mathematics, 24(2), 83-102. http://doi.org/10.7468/jksmec.2021.24.2.83 

  4. Choi, E-A. (2015). An analysis on the contents of edTPA K-12 Performing arts. Korean Journal of Research in Music Education, 44(3), 181-201. 

  5. Cohen, J., Hutt, E., Berlin, R. L., Mathews, H. M., McGraw, J. P., & Gottlieb, J. (2020). Sense making and professional identity in the?implementation of edTPA. Journal of Teacher Education, 71(1), 9-23. https://doi.org/10.1177/0022487118783183. 

  6. Fernandez, C., Llinares, S., & Rojas, Y. (2020). Prospective mathematics teachers' development of noticing in an online teacher education program.?ZDM Mathematics Education, 52(5), 959-972. https://doi.org/10.1007/s11858-020-01149-7 

  7. Goldhaber, D., Cowan, J., & Theobald, R. (2017). Evaluating prospective teachers: Testing the predictive validity of the edTPA. Journal of Teacher?Education, 68(4), 377-393. https://doi.org/10.1177/0022487117702582 

  8. Gitomer, D. H., Martinez, J. F., Battey, D., & Hyland, N. E. (2021). Assessing the assessment: Evidence of reliability and validity in the edTPA.?American Educational Research Journal, 58(1), 3-31. https://doi.org/10.3102/0002831219890608. 

  9. Hill, H. C., & Ball, D. L. (2004). Learning mathematics for teaching: Results from California's mathematics professional development institutes.?Journal for Research in Mathematics Education, 35(5), 330-351. https://doi.org/10.2307/30034819 

  10. Kaiser, G., Blomeke, S., Konig, J., Busse, A., Doehrmann, M., & Hoth, J. (2017a). Professional competencies of (prospective) mathematics teachers-Cognitive versus situated approaches. Educational Studies in Mathematics, 94(2), 161-182. https://doi.org/10.1007/s10649-016-9713-8 

  11. Kaiser, G., Blomeke, S., Konig, J., Busse, A., Doehrmann, M., & Hoth, J. (2017b). Erratum to: Professional competencies of (prospective)?mathematics teachers-Cognitive versus situated approaches. Educational Studies in Mathematics, 94(2), 183-184. https://doi.org/10.1007/s10649-016-9724-5 

  12. Kim, G-C., & Lee, C-H. (2022). An exploration on the PETE faculty in the United States for the implication for PETE in Korea. Journal of?Coaching Development, 24(4), 74-82. 

  13. Klein, F. (1932). Elementary mathematics from an advanced standpoint (Vol. 1). Macmillan (German original published 1908). 

  14. Kwak, S. (2018). Exploring Korean language arts preservice teacher performance assessment instruments - A critical review of English language?arts preservice teacher performance assessment(edTPA). The Journal of Korean Language and Literature Education, 67, 87-114. http://doi.org/10.17247/jklle.2018..67.87 

  15. Kwon, N., Shin, B., Kang, H., Kim, S., Kim, Y., Kim, J., ... ., Cho, H. (2022). Directions and tasks of preservice mathematics teachers' education:?Programs and tasks of teacher education. Kyungmoonsa. 

  16. Kwon, O. N., & Ju, M. K. (2012). Standards for professionalization of mathematics teachers: policy, curricula, and national teacher employment test?in Korea. ZDM Mathematics Education, 44(2), 211-222. https://doi.org/10.1007/s11858-012-0384-3 

  17. Kwon, O. N., Kim, A., & Cho, H. (2012). An analysis on the curriculum and teaching methods of Korean mathematics education departments. The?Mathematical Education, 51(3), 281-300. 

  18. Krainer, K. & Llinares, S. (2010). Mathematics teacher education. In P. Peterson, E. Baker, and B. McGaw (Eds.), International Encyclopedia of?Education (pp. 702-705). Elsevier. 

  19. Kunter, M., Baumert, M., Blum, W., Klusmann, U., Krauss, S., & Neubrand, M. (Eds.). (2013). Cognitive activation in the mathematics classroom?and professional competence of teachers. Results from the COACTIV project. Springer. 

  20. Ministry of Education. (2021). Regulations on the operation of filed practice training semester for university students. Proclamation of the Ministry?of Education #2021-19. Ministry of Education. 

