$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

과학영재학교 학생들의 정보요구 및 정보이용행태에 관한 연구
Information Needs and Information Seeking Behaviors of Students in the Science School for Gifted 원문보기

정보관리학회지 = Journal of the Korean society for information management, v.40 no.2, 2023년, pp.33 - 57  

박해인 (연세대학교 교육대학원 사서교육전공) ,  이지연 (연세대학교 문헌정보학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 과학영재학교 재학생을 대상으로 심층면담을 실시하여 정보요구와 정보이용행태를 분석하는데 목적이 있다. 선행연구를 바탕으로 연구를 설계하고, 전국 8개의 과학영재학교 중 6개 학교에 재학 중인 10명의 학생들을 대상으로 반구조화된 면담을 진행하여 정보요구와 정보이용행태 전반을 탐색하였다. 과학영재학교 학생들의 정보요구를 교과 활동과 교과 외 활동 영역으로 확인할 수 있었고, 학생들의 주요 관심 주제인 수업 및 학습, 연구 활동에서의 정보이용행태를 ISP 모형 기반으로 살펴보았다. 정보 이용의 전 과정에서 선호정보원을 파악하고, 이를 종합하여 과학영재학교 학생들의 정보이용행태의 특이점과 시사점을 논의하였다. 본 연구는 영재학교 도서관 연구를 위한 기초자료로 사용되며, 과학 주제 분야에 심화적인 관심과 재능이 있는 학생들을 위한 서비스를 제공하기 위한 자료로도 활용할 수 있는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aims to analyze students' information needs and information-seeking behavior at science schools for gifted through in-depth interviews. The research design was conducted based on previous studies. Through in-depth interviews, this study examined ten students from six out of eight science ...

주제어

표/그림 (9)

참고문헌 (33)

  1. Bae, Sae-Baek, Kim, Kyung-Dae, Kang, Sun-Min, & Yoon, So-Jung (2009). Scientifically gifted?students' perception of the learning support system based on Korea science academy?survey. Journal of the Korean Association for Science Education, 29(5), 552-563. 

  2. Cho, Dae-Gi & Han, Ki-Soon (2015). An analysis of gifted high school students' problem-finding?process in science: based on grounded theory. The Journal of Anthropology of Education,?18(3), 97-129. https://doi.org/10.17318/JAE.2015.18.3.003 

  3. Choi, Dongkwon (2019). A Study on the Collection Evaluation of Science Gifted School Library.?Master's thesis, Graduate School of Silla University, Library Education Major. 

  4. Chung, Jin Soo (2009). A critical analysis of the studies on children's and adolescents' information?seeking and use part i: focusing on information seeking and use for learning. Journal of?the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 20(2), 143-153.?https://doi.org/10.14699/KBIBLIA.2009.20.2.143 

  5. Chung, Jin Soo (2017). A study on high school students' information use environments. Journal?of the Korean Society for Library and Information Science, 51(3), 189-213.?https://doi.org/10.4275/KSLIS.2017.51.3.189 

  6. Chung, Jin Soo (2020). Credibility judgement of information by tweens. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 54(1), 303-324.?https://doi.org/10.4275/KSLIS.2020.54.1.303 

  7. Gifted and Talented Education Advancement Act. Act No. 15231. 

  8. Hwang, Hyejeong & Kim, Giyeong (2015). An analysis on the characteristics in user's cognition?and needs for secondary school libraries. Journal of the Korean Society for Information?Management, 32(1), 245-264. https://doi.org/10.3743/KOSIM.2015.32.1.245 

  9. Implementation of the Gifted and Talented Education Act. Presidential Decree No. 29950. 

  10. Jang, Kyunghye & Park, Changun (2022). Curriculum Implementation by Teachers in Science?Academies for the Gifted. https://dx.doi.org/10.15708/KSCS.40.4.2 

  11. Kim, Eunjin & Lee, Yongho (2014). User-oriented science and technology information service?policy through analysis of domestic science and technology information use behavior. Science?and Technology Policy, 24(3), 78-92. 

