$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

ChatGPT가 한국 공학교육에 던지는 질문: 그 의미와 과제
ChatGPT's Questions for Korean Engineering Education: Implications and Challenges 원문보기

공학교육연구 = Journal of engineering education research, v.26 no.5, 2023년, pp.17 - 28  

정한별 (독립연구자) ,  한경희 (연세대학교 공학교육혁신센터)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Generative AI has arrived and it's here. Education, research, industry, and labor are all on edge about the changes it will bring. It is noteworthy that while there is a wide range of optimistic and pessimistic predictions about the impact of generative AI, there is more concern than hope when it co...

주제어

참고문헌 (40)

  1. 강미량.신희선.전치형(2021). 자율보행체(自律步行體): 인간과 로봇이 함께 생성하고 분배하는 자율성에 대하여. 과학기술학연구, 21(3), 98-138.? 

  2. 권오남 외(2023). ChatGPT의 수학적 성능 분석: 국가수준 학업성취도 평가 및 대학수학능력시험 수학 문제 풀이를 중심으로. 수학교육논문집, 37(2), 233-256.? 

  3. 김초엽.김원영(2021). 사이보그가 되다. 사계절.? 

  4. 박서연.금준경(2023). 챗GPT시대의 교육, "'읽기'와 '쓰기'의?순서가 뒤바뀐다." 미디어오늘.? 

  5. 백목원.권순희(2021). 인공지능(AI)을 활용한 국어 수업 방안?연구. 청람어문교육, 84, 7-39.? 

  6. 서정호(2022). 금융업의 인공지능 활용과 정책과제. 한국금융연구원: KIF 정책분석보고서.? 

  7. 이상철(2023). 생성형 인공지능이 가져올 로펌의 지형변화. 법률신문(2023.7.17).? 

  8. 이송렬.유채영.변성현(2023). 챗GPT 도입했더니...아파트 하?자 처리 속도 '쑥'. 한국경제.? 

  9. 정의길(2023). AI가 일자리 3억 개 대체한다...그래도 사람 손?필요한 직업은. 한겨레신문.? 

  10. 정한별(2023). Reinventing Education with Technology:?EDTech and Education Policy in South Korea. 박사학위논문. 한국과학기술원.? 

  11. 조헌국(2023). 텍스트 기반 생성형 인공지능의 이해와 과학교육에서의 활용에 대한 논의. 한국과학교육학회지, 43(3),?307-319.? 

  12. Anson, C. M., & Straume, I.(2022). Amazement and?trepidation: Implications of AI-based natural language?production for the teaching of writing. Journal of?Academic Writing, 12(1), 1-9.? 

  13. Arora A & Arora A.(2022) Generative adversarial?networks and synthetic patient data: current challenges?and future perspectives. Future Healthc J., 9(2), 190-193.? 

  14. Atkinson, Katie, Trevor Bench-Capon, & Danushka?Bollegala(2020). Explanation in AI and Law: Past,?Present, and Future. Artificial Intelligence, 289.?https://doi.org/10.1016/j.artint.2020.103387.? 

  15. Cooper, K.(2021). OpenAI GPT-3: Everything you need?to know. Springboard, https://www.springboard.com/blog/data-science/machine-learning-gpt-3-open-ai/? 

  16. Crawford, K., & Calo, R.(2016). There is a blind spot in?AI Research. Nature, 538, 311-313.? 

  17. D'Agostino, S.(2022). Machines can craft essays. How?should writing be taught now?. Inside Higher Ed,?https://www.insidehighered.com/news/2022/10/26/machine?s-can-craft-essays-how-should-writing-be-taught-now.? 

