$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

탐구형 소프트웨어를 활용한 합동과 대칭 수업에서 나타나는 초등학생의 귀납적 추론과 시각화에 관한 연구
A Study on Inductive Reasoning and Visualization of Elementary School Students in Congruence and Symmetry Lessons with Exploratory Software 원문보기

Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series E: Communications of Mathematical Education, v.37 no.2, 2023년, pp.299 - 327  

박지연 (서울우솔초등학교) ,  김민경 (이화여자대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구에서는 초등학교 5학년 2학기 '합동과 대칭' 단원을 대상으로 탐구형 소프트웨어를 활용한 수업에서 학생들에게서 나타난 귀납적 추론 능력의 수준과 시각화 구성 요소의 양상이 어떠한지 파악하고자 하였다. 이를 위해 초등학교 5학년 1개 반, 총 19명을 대상으로 탐구형 소프트웨어 중 GeoGebra를 활용한 합동과 대칭 수업을 진행하고 학생들의 활동 결과물을 중심으로 분석하였다. 연구 결과 학생들의 귀납적 추론 능력 수준이 비슷한 수준을 유지하거나 발전되는 형태로 나타났고 학생들이 소프트웨어의 다양한 기능을 활용하여 도형의 새로운 성질을 귀납적으로 추론하는 모습이 나타났다. 또한 시각화 측면에서 학생들이 조건에 맞는 도형을 빠르고 쉽게 그릴 수 있었고 지필 환경과는 다르게 '측정', '대칭' 기능을 활용하여 복잡하면서도 정확히 합동과 대칭인 외적 표상을 변형, 조작하는 모습이 나타났다. 이러한 분석 결과를 바탕으로 도형 영역에서 탐구형 소프트웨어의 활용에 대한 시사점을 도출하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this study, we tried to find out the level of inductive reasoning ability and the aspects of visualization components shown in students in the class using exploratory software for the 'congruence and symmetry' unit in the second semester of the 5th grade of elementary school. To this end, classes...

주제어

표/그림 (32)

참고문헌 (35)

  1. Kang, O. K., Kang, Y. S., Ko, H. K., Kwon, N. Y., Kim, G. Y.,..., Kim. R. Y. (2012). New mathematical education. Kyowoosa. 

  2. Ministry of Education (2019a). Elementary school mathematics teacher's guidebook 5-2. Visang. 

  3. Ministry of Education (2019b). Elementary school mathematics teacher's guidebook 6-2. Visang. 

  4. Ministry of Education (2021). Main points of the 2022 revised general curriculum[draft]. Retrieved from?https://www.moe.go.kr/boardCnts/viewRenew.do?boardID294&boardSeq89671&lev0 

  5. Ministry of Education (2022). Mathematics curriculum. Ministry of Education Notice No. 2022-33 [Separate 8]. 

  6. Kwon, Y. S., & Ryu, S. R. (2013). The effects of inductive activities using GeoGebra on the proof abilities and attitudes?of mathematically gifted elementary students. Education of Primary School Mathematics. 16(2), 123-145. 

  7. Kim, S. Y. (2017). The impact of teaching-learning activities utilizing GeoGebra's 3D function on students' visualization?process and affective characteristics [Master's Thesis, Ewha Womans University Graduate School of Education]. 

  8. Kim, Y. J. (2007). Effect of mathematising learning using realistic context on the children's mathematical thinking. Journal?of Elementary Mathematics Education in Korea, 11(2), 99-115. 

  9. Kim, H. Y. (2021). The effects on achievement and mathematical disposition of mathematical instruction using Geogebra?for six graders [Master's Thesis, Chuncheon National University of Education]. 

  10. Ryu, S. R. (2001). Using ways of the experimental computer software in geometry, The Research of Science Mathematics?Education, 24, 1-20. 

  11. Ryu, H. A., & Chang, K. Y. (2009). Process of visualization in 2D-geometric problem solving among secondary school?students. Journal of Educational Research in Mathematics, 19(1), 143-161. 

  12. Park, Y. R. (2016). A study on effects of GeoGebra based lesson in 8th graders' learning Geometric figures [Master's?Thesis, Graduate School of Korea National University of Education]. 

