$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 인공지능 안내 로봇 서비스 만족도와 품질 속성 분석
An Analysis of Quality Attributes and Service Satisfaction for Artificial Intelligence-based Guide Robot 원문보기

로봇학회논문지 = The journal of Korea Robotics Society, v.18 no.2, 2023년, pp.216 - 224  

조미영 (ETRI) ,  김재홍 (ETRI) ,  이대하 (ETRI) ,  장민수 (ETRI)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Guide robots that provide services in public places have recently emerged as a non-face-to-face solution with the spread of COVID-19 and are growing. However, most guide robots provide only the same level of intelligence and the same interaction in different and changing environments. Therefore, its...

Keyword

참고문헌 (15)

  1. "Smart Robots Market with COVID-19 Impact Analysis by Component (Sensors, Actuators, Control Systems), Type, Operating Environment, Mobility, Application (Domestic, Field/Agricultural, Public Relations, Industrial), and Region-Global Forecast to 2025," MarketsandMarkets, [Online], https://www.marketsandmarkets.com/Market-Reports/smart-robots-market-48470534.html, Accessed: Nov. 27, 2022.? 

  2. S.-E. Jeong, "User Expectation Experience by Service Type of Social Robot," Journal of Integrated Design Research, vol. 19, no. 1, pp. 9-25, 2020, DOI : 10.21195/jidr.2020.19.1.001.? 

  3. G. Hoffman, "Anki, Jibo, and Kuri: What we can learn from social robots that didn't make it," IEEE Spectrum, May., 2019, [Online], https://spectrum.ieee.org/anki-jibo-and-kuri-what-we-can-learn-from-social-robotics-failures, Accessed: Nov., 27, 2022.? 

  4. M. D. Graaf, S. B. Allouch, and J. V. Diik. "Why do they refuse to use my robot?: Reasons for non-use derived from a long-term home study," the 2017 ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction, Vienna, Austria, pp. 224-233, 2017, DOI: 10.1145/2909824.3020236.? 

  5. N. Kano, N. Seraku, F. Takahashi, and S. Tsuji, "Attractive Quality and Must-Be Quality," The Journal of the Japanese Society for Quality Control, vol. 14, no. 2, pp. 147-156, 1984, DOI: 10.20684/quality.14.2_147.? 

  6. C. Berger, R. E. Blauth, and D. Boger, "Kano's methods for understanding customer-defined quality," Center for Quality of Management Journal, Vol. 2, No. 4, pp. 3-36, 1993.? 

  7. M. Lofgren and L. Witell, "Two decades of using Kano's theory of attractive quality: a literature review," Quality Management Journal, vol. 15, no. 1, pp. 59-75, 2008, DOI: 10.1080/10686967.2008.11918056.? 

  8. T. Luor, H.-P. Lu, K.-M. Chien, and T.-C. Wu, "Contribution to quality research: a literature review of Kano's model from 1998 to 2012," Total Quality Management and Business Excellence, vol. 26, no. 3-4, pp. 234-247, 2015, DOI: 10.1080/14783363.2012.733264.? 

  9. J.-W. Kang and N. Young, "Classifying quality attributes of self-service kiosk in the restaurant industry using Kano model," Korean Journal of Hospitality and Tourism, vol. 27, no. 8, pp. 263-279, 2018, DOI: 10.24992/KJHT.2018.12.27.08.263.? 

  10. M. Timko, "An experiment in continuous analysis," Center for quality of Management Journal, vol. 14, no. 2, pp. 17-20, 1993, [Online], https://www.walden-family.com/public/cqm-journal/2-4-Whole-Issue.pdf.? 

  11. A. P. Parasuraman, V. A. Zeithaml, and L. L. Berry, "SERVQUAL: A multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality," Journal of Retailing, Jan., 1988, [Online], https://www.researchgate.net/publication/225083802_SERVQUAL_A_multiple-_Item_Scale_for_measuring_consumer_perceptions_of_service_quality.? 

  12. A.-H. Chiang and S. Trimi, "Impacts of service robots on service quality," Service Business, vol. 14, pp. 439-459, 2020, DOI: 10.1007/s11628-020-00423-8.? 

  13. I. Kharub, M. Lwin, A. Khan, and O. Mubin, "Perceived Service Quality in HRI: Applying the SERVBOT Framework," Frontiers in Robotics and AI, vol. 8, 2021, DOI: 10.3389/frobt.2021.746674.? 

  14. Self-driving guide robot Elligen, http://www.hancomrobotics.com/GuideRobot, Accessed: Jan. 27, 2022.? 

  15. A. C. Burns, N. Sinha, and R. F. Bush, Marketing research, 7th ed. Harlow: Pearson Education, 2014, [Online], https://prism.librarymanagementcloud.co.uk/dmu/items/933189. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로