$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

COVID-19 팬데믹을 경험한 저학년 간호대학생의 스트레스, 사회적 지지가 행복감에 미치는 영향
Effects of Stress and Social Support on Happiness of Low-Grade Nursing Students Who Experience COVID-19 Pandemic 원문보기

산업융합연구 = Journal of industrial convergence, v.21 no.6, 2023년, pp.73 - 80  

임세미 (광주대학교 간호학과) ,  염영란 (조선간호대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 COVID-19 팬데믹을 경험한 저학년 간호대학생의 스트레스와 사회적 지지, 행복감의 관계를 확인하고 행복감에 영향을 미치는 요인을 확인하고자 함이다. 2022년 12월 18일부터 2023년 01월 5일까지 G시 소재 두 개 대학에 재학 중인 간호대학생 1학년과 2학년 195명을 대상으로 하였다. 자료분석t-test, ANOVA, Scheffe test, GamesHowell test, Pearson's correlation, multiple regression으로 분석하였다. 행복감은 스트레스(r=-.17, p=.017)와 유의한 음의 상관관계를 나타냈고 사회적 지지(r=.68, p<.001)와는 유의한 양의 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 행복감에 대한 영향요인은 사회적 지지(β=.63, p<.001), 학과 만족도(β=-.13, p=.015) 순으로 총 변화량의 49.7%를 설명하였다. 본 연구결과를 토대로 간호대학생의 행복감을 향상시키기 위해서는 사회적 지지와 학과만족도를 높일 수 있는 전략과 프로그램이 필요하다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to identify the stress, social support, and happiness in undergraduate nursing students who experienced the COVID-19 pandemic, and to identify factors affecting happiness. The survey was conducted from December 18, 2022 to January 5, 2023. The subjects were 195 first an...

주제어

참고문헌 (30)

  1. Case News. (2022). South Korea's happiness?index, 36th out of 38 OECD countries, is at the?bottom... 1st is Finland. Name of Web Site.?http://www.casenews.co.kr/news/articleView.html?idxno10907 

  2. Pressian News. (2022). Suicide is the No. 1?cause of death among people in their teens and?30s...Korea's suicide rate is undisputedly No. 1?in the OECD. Name of Web Site.?https://www.pressian.com/pages/articles/2022092713574355237 

  3. Statistics Korea. (2022). Health indicators.?Name of Web Site.?https://kosis.kr/statHtml/statHtml.do?orgId732&tblIdDT_732001_Q607&conn_pathI2 

  4. K. Lim. (2021). College students' class satisfaction?and counseling before and after the COVID-19.?Journal of Qualitative Inquiry, 2(2), 29-58.?DOI : 10.22768/JFLS.2021.2.2.29 

  5. S. Kim. (2023). A study on college life and?perception experienced by 20th and 21st year?students in the transition to online learning?environment. Journal of General Education, 22,?157-188. DOI : 10.24173/jge.2023.01.22.6 

  6. K. S. Shon. (2022). A study on the positive?experience of University students with COVID-19:?Focusing on friendship and happiness. Journal?of Social Thoughts and Culture, 25(2), 105-137.?DOI : 10.17207/jstc.2022.6.25.2.4 

  7. E. Deiner, & M. Deiner. (2009). Cross-cultural?correlates of life satisfaction and self-esteem.?Journal of Personality and Social Psychology,?68, 653-663. 

  8. N. Kim. (2021). A study on the effects of?adolescent stress on happiness and moderation?effect of social support(friend, family, teacher).?Journal of Humanities and Social science, 12(1),?871-882. 

  9. R. S. Lazarus. (1991). Emotion and adaptation.?New York: Oxford University Press. 

  10. M. Chung. (2021). The impact of stress on?undergraduates' happiness: the moderating effect?of teacher support. The Journal of Humanities?and Social science, 12(5), 565-577.?DOI : 10.22143/HSS21.12.5.40 

  11. M. S. Jung, Y. S. Kang, M. H. Ko, D. H. Kim, S.?Y. Kim, E. K. Kim. (2012). Nursing conceptual?theory. Hyunmunsa. 

  12. S. O. Kim. (2017). The effect of self-efficacy?and positive thinking on subjective happiness of?nursing students. Journal of Digital Convergence,?15(12), 435-444.?DOI : 10.14400/JDC.2017.15.12.435 

