$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

대학생 창업의지에 대한 롤모델의 영향 분석: 성장마인드셋과 창업자기효능감의 다중매개효과를 중심으로
Analysis of the Influence of Role Models on College Students' Entrepreneurial Intentions: Exploring the Multiple Mediating Effects of Growth Mindset and Entrepreneurial Self-Efficacy 원문보기

벤처창업연구= Asia-Pacific journal of business and venturing, v.18 no.5, 2023년, pp.17 - 32  

맹진수 (고려대학교 경영정보대학원) ,  김선혁 (고려대학교 융합경영학부)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

대학생의 창업 활동은 현대 경제와 사회 발전에 큰 기여를 하고 있으며, 변화하는 경제 환경과 청년 실업 문제 해결에도 중요한 역할을 하고 있다. 이들이 창업을 통해 혁신적인 아이디어와 기술을 시장에 선보이면, 지속 가능한 경제 성장과 사회적 가치를 창출할 수 있다. 또한, 대학생들의 창업 의지는 다양한 요인에 의해 형성되기 때문에, 이러한 요인들을 깊이 이해하고 적절히 지원하는 것이 중요하다. 이를 위해 본 연구에서는 롤모델의 중요성과 그 영향력을 다중직렬 매개효과 분석을 통해 체계적으로 탐구하였다. 300명의 대학생을 대상으로 한 설문조사를 통해, 성장마인드셋과 창업자기효능감이라는 두 심리적 변수가 롤모델의 영향과 창업의지 사이에서 어떠한 매개 역할을 하는지 분석하였다. 롤모델의 존재와 그들의 성공 경험은 대학생들의 성장마인드셋을 강화시키는데 도움을 주며, 이는 창업자기효능감을 높이고, 결국 창업에 대한 의지를 강화한다는 결과를 도출하였다. 분석 결과, 롤모델과의 접촉은 대학생들의 성장마인드셋 형성에 큰 영향을 미친다. 이러한 마인드셋은 창업과 관련된 도전과 실패를 학습의 기회로 받아들이는 긍정적인 사고를 촉진한다. 그리고 이런 마인드셋은 창업자기효능감을 강화시키며, 그 결과 창업에 대한 의지를 더욱 강화시킨다. 본 연구는 마인드셋 이론, 사회학습이론 등 다양한 이론들을 통합하여 창업의지 형성의 복잡한 과정에 대한 이해를 제공한다. 롤모델의 활용은 학생들의 창업의지를 크게 향상시킬 수 있으며, 교육 프로그램은 롤모델을 통해 창업 경험과 지식을 공유하게 함으로써 학생들의 성장마인드셋과 창업자기효능감을 강화할 수 있다. 본 연구가 대학 창업교육의 설계와 실행에 있어 중요한 지침을 제공할 수 있을 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The entrepreneurial activities of college students play a significant role in modern economic and social development, particularly as a solution to the changing economic landscape and youth unemployment issues. Introducing innovative ideas and technologies into the market through entrepreneurship ca...

주제어

참고문헌 (55)

  1. Ajzen, I., & Fishbein, M.(1980). Understanding attitudes and?predicting social behavior, Englewood Cliffs, NJ:?Prentice-Hall. 

  2. Ajzen, I.(1991). The theory of planned behavior. Organizational?Behavior and Human Decision Processes, 50, 179-211. 

  3. Ajzen, I.(2002). Perceived Behavioral Control, Self?Efficacy,?Locus of Control, and the Theory of Planned Behavior.?Journal of applied social psychology, 32(4), 665-683. 

  4. Bandura, A.(1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of?behavioral change. Psychological review, 84(2), 191. 

  5. Bandura, A.(1986). The Social Foundations of Thought and?Action, Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ. 

  6. Barnir, A., Watson, W. E., & Hutchins, H. M.(2011).?Mediation and Moderated Mediation in the Relationship?Among Role Models, Self-Efficacy, Entrepreneurial?Career Intention and Gender. Journal of Applied Social?Psychology, .41(2), 270-297. 

  7. Blackwell, l. S., Trzesniewski, K. H., & Dweck, C. S.(2007).?Implicit Theories of Intelligence Predict Achievement?Across an Adolescent Transition: A Longitudinal Study?and an Intervention. Child Development, 78(1),?246-263. 

  8. Boyd. N. G., & Vozikis, G. S.(1994). The influence of?self-efficacy on the development of entrepreneurial?intentions and actions. Entrepreneurship Theory and?Practice, 18(4), 63-67. 

  9. Bricheno, P., & Thornton, M.(2007). Role Model, Hero or Champion? Children's Views Concerning Role Models.?Educational Research, 49(4), 383-396. 