  21. Ministry of Education. (2022). The handbook of teacher qualification test in 2022. Ministry of Education. 

  22. National Research Council [NRC]. (2001). Adding it up: Helping children learn mathematics. National Academy Press. 

  23. Park, M., & Kim, Y. (2022). Study on the quality of instruction of two beginning mathematics teachers: Toward the above criteria. The Mathematical?Education, 61(1), 179-198. http://doi.org/10.7468/mathedu.2022.61.1.179 

  24. Paugh, P., Wendell, K. B., Power, C., & Gilbert, M. (2018). 'It's not that easy to solve': edTPA and preservice teacher learning. Teaching Education,?29(2), 147-164. https://doi.org/10.1080/10476210.2017.1369025 

  25. Pecheone, R. L., & Chung, R. R. (2006). Evidence in teacher education: The Performance Assessment for California Teachers (PACT). Journal of?Teacher Education, 57, 22-36. http://dx.doi.org/10.1177/0022487105284045. 

  26. Sato, M. (2014). What is the underlying conception of teaching of the edTPA? Journal of Teacher Education, 65(5), 421-434. https://doi.org/10.1177/0022487114542518 

  27. Stanford Center for Assessment, Learning, and Equity [SCALE]. (2018). Elementary Education: Mathematics with Literacy Task 4 Assessment?Handbook. SCALE. Retrieved from https://eed.sfsu.edu/sites/default/files/documents/EdTPA%204-Task%20Math%20w%20Literacy%20Handbook.pdf 

  28. Stanford Center for Assessment, Learning, and Equity [SCALE]. (2019). Secondary Mathematics Assessment Handbook. SCALE. Retrieved from?https://concordia.csp.edu/teachered/wp-content/uploads/sites/3/Secondary-Math-handbook.pdf 

  29. Schmidt, W. H., Tatto, M. T., Bankov, K., Blomeke, S., Cedillo, T., Cogan, L., et al. (2007). The preparation gap: Teacher education for middle?school mathematics in six countries (MT21 report). Center for Research in Mathematics and Science Education, Michigan State University. 

  30. Sherin, M. G., Jacobs, V. R., & Philipp, R. A. (Eds.). (2011). Mathematics teacher noticing. Seeing through teachers' eyes. Routledge. 

  31. Shin, D. (2020). Preservice secondary mathematics teachers' professional vision in statistics lesson observation. Journal of Korea Society?Educational Studies in Mathematics , 22(2), 293-312. 

  32. Shim, S. K., & Lee, K. S. (2015). Effect of teaching practicum for pre-service mathematics teachers' perception changes about teacher's knowledge.?The Mathematical Education, 54(4), 351-363. https://doi.org/10.7468/mathedu.2015.54.4.351 

  33. Shulman, L. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004 

  34. Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Research, 57(1), 1-22. http://dx.doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411 

  35. So, Y., Kwon, O. N., Nam, K., Kim, K., Choi, I., Park, Y., ... ., Seo, Y. (2022). A study on the operation plan of the practice training semester system in Seoul?to improve the training system for preservice teachers. Seoul Metropolitan Office of Education & College of Education, Seoul National University. 

  36. Tatto, M. T., Schwille, J., Senk, S., Ingvarson, L., Rowley, G., Peck, R., et al. (2012). Policy, practice, and readiness to teach primary and secondary?mathematics in 17 countries. Findings from the IEA Teacher Education and Development Study in Mathematics (TEDS-M). IEA. 

  37. van Es, E. A., & Sherin, M. G. (2008). Mathematics teachers'"learning to notice" in the context of a video club. Teaching and Teacher Education,?24(2), 244-276. https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.11.005 

  38. Wasserman, N. H. (Ed.). (2018). Connecting abstract algebra to secondary mathematics, for secondary mathematics teachers. Springer. 

  39. Wasserman, N. H., Fukawa-Connelly, T., Villanueva, M., Mejia-Ramos, J. P., & Weber, K. (2017). Making real analysis relevant to secondary?teachers: Building up from and stepping down to practice. PRIMUS, 27(6), 559-578. https://doi.org/10.1080/10511970.2016.1225874 

  40. Wasserman, N. H., Fukawa-Connelly, T., Weber, K., Mejia-Ramos, J. P., Abbott, S. (Eds.). (2022). Understanding analysis and its connections to?secondary mathematics teaching. Springer. 

  41. Wasserman, N. H. (2022). Re-exploring the intersection of mathematics and pedagogy. For the Learning of Mathematics, 42(3), 28-33. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로