$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] ChatGPT를 활용한 AI 글쓰기 의사소통 역량 평가도구 개발 과정에 대한 연구: 기술 전문가와의 상호소통을 중심으로
An Exploratory Study on Developing the AI Essay Test Tool based on ChatGPT: Focusing on the Interaction with the Engineer

JPEE : Journal of practical engineering education = 실천공학교육논문지, v.16 no.1/spc, 2024년, pp.21 - 31  

박소영 (숙명여자대학교 교육학부) ,  이병윤 (숙명여자대학교 교육연구소) ,  홍유정 (서울대학교 윤리교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 ChatGPT를 활용한 글쓰기 의사소통 역량을 평가하는 AI 평가도구 개발에 초점을 두었다. 개발 과정에 있어 내용 전문가와 기술 전문가 간의 상호작용을 통해 IT와 인문사회 영역의 융합과정을 탐구하였다. 내용 전문가와 기술 전문가는 긴밀한 소통 및 상호작용을 통해, 글쓰기 의사소통 역량의 채점기준을 탑재하였고 각 영역별(내용의 적절성, 조직의 효과성, 어법의 정확성) 점수와 피드백을 제공하는 AI 평가도구를 개발하였다. 이 과정에서 본 연구는 내용과 기술이 어떻게 결합하는지에 대한 과정을 드러내고, 이후 생성형 AI를 활용한 평가도구 기술 전문가를 포함한 융합연구자들이 유의해야 할 사항 등에 대해 제시하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study focused on the development of an AI essay tool for assessing writing-communication competence using ChatGPT. During the development process, the interaction between content expert and technical expert was emphasized to explore the fusion of IT and humanities and social sciences. Through c...

주제어

표/그림 (5)

참고문헌 (20)

  1. S. H. Kim, K. S. Kim, S. Kim, Y. Kim, J. H. Kim, J. B.?Kim, H. I. Kim, H. B. Kim, H. C. Kim, H. R. Kim, D.?Park, S. J. Park, C. S. Park, W. S. Sohn, S. Song, J. K.?Shim, J. H. Lee, J. S. Lee, S. Jun, W. Jun, Y. Jeong, U.?Jung, and J. Seo, "Analysis of functions and services for?the development of AI education platform," The Journal?of Korean Association of Computer Education, vol. 24,?no. 2, pp. 25-37, March, 2021. 

  2. AIEDAP. Monthly Report [Internet]. Available: https://aiedap.or.kr/ 

  3. H. Jang and H. J. So, "The analysis of research trends and?topics about the educational use of ChatGPT," Journal of?Research in Curriculum & Instruction, vol. 27, no. 4, pp.?387-401, August, 2023. 

  4. AI Times, "AI trends identified at the Edutech Korea?Fair," Sep. 22, 2023 [Online]. Available: https://www.aitimes.com/news/articleView.html?idxno153859 

  5. H. Park, S. S. Kim, K. H. Kim, M. Lee, K. K. Kim, and?J. Kim, "Substanitializing methods of restricted and extended response essay assessment through enforcing the?instruction-assessment alignment," Jincheon: Chungbuk,?KICE Report, 2019. 

  6. K. Ercikan and D. F. McCaffrey, "Optimizing implementation of artificial intelligence-based automated scoring:?an evidence centered design approach for designing assessments for AI-based scoring," Journal of Educational?Measurement, vol. 59, no. 3, pp. 272-287, September, 2022. 

  7. Korea Education Culture News, "Siwon School Lab-Data?Bank, providing AI mock test platform 'The Test Glider',"?Oct. 18, 2023 [Online]. Available: https://www.kecn.co.kr/news/articleView.html?idxno1723 

  8. S. W. Han and W. J. Kim, "A study on the effects of communicative competence on information literacy of undergraduates," Journal of the Korean Library and Information Science, vol. 50, no. 1, pp. 377-394, February, 2016. 

  9. C. Lim, "The development and effects of design and?implementation strategies for supporting web-based self-regulated learning," Journal of Educational Technology,?vol. 18, no. 4, pp. 3-23, December, 2002. 

  10. B. Kim, Y. Jeon, J. Kim, C. Hong, and T. Kim, "A study?of IT convergence desired talent based on computation?thinking," in Proceeding of the 2014 Winter Conference?of the Korean Association of Computer Education, Seoul,?pp. 27-33, 2014. 

  11. J. M. Lee, T. Hur, J. B. Lee, G. Hwang, and K. Om, "Analysis?of human resources practices and career path movement?in the field of convergence technologies," The Journal of?the Korea Contents Association, vol. 10, no. 5, pp. 446-459,?April, 2010. 

  12. J. Kim, "BSC (Balanced Scorecard) implementation factors and firm performance: The role of communication,?strategic alignment, and cooperation," Korean Accounting?Journal, vol. 20, no. 1, pp. 233-264, March, 2011. 

  13. J. Bae and G. Jeon, "A study on the influencing factors?and performance of communication patterns among partners in collaborative R&D projects," in Proceeding of the?1998 Spring Conference of KIEE and KORMS, Pusan,?pp. 1-9, 1998. 

  14. V. Spandel and R. Culham, "Writing assessment," in A?Handbook for Student Performance Assessment in an Era?of Restructuring. Alexandria, VA: ASCD. 

  15. J. Park and Y. Park, "A study on the differences of the?anchor papers according the rater consistence," Korean?Writing Association, vol. 14, pp. 301-338, March, 2012. 

  16. I. Park and B. Kim, "Determinants of successful R&D cooperations between SMEs and public research institutes in?Korea," Journal of Korea Technology Innovation Society,?vol. 15, no. 4, pp. 783-814, December, 2012. 

  17. B. Min, Y. Oh, S. Lee, S. Ahn, K. Kim, M. Kim, J. Son,?J. Lee, and S. Chang, "Development of a writing ability?diagnosis system for university first-year students - The?Seoul National University essay examination," The Korean?Journal of Literacy Research, vol. 13, no. 6, pp. 45-76,?December, 2022. 

  18. Y. M. Park, "The method and procedure of evaluating?writing ability," The Journal of Korean Language and Literature Education, pp. 1-29. 

  19. S. Seo, "Study on setting the components of writing assignment," Korean Language Education Research, vol.?33, pp. 449-472, December, 2008. 

  20. H. Song, "An analysis of basic grammar evaluations for?college students' writing," The Journal of Korean Language?and Literature Education, vol. 35, pp. 31-57, June, 2015.? 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로