$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

The Effects of Stress Perception & Stress Copying on Depression of Nursing Students: Comparison of Usual Depression Group and sub-Clinical Depression Group 원문보기

韓國컴퓨터情報學會論文誌 = Journal of the Korea Society of Computer and Information, v.28 no.6, 2023년, pp.125 - 133  

Youn-Kyoung Kwag (Dept. of Nursing, Silla University)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 간호대학생의 스트레스 인식과 스트레스 대처가 우울에 미치는 영향을 일상우울군과 준임상우울군 별로 비교분석하여 간호대학생의 우울예방을 위한 기초자료 마련을 위해 수행되었다. 연구를 위해 B시 소재 일 대학교 간호학과 학생들을 대상으로 자료 수집하였고 Anova, Regression분석으로 통계분석 하였다. 연구결과, 일상우울군의 우울 영향요인은 정서표출(β=.244), 긍정적 스트레스 지각(β=-.233), 자기비난(β=.227), 부정적 스트레스 지각(β=.210)이였고 이들 네 요인의 설명력은 27%였고, 준임상우울군의 우울 영향요인은 자기비난 대처로, 설명력은 33.2%였다. 그러므로, 간호대학생들의 우울을 효과적으로 예방하기 위해서는 이들의 우울을 점검하여 그 수준에 따른 접근이 필요하다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study was conducted to prepare basic data for the prevention of depression in nursing students by analyzing the effects of stress perception and stress coping on depression in nursing students by usual group and sub-clinical depression group. For the study, data were collected from students maj...

주제어

표/그림 (7)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

문제 정의

  • 본 연구는 간호대학생들의 스트레스 인식과 스트레스 대처가 우울에 미치는 영향을 일상우울군과 준임상우울군별로 비교분석하여 간호대학생들의 우울을 예방하기 위한 기초자료를 마련하기 위해 수행되었다.
  • 이에 본 연구는 COVID-19 팬데믹 동안 간호대학생의 우울, 스트레스 지각 스트레스 대처 수준을 파악하고, 스트레스 지각과 스트레스 대처가 우울에 미치는 영향을 파악하여 간호대학생의 우울예방 접근방안을 모색하고자 하며, 이를 위한 연구의 구체적 목적은 다음과 같다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (27)

  1. Ministry of Health and Welfare, COVID19 Announcement of National Mental Health Survey http://www.mohw.go.kr/upload/viewer/skin/doc.html?fn1660108465258_20220810141425.hwpx&rs/upload/viewer/result/202304/? 

  2. J. Y. Kim, & E. J. Kim, "A study on the Types of Perceptions on Non-face-to-face Lectures of University Students-Focusing on the Case of K University", International Journal of Creativity & Problem Solving, Vol.17, No.1, pp.31-57, April 2021, DOI: 10.51636/JOTD.2021.04.17.1.31? 

  3. J. H Jang, S. H. Park, J. H. Kim, & J. W. Kim, "Effect of COVID-19 Pandemic on Negative Emotions in Korean College Students", Korean Society for Emotion and Sensibility, Vo l.24, No.4, pp.39-52, December 2021. DOI: 10.14695/KJSOS.2021.24.4.39? 

  4. E H. Shim, "The relationship between nursing students' academic achievement, depression, anxiety and GRIT". Journal of the Korean Society of School Health. Vol.33, No.3, pp.156-163, July 2020. DOI: 10.21032/jhis.2017.42.1.36? 

  5. W. H. Cho, "Perceived stress and it's copying behavior of college students", Education Review, Vol.20, No.1, pp.71-89, February 2001.? 

  6. H. M. Koh, & H. C. Shin, "Correlation of stress and HRV in Korean between the age 30s and 40s", The Korean Journal of Stress Research, Vol.19, No.4, pp.273-279, December 2011.? 

  7. S. Foklman, & R. S. Lazarus, "If it changes it must be a process: Study of emotion and coping during three stages of a college examination", Journal of Personality and Social Psychology, Vol.48, No.1, pp.150- 170, January 1985. DOI: 10.1037/0022-3514.48.1.150? 

  8. S. E. Cho, & K. J. Oh, "Emotional Clarity, Emotional Intensity, Emotional Awareness and their Involvement in Stress Coping Style and Depression", Korean Journal of Health Psychology, Vol.12, No.4, pp.797-812, December 2004. DOI: 10.17315/kjhp.2007.12.4.008? 

  9. H. J. Cho, & E. J. Lee, "Mediation Effects of Self-Efficacy between Academic Stress and College Adjust-ment in First Year Nursing Students", Journal of Korean Academy of Funda mentals of Nursing, Vol.19, No.2, pp.261-268, May 2012. DOI: 10.7739/jkafn.2012.19.2.261? 