  12. Kim, Ji-Hyun & Koo, Joung Hwa (2021). Tweens' information needs and information practices?on YouTube. Journal of Korean Library and Information Science Society, 52(2), 275-301.?https://doi.org/10.16981/KLISS.52.2.202106.275 

  13. Kim, Juah, Cho, Seokhee, Ahn, Doehee, Jung, Hyun-Chul, Choe, Ho-Seong, Kang, Eun-Yeong,?& Kim, Nanok (2021). Core competencies and corresponding curriculum needed for the?future STEM talented students at the specialized national-level residential science high?schools. Journal of Gifted/Talented Education, 31(4), 477-498.?https://doi.org/10.9722/jgte.2021.31.4.477 

  14. Kim, Sung Eun & Lee, Jeeyeon (2013). Research on virtual information grounds and the information?use behavior of Korean youths. Journal of the Korean Society for Information Management,?30(4), 155-173. https://doi.org/10.3743/KOSIM.2013.30.4.155 

  15. Kim, Young-Cheon (2016). Qualitative Research Methodology I. Paju: Academia Press. 

  16. Lee, Hwa Jin (2016). Current status and future prospects of education in Korea: KICE agenda?for the future society and the changing demographics of school-aged population. Korea?Institute of Curriculum & Evaluation(RRO 2016-4).?https://doi.org/10.23000/TRKO201900002351 

  17. Lee, Jeeyeon, Hong, Gilpyo, Yoon, Minwoo, Hafeter, Han, Changkyun, & Choi, Yoochan (2016).?Technology, Human, Culture. Seoul: Yonsei University Press. 

  18. Lee, Jeong-Mee (2015). An analysis of perceptions and information use for library: by comparing?the differences for the adolescents and college students. Journal of the Korean BIBLIA?Society for Library and Information Science, 26(3), 291-314. https://doi.org/10.14699/KBIBLIA.2015.26.3.291 

  19. Lee, Shin-Dong, Lee, Jung-Kyu, & Park, Chun-Sung (2015). Introduction to Modern Gifted?Education. Seoul: Hakji. 

  20. Lee, YeonOk (2007). School library information services for satisfying academic high school?students' information needs. Journal of Korean Library and Information Science Society,?38(1), 107-134. https://doi.org/10.16981/KLISS.38.1.200703.107 

  21. Lim, Yeojoo (2016). A study of young adults' information behavior and media use: focusing on?the children of families with immigration background. Journal of the Korean Society for?Library and Information Science, 50(3), 455-490.?https://doi.org/10.4275/KSLIS.2016.50.3.455 

  22. Ministry of Education (2021). 2022 Revised Curriculum Outline Highlights (Draft). Curriculum?Policy Division. Available:?https://www.moe.go.kr/boardCnts/viewRenew.do?boardID294&boardSeq89671&lev0 

  23. Nam, Tae-Woo (2016). Library Theory. Seoul: Korean Library Association. 

  24. National Center for Education Statistics (2022). Basic Education Statistics Survey. Status of K-12?School Libraries. Available:?https://kess.kedi.re.kr/post/6670396?itemCode04&menuIdm_02_04_03 

  25. Park, Changun (2010). Legal imperatives related to curriculum in gifted education. The Journal?of The Korean Society for the gifted and Talented, 9(2), 79-102.?https://doi.org/10.17839/jksgt.2010.9.2.79 

  26. Park, Hyunmo & Lee, Jeeyeon (2013). A comparison study of the everyday-life information?behaviors of urban and rural adolescents. Journal of the Korean Society for Information?Management, 30(1), 71-92. https://doi.org/10.3743/KOSIM.2013.30.1.071 

  27. School Library Promotion Act. Act No. 18547.? 

  28. Chung, J. S. & Neuman, D. (2007). High school students' information seeking and use for class?projects. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 58(10), 1503-1517. https://doi.org/10.1002/asi.20637 

  29. Colaizzi, P. F. (1978). Psychological research as phenomenologist view it. Existential-Phenomenological?Alternative for Psychology. New York: Oxford University Press. 

  30. International Association of School Librarianship (1993). IASL Policy Statement on School?Libraries. Available: https://iasl-online.org/about/organization/sl_policy.html 

  31. Kuhlthau, C. C. (1991). Inside the search process: Information-seeking from the user's perspective.?Journal of the American Society for Information Science, 42(5), 361-371.?https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-4571(199106)42:5%3C361::AID-ASI6%3E3.0.CO;2-%23 

  32. Latrobe, K. & Havener, W. M. (1997). The information-seeking behavior of high school honors?students: An exploratory study. Journal of Youth Services in Libraries, 10(2), 188-200. 

  33. Renzulli, J. S. (1978). What makes giftedness? Reexamining a definition. Phi Delta Kappan, 60,?180-184. https://doi.org/10.1177/003172171109200821? 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로