  18. Dowling, M., & Lucey, B.(2023). ChatGPT for (finance)?research: The Bananarama conjecture. Preprint.? 

  19. FLI(2023). FLI on "A Statement on AI Risk" and Next?Steps. Future of Life Institute.? 

  20. Frieder, S. et al.(2023). Mathematical Capabilities of?ChatGPT. Preprint. arXiv:2301.13867.? 

  21. Fyfe, P.(2022). How to cheat on your final paper:?Assigning AI for student writing. AI & Society, 1-11.? 

  22. Gordijn, B., & Have, H. T.(2023) ChatGPT: evolution or?revolution?. Med Health Care and Philos, 26, 1-2.? 

  23. HAI(2023). Generative AI: Perspectives from Stanford?HAI. Stanford University Human-Centered Artificial?Intelligence.? 

  24. Haleem, Abid., Mohd Javaid, & Ibrahim Haleem?Khan(2019). Current Status and Applications of Artificial?Intelligence(AI) in Medical Field: An Overview. Current?Medicine Research and Practice, 9(6), 231-237.? 

  25. Hsu, Tien-Wei & Tsai, Shih-Jen(2023). Plagiarism,?Quality, and Correctness of ChatGPT-Generated vs?Human-Written Abstract for Research Paper. SSRN.?Preprint. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4429014.? 

  26. Ian Sample(2023). Science Journals Ban Listing of?ChatGPT as Co-Author on Papers. The Guardian.? 

  27. McMurtrie, B.(2023). Teaching: Will ChatGPT change the?way you teach?. The Chronicle of Higher Education.?https://www.chronicle.com/newsletter/teaching/2023-01-05? 

  28. Metzler, D. et al.(2021). Rethinking search: making?domain experts out of dilettantes. ACM SIGIR Forum,?55(1), 1-27. doi: https://doi.org/10.1145/3476415.3476428? 

  29. Mills, A.(2023) How do we prevent learning loss due to?AI text generators?. Blog post.? 

  30. Nowik, C.(2022). The robots are coming! The robots are?coming! Nah, the robots are here. Substack,?https://christinenowik.substack.com/p/the-robots-are-coming-the-robots#details? 

  31. Patel, S. B., Lam, K.(2023) ChatGPT: the future of?discharge summaries?. Lancet Digit Health, 5(3),?107-108. doi: 10.1016/S2589-7500(23)00021-3.? 

  32. Prensky, M.(2001) Digital Natives, Digital Immigrants?Part 1. On the Horizon, 9(5), 1, 3-6.? 

  33. Qadir, Junaid(2022). Engineering Education in the Era of?ChatGPT: Promise and Pitfalls of Generative AI for?Education. TechRxiv. Preprint. https://doi.org/10.36227/techrxiv.21789434.v1? 

  34. Rudolph, Jurgen, Samson Tan, & Shannon Tan(2023).?ChatGPT: Bullshit Spewer of the End of Traditional?Assessments in Higher Education?. Journal of Applied?Learning & Teaching, 6(1), 1-22.? 

  35. Sanchez-Ruiz L. M. et al.(2023) ChatGPT Challenges?Blended Learning Methodologies in Engineering Education:?A Case Study in Mathematics. Applied Sciences, 13(10),?6039. https://doi.org/10.3390/app13106039? 

  36. Sharples, M.(2022). Automated essay writing: An AIED?opinion. International Journal of Artificial Intelligence in?Education, 32(4), 1119-1126.? 

  37. Shaw, David, Peter Morfeld, & Thomas Erren(2023). The?(Mis)Use of ChatGPT in Science and Education. EMBO?Reports, 24(7).? 

  38. Stokel-Walker, Chris & Richard Van Noorden(2023).?What ChatGPT and Generative AI mean for Science.?Nature, 614, 214-216. doi: https://doi.org/10.1038/d41586-023-00340-6.? 

  39. Thorp H. Holden(2023). ChatGPT is fun, but not an?author. Science, 313.? 

  40. Weber-Wulff, D. et al.(2023). Testing of Detection Tools?for AI-Generated Text. Preprint. arXiv:2306.15666. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로