  10. N. Shikai, M. Shono, & T. Kitamura, "Effects of coping styles and stressful life events on depression and anxiety in Japanese nursing students: a longitudinal study". International Journal of Nursing Practice. Vol.15, No.3, pp.198-204, June 2009. DOI: 10.1111/j.1440-172X.2009.01745.x? 

  11. K. H. Kim, & H. S. Yoon, "The Depression Experience of Nursing Students", Journal of Learner-Centered Curriculum and Instructionv, Vol.21, No.8, pp.599-610, April 2021.? 

  12. S. H. Kwon, H. G. Son,& K. M Kim, Factors Affecting Depression among Nursing Students, Journal of The Korean Data Analysis Society, vol.19, no.3, pp. 1685-1697, Jun 2017, DOI: 10.37727/jkdas.2017.19.3.1685.? 

  13. K. B. Koh, & J. K. Park, "Development of the cognitive stress response scale", Journal of Korean Neuro-psychiatric Association, Vol.43, No.3, pp.320-328, 2004.? 

  14. H. J. Park, & I. S. Jang, Stress, Depression, Coping Styles and Satisfaction of Clinical Practice in Nursing Students, The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, Vol.16, No.1, pp.14-23, February 2010.? 

  15. K. M Kim, S. H. Kwon,& H. G. Son, The Influence of Perceived Stress, Depression, and Positive Psychological Capital on Quality of Life among Nursing students, Journal of The Korean Data Analysis Society, Vol.20, no.3, pp. 1579-1593, June 2018.? 

  16. Ba-Ole. Choi, "Relationships between Positive and Negative Stress Perceptions and State Hope: Mediating Effect of Anxiety Control", Journal of Educational Therapist, Vol.14, No.2, pp.159-178, August 2022. DOI: 10.35185/KJET.14.2.2? 

  17. J. N. Park, & Y. S. Seo, "Validation of the Perceived Stress Scale on Samples of Korean University Students", Korean Journal of Psychology: General, Vol.29, No.3, pp.611-629, September 2010.? 

  18. H. K. Kim, & E. J. Lee, "Psychometric Properties of the Revised Multidimensional Coping Scale in University Students", Journal of the Korea Convergence Society, Vol.10, No.9, pp.323-332, September 2019. DOI: 10.15207/JKCS.2019.10.9.323? 

  19. D. G. Seo, S. M. Lee, J. N. Kim, S. W. Choi, J. M. Chae, S. H. Jung, S. K. Cho, M. K. Kim, & C. Ebesutani, Psychometric Methods and Validation of Short Form for the Psychological Scale: Based on the Korean dysfunctional depression scale", Korean Journal of Psychology, Vol.38, No.1, pp.75-102, March 2019. DOI: 10.22257/kjp.2019.3.38.1.75? 

  20. Eliza. Lee, "Factors Affecting Depression in Junior Nursing Students", Journal of Digital Convergence, Vol.17, No.12, pp.413-425, December 2019. DOI:10.14 400/JDC.2019.17.12.413? 

  21. K. H. Park, & Y. S. Hah, "Depression, self-efficacy, life satisfaction and coping behaviors of university students", The Korean Journal of Stress Research, Vol.15, No.1, pp.17-25. (in Korean), March 2007.? 

  22. J. R. Koh, & J. H. Jeon, "Factors Affecting Depression in Nursing Students during the COVID-19 Pandemic", Korean Journal of Adult Nursing, Vol.34, No.4, pp.380-390, November 2022. DOI:10.7475/kjan.2022.34.4.380? 

  23. Y. A. Song, & Y. O. Ha, "Factors influencing on life stress among nursing students", Journal of East-West Nursing Research. Vol.24, No.2, pp.139-145, November 2018. DOI:10.14370/jewnr.2018.24.2.13? 

  24. Ba-Ole. Choi, "Relationships between Positive and Negative Stress Perceptions and State Hope: Mediating Effect of Anxiety Control", Journal of Educational Therapist, Vol.14, No.2, pp.159-178, August 2022. DOI: 10.35185/KJET.14.2.2? 

  25. J. M. Kim, & H. J. Cho, "The Role of Self-CritiIcism and Dependency in the Relationship between Life Stress and Depression in University Students", Studies on Korean Youth, Vol.20, No.2, pp.283-306, February 2009.? 

  26. S. M. Lim, K. E. Kim, & S. D. Won, "The Relationship between Evaluative Concerned Perfectionism and Depression: Moderated Mediating Effects of the Fear of Compassion for Self through Self-Criticism", Journal of cognitive Enhancement and Intervention, Vol.12, No.4, pp.93-110, December 2015. DOI: 10.21197/JCEI.12.4.5? 

  27. K. H. Shon, & N. H. Kim, "Relationship between Perfectionism, Anxiety and Academic Stress in Nursing Students", Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, Vol.8, No.2, pp.577-587, August 2018. DOI: 10.21742/AJMAHS.2018.02.89 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로