  13. Woo, J. H. (2013). The principle and method for teaching and learning mathematics. Seoul National University Publisher. 

  14. Yun, Y. J., & Kim, S. J. (2010). Analysis of visualization process in geometric problem solving of the elementary?mathematics. East Asian Mathematical Journal, 26(4), 553-579. 

  15. Lee, K. J., & Cho, M. S. (2006). A study on the assessment of reasoning ability using dynamic geometry software.?Journal of the Korean School Mathematics Society, 9(4), 459-479. 

  16. Lee, H. J. (2021). An analysis on the high school students' mathematical reasoning in geometric problem solving with?conic section drawers [Doctoral Dissertation, Graduate School of Korea National University of Education]. 

  17. Lim, H. J., & Choi-Koh, S. S. (2016). A study on instrumentalization in van Hiele's geometric teaching using GeoGebra.?Communications of Mathematical Education, 30(4), 435-452. 

  18. Jang, H. J. (2012). A study on the effects of utilizing GeoGebra on middle school Geometry class [Master's Thesis,?Kookmin University Graduate School of Education]. 

  19. Jeon, P. G., Kim, E. H., & Kim, W. G. (2002). A study on the scoring framework for mathematical reasoning ability.?Communications of Mathematical Education, 13(2), 425-455 

  20. Jung, D. S. (2014). A case study in teaching and learning similarity with a dynamic geometry software GeoGebra?[Master's Thesis, Konkuk University Graduate School of Education]. 

  21. Jung, S. Y. (2017). The analysis of influencing on figure conceptual formation and mathematical tendency using GeoGebra?in mathematics [Master's Thesis, Seoul National University of Education]. 

  22. Joo, H. Y., & Kwean, H. J. (2012). Analysis on factors and the application of mathematical visualization in problem solving?process. School Mathematics, 14(1), 1-28. 

  23. Battista, M. T., Frazee, L., & Winer, M. L. (2018). Analyzing the relation between spatial and geometric?reasoning for elementary and middle school students, In Visualizing mathematics: The role of?spatial reasoning in mathematical thought (pp. 195-228). Springer International Publishing. 

  24. Bishop, A. J. (1983). Spatial abilities and mathematical thinking. In M. Zweng et al. (Eds.), Proceedings of?the 4th ICME (pp. 176-178). Birkhauser. 

  25. Del Grande, J. (1990). Spatial sense. The Arithmetic Teacher, 37(6), 14. 

  26. Gutierrez, A. (1996). Visualization in 3-dimensional geometry: In search of a framework. In L. Puig, & A.?Gutierrez (Eds.), Proceedings of the 20th Conference of the International Group for the Psychology?of Mathematics Education (Vol. 1, pp. 3-19). University of Valencia. 

  27. Kosslyn, S. M. (1983). Ghosts in the mind's machine. W. W. Norton. 

  28. Lohman, D. F. (1979). Spatial ability: A review and reanalysis of the correlational literature. Stanford?University School of Education. 

  29. National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and standards for school mathematics.?NCTM. 

  30. Nemirovsky, R., & Noble, T. (1997). On mathematical visualization and the place where we live. Educational?Studies in Mathematics, 33(2), 99-131. 

  31. O'Daffer, P. G. (1993). Critical thinking, mathematical reasoning, and proof. Research ideas for the?classroom: High school mathematics. New York: Mac Millan. 

  32. Seah, R., & Horne, M. (2020). The construction and validation of a geometric reasoning test item to support?the development of learning progression. Mathematics Education Research Journal, 32(4), 607-628. 

  33. Tartre, L. A. (1984). The role of spatial orientation skill in the solution of mathematics problems and?associated sex-related differences. The University of Wisconsin. 

  34. Taylor, R. J., & Chonacky, N. (1980). Computer in the school: Tutor, tool, tutee. American Journal of?Physics, 50, 91-92. 

  35. Zimmermann, W., & Cunningham, S. (1991). Editor's introduction: What is mathematical visualization.?Visualization in teaching and learning mathematics, 1(8), 1-7. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로