사회가 고도화되면서 복잡성은 증가하고 예측하기 어려운 리스크도 계속적으로 발생하고 있다. 특히 최근 코로나19 및 러시아-우크라이나 전쟁으로 인한 글로벌 공급망에 대한 리스크도 한 예라 할 수 있다. 공급망에 대한 리스크는 항만 물동량에 영향을 주어 항만운영과 항만산업 발전에 지장을 주게 된다. 본 연구는 글로벌 공급망 리스크가 항만 물동량, 특히 컨테이너 물동량에 주는 영향을 알아보기 위해 부산항 사례를 중심으로 글로벌 공급망 압력지수(GSCPI), 상하이 컨테이너 운임지수(SCFI), 산업생산지수, 소매 판매지수 등의 변수들이 물동량에 주는 영향에 대해 벡터자기회귀(VAR) 모형을 활용하여 실증분석을 시행하였다. 분석 결과, GSCPI의 상승은 단기적으로 부산항 물동량의 감소를 유발하지만, 일정 시점 후에는 물동량 증가요인으로 작용하는 파동의 형태로 영향을 주는 것으로 분석되었는데, 이는 비교군인 상하이항에서도 동일하게 나타났다. 다만 LA/LB항에서는 GSCPI가 물동량에 거의 영향을 주지 않는 것으로 나타났다. 또한 산업 생산지수와 소매판매지수는 부산항 물동량에 통계적으로 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났으며, SCFI의 경우 GSCPI가 물동량에 미치는 영향과 거의 유사한 것으로 분석되었다. 본 연구의 결과는 공급망 리스크가 점차 증가하고 있는 상황에서 리스크가 항만 물동량에 어떠한 형태로 영향을 미치는지를 밝혀 향후 공급망 리스크에 대비한 항만운영 정책 수립에 많은 시사점을 제공하고 있다.
사회가 고도화되면서 복잡성은 증가하고 예측하기 어려운 리스크도 계속적으로 발생하고 있다. 특히 최근 코로나19 및 러시아-우크라이나 전쟁으로 인한 글로벌 공급망에 대한 리스크도 한 예라 할 수 있다. 공급망에 대한 리스크는 항만 물동량에 영향을 주어 항만운영과 항만산업 발전에 지장을 주게 된다. 본 연구는 글로벌 공급망 리스크가 항만 물동량, 특히 컨테이너 물동량에 주는 영향을 알아보기 위해 부산항 사례를 중심으로 글로벌 공급망 압력지수(GSCPI), 상하이 컨테이너 운임지수(SCFI), 산업생산지수, 소매 판매지수 등의 변수들이 물동량에 주는 영향에 대해 벡터자기회귀(VAR) 모형을 활용하여 실증분석을 시행하였다. 분석 결과, GSCPI의 상승은 단기적으로 부산항 물동량의 감소를 유발하지만, 일정 시점 후에는 물동량 증가요인으로 작용하는 파동의 형태로 영향을 주는 것으로 분석되었는데, 이는 비교군인 상하이항에서도 동일하게 나타났다. 다만 LA/LB항에서는 GSCPI가 물동량에 거의 영향을 주지 않는 것으로 나타났다. 또한 산업 생산지수와 소매판매지수는 부산항 물동량에 통계적으로 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났으며, SCFI의 경우 GSCPI가 물동량에 미치는 영향과 거의 유사한 것으로 분석되었다. 본 연구의 결과는 공급망 리스크가 점차 증가하고 있는 상황에서 리스크가 항만 물동량에 어떠한 형태로 영향을 미치는지를 밝혀 향후 공급망 리스크에 대비한 항만운영 정책 수립에 많은 시사점을 제공하고 있다.
As the scope of supply chains expands globally, unpredictable risks continue to arise. The occurrence of these supply chain risks affects port cargo throughput and hinders port operation. In order to examine the impact of global supply chain risks on port container throughput, this study conducted a...
As the scope of supply chains expands globally, unpredictable risks continue to arise. The occurrence of these supply chain risks affects port cargo throughput and hinders port operation. In order to examine the impact of global supply chain risks on port container throughput, this study conducted an empirical analysis on the impact of variables such as the Global Supply Chain Pressure Index (GSCPI), Shanghai Container Freight Index (SCFI), Industrial Production Index, and Retail Sales Index on port traffic using the vector autoregressive(VAR) model. As a result of the analysis, the rise in GSCPI causes a short-term decrease in the throughput of Busan Port, but after a certain point, it acts as a factor increasing the throughput and affects it in the form of a wave. In addition, the industrial production index and the retail sales index were found to have no statistically significant effect on the throughput of Busan Port. In the case of SCFI, the effect was almost similar to that of GSCPI. The results of this study reveal how risks affect port cargo throughput in a situation where supply chain risks are gradually increasing, providing many implications for establishing port operation policies for future supply chain risks.
As the scope of supply chains expands globally, unpredictable risks continue to arise. The occurrence of these supply chain risks affects port cargo throughput and hinders port operation. In order to examine the impact of global supply chain risks on port container throughput, this study conducted an empirical analysis on the impact of variables such as the Global Supply Chain Pressure Index (GSCPI), Shanghai Container Freight Index (SCFI), Industrial Production Index, and Retail Sales Index on port traffic using the vector autoregressive(VAR) model. As a result of the analysis, the rise in GSCPI causes a short-term decrease in the throughput of Busan Port, but after a certain point, it acts as a factor increasing the throughput and affects it in the form of a wave. In addition, the industrial production index and the retail sales index were found to have no statistically significant effect on the throughput of Busan Port. In the case of SCFI, the effect was almost similar to that of GSCPI. The results of this study reveal how risks affect port cargo throughput in a situation where supply chain risks are gradually increasing, providing many implications for establishing port operation policies for future supply chain risks.
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