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고속도로 동적 갓길버스전용차로제 운영방안에 관한 연구
A Study on the Operation for Dynamic Bus-Only Hard Shoulder Running on Expressway 원문보기

韓國ITS學會 論文誌 = The journal of the Korea Institute of Intelligent Transportation Systems, v.22 no.5, 2023년, pp.108 - 126  

신언교 (안양대학교 도시정보공학과) ,  김주현 (안양대학교 도시정보공학과)

초록
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본 논문에서는 고속도로 반복정체구간의 소통개선을 위하여 사용되고 있는 갓길차로를 버스전용차로로 운영하는 갓길버스전용차로제 운영 방안을 제시하고 시뮬레이션을 수행하여 기존 갓길차로제 및 중앙버스전용차로&갓길차로제와 비교 평가 하였다. 평가결과에 의하면 현재와 같이 모든 차량을 위한 갓길차로를 운영하는 것보다 소통 및 안전측면에서 유리한 것으로 평가 되었다. 그리고 중앙버스전용차로&갓길차로 보다는 통과버스의 통행속도는 다소 감소하지만 진출입 버스의 통행속도는 증가되고 승용차의 통행속도가 크게 향상되었으며, 승용차와 버스 통행속도를 산술평균한 전체 차량의 통행속도도 크게 증가하는 것으로 분석되어 수송인원 효율성도 향상되는 것으로 분석되었다. 특히 승용차와 버스의 통행속도 차이가 크게 줄어 들어 교통흐름이 안정화되고 승용차들의 버스전용차로 위반 행위를 크게 줄일 수 있을 것으로 판단된다. 그리고 갓길차로 운영시간도 크게 감소되어 갓길차로 본래 기능을 최대한 유지시킬 수 있다. 이러한 영향으로 갓길버스전용차로제가 중앙버스전용차로&갓길차로제보다 사고위험도가 크게 감소되고 사고심각도가 큰 교차상충은 발생되지 않는 것으로 분석되었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this paper, the dynamic hard shoulder running for bus only (HSRFBO) was presented to solve the traffic congestion by increase the capacity in chronic congested sections of highways, and a simulation was performed to evaluate the comparison with the current hard shoulder running for all vehicles(H...

주제어

참고문헌 (7)

  1. Gyeonggi Research Institute(2016), Effect of Bus-only Lanes on Expressway in the Capital Region,?pp.91-93. 

  2. Kim, J. S.(2017), Evaluation of traffic flow efficiency and safety hard shoulder runnings for freeway,?Doctoral Dissertation, University of Seoul. 

  3. Ko, E., Lee, S. and Kim, H.(2020), "Comparison Before and After Implementation of Travel Speed?in Shoulder-Use Lanes on Expressway", The Korea Institute of Intelligent Transport Systems,?vol. 19, no. 2, pp.36-47. 

  4. Korea Expressway Corporation(2016), Improvement of Hard Shoulder Running Operation Guideline,?pp.137-143. 

  5. Park, S., Lee, Y., Kang, S., Cho, H. and Yun, I.(2021), "Analysis of Safety and Mobility of?Expressway Land Control System", The Korea Institute of Intelligent Transport Systems, vol.?20, no. 3, pp.1-19. 

  6. The Korea Transport Institute(2012), A Review of the Effectiveness and Feasibility of HOV Lane?on Highway, pp.41-43. 

  7. Yun, I., Park, S., Heo, N. W., Yoon, J. E., Kim, Y. S. and Lee, S. S.(2015), "Study of Feasibility?Analysis for the Protected-Permissive Left-Turn Signal Control in Three-Leg Signalized?Intersections Using a Microscopic Traffic Simulation Model", International Journal of Highway?Engineering, vol. 17, no. 4, pp.89-98. 

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