  13. Y. C. Kwon, C. Y. Jeong, & Y. S. Seo. (2018).?Validation of a path model for subjective?happiness of nursing students, Journal of Digital?Convergence, 16(1), 197-206.?DOI : 10.14400/JDC.2018.16.1.197 

  14. J. H. Kim, & H. O. Jeon. (2016). Factors?influencing subjective happiness in nursing?students: Focused on psycho-social factors.?Journal of Korean Psychiatric Mental Health?Nursing, 25(2), 123-132.?DOI : 10.12934/jkpmhn.2016.25.2.123 

  15. J. Kim & H. S. Park. (2015). The factor related to?happiness among nursing students. Journal of?the Korean Data Analysis Society, 17(1), 545-?559. DOI : 10.5977/jkasne.2016.22.2.182 

  16. E. Jung. (2016). College students' participation?in leisure activities and the relationship?between their satisfaction with college life and?their subjective happiness. Journal of Leisure?Studies, 14(1), 47-62.?DOI : 10.22879/slos.2016.14.1.47 

  17. J. H. Park & S. W. Kang. (2021). Validity and?reliability of daily life stress scale for college?students. Journal of the Korea AcademiaIndustrial cooperation Society, 22(5), 423-432.?DOI : 10.5762/KAIS.2021.22.5.423 

  18. G. D. Zimet, N. W. Dahlem, S. G. Zimet , & G. K.?Farley. (1988). The multidimensional scale of?perceived social support. Journal of Personality?Assessment, 52(1), 30-41. 

  19. E. K. Suh & J. S. Koo. (2011). A concise measure?of subjective well-being (COMOSWB): scale?development and validation. The Korean Journal?of Social and Personality Psychology, 25, 96-114. 

  20. E. M. Kim, Y. H. Yang, H. Lee, & M. Yu. (2016).?Factors influencing subjective happiness in?Korean nursing students. The Journal of Korean?Academic Society of Nursing Education, 22(3),?294-303. DOI : 10.5977/jkasne.2016.22.3.294 

  21. Y. S. Kim & M. Y. Han. (2015). Factors?influencing happiness index of nursing students.?Journal of Korean Academy of Nursing Administration. 21(5), 501-510.?DOI : 10.11111/jkana.2015.21.5.501 

  22. J. H. Kim & H. O. Jeon. (2016). Factors?influencing subjective happiness in nursing?students: Focused on psycho-social factors.?Journal of the Korean Academy of Psychiatric?and Mental Health Nursing. 25(2), 123-132.?DOI : 10.12934/jkpmhn.2016.25.2.123 

  23. I. Y. Cho. (2020). Factors influencing on the?subjective happiness of senior nursing students.?Journal of the Korea Academia-Industrial?cooperation Society, 21(3), 118-128.?DOI : 10.5762/KAIS.2020.21.3.118 

  24. M. O. Yu. (2021). The relationship between?social support, positive thinking and subjective?happiness of nursing college student. Journal of?the Korea Academia-Industrial cooperation?Society, 22(3), 110-117.?DOI : 10.5762/KAIS.2021.22.3.110 

  25. H. E. Lee & S. H. Lee. (2021). An analysis of?University students' perceptions of interpersonal changes and coping experience due to?COVID-19. The Journal of Learner-Centered?Curriculum and Instruction, 21(16), 405-417. 

  26. E. Y. Kim. (2017). A study on happiness of?nursing students. Journal of Digital Convergence,?15(9), 385-395.?DOI : 10.14400/JDC.2017.15.9.385 

  27. S. J. Kim. (2019). The mediating effect of?interpersonal relations on the association?between emotional intelligence and happiness?of nursing students. The Korean Academy of?Psychiatric and Mental Health Nursing, 28(2),?103-113. DOI : 10.12934/jkpmhn.2019.28.2.103 

  28. J. K. Hong. (2020). A study on corona and daily?happiness. Journal of Happiness and Affluence?Studies, 9(2), 17-30. 

  29. M. R. Lee. (2020). The effect of anger and?gratitude on the happiness of nursing students.?Journal of health Informatics and Statistics,?45(2), 173-180.?DOI : 10.21032/jhis.2020.45.2.173 

  30. M. H. Nam & M. R. Lee. (2014). Factors?influencing subjective happiness index of health?behavior, self esteem and major satisfaction by?nursing students. Journal of Digital Convertgence, 12(10), 363-374.?DOI : 10.14400/JDC.2014.12.10.363? 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로