  10. Burnette, J. L., Pollack, J. M., Forsyth, R. B., Hoyt, C. L.,?Babij, A. D., Thomas, F. N., & Coy, A. E.(2020). A?growth mindset intervention: Enhancing students'?entrepreneurial self-efficacy and career development.?Entrepreneurship Theory and Practice, 44(5), 878-908. 

  11. Bygrave, W. D.(1997). The Entrepreneurial Process. The?Portable MBA in Entrepreneurship, 4th Edition, 1-26. 

  12. Carter, N. M., Gartner, W. B., & Reynolds, P. D.(1996).?Exploring start-up event sequences. Journal of Business?Venturing, 11(3), 151.166. 

  13. Chen, G., Gully, S. M., & Eden, D.(2004). General?self-efficacy and self-esteem: Toward theoretical and?empirical distinction between correlated self-evaluatins.?Journal of Organizational Behavior, 25(3), 375-395. 

  14. Conner, M., & Abraham, C.(2001). Conscientiousness and the?theory of planned behavior: Toward a more complete?model of the antecedents of intentions and behavior.?Personality and Social Psychology Bulletin, 27(11),?1547-1561. 

  15. Crant, J. M.(1996). The proactive personality scale as a predictor of entrepreneurial intentions. Journal of small?business management, 34, 42-49. 

  16. Du, X., Yuan, S., Liu, Y., & Bai, X.(2021). Reading struggle?stories of role models can improve Students' growth?mindsets. Frontiers in Psychology, 12, 747039. 

  17. Duckworth, A. L., & Seligman, M. E. P.(2005). Self-discipline?outdoes IQ in predicting academic performance in?adolescents. Psychological Science, 16(12), 939-944. 

  18. Dweck, C. S.(2006). Mindset: The new psychology of success. New York, NY: Random House. 

  19. Dweck, C. S.(1986). Motivational Processes Affecting?Learning. American Psychologist, 41(10), 1040-1048. 

  20. Dweck, C. S.(2009). Mindsets: Developing Talent Through a Growth Mindset. Olympic Coach, 21(1), 4-7. 

  21. Dweck, C. S., & Leggett, E. L.(1988). A social-cognitive?approach to motivation and personality. Psychological 

  22. Fornell, C., & Larcker, D. F.(1981). Evaluating structural?equation models with unobservable variables and?measurement error. Journal of marketing research, 18(1), 39-50. 

  23. Gist, M. E., & Mitchell, T. R.(1992). Self-efficacy: A?theoretical analysis of its determinants and malleability.?Academy of Management review, 17(2), 183-211. 

  24. Gnyawali, D. R., & Fogel, D. S(1994). Environments for?entrepreneurship development: key dimensions and?research implications. Entrep Theory Pract, 18(4), 43-62. 

  25. Haddad, G., Haddad, G., & Nagpal, G.(2021). Can students'?perception of the diverse learning environment affect?their intentions toward entrepreneurship?. Journal of?Innovation & Knowledge, 6(3), 167-176. 

  26. Hardin, A., Looney, C., Fuller, M., & Schechtman, G.(2013).?Participative Goal Setting in Self-Directed Global?Virtual Teams: The Role of Virtual Team Efficacy in?Goal Setting Effectiveness and Performance. Hawaii?International Conference on System Sciences, 46,?363-372. 

  27. Hayes, A. F.(2013). Introduction to mediation, moderation,?and conditional process analysis: A regression-based?approach. New York: Guilford Press. 

  28. Herrmann, S. D., Adelman, R. M., Bodford, J. E., Graudejus,?O., Okun, M. A., & Kwan, V. S. Y.(2016). The effects?of a female role model on academic performance and?persistence of women in stem courses. Basic Appl. Soc.?Psychol. 38, 258-268. doi: 10.1080/01973533.2016.1209757. 

  29. Hong, H., & Lin-Siegler, X.(2012). How learning about?scientists' struggles influences students' interest and?learning in physics. J. Educ. Psychol. 104, 469-484.?doi: 10.1037/a0026224. 

  30. Kemper, T. D.(1968). Reference groups, socialization and?achievement. American Sociological Review, 31-45. 

  31. Krueger, N. F., & Carsrud, A. L.(1993). Entrepreneurial?Intentions, Applying the Theory of Planned Behaviour.?Entrepreneurship & Regional Development, 5(4),?315-330. 

  32. Krueger, Jr, N. F., & Brazeal, D. V.(1994). Entrepreneurial?potential and potential entrepreneurs. Entrepreneurship?Theory and Practice, 18(3), 91-104. 

  33. Krueger Jr, N. F., Reilly, M. D., & Carsrud, A. L.(2000).?Competing models of entrepreneurial intentions. Journal?of Business Venturing, 15(5-6), 411-432. 

  34. Krumboltz, J., Mitchell, A., & Jones, G.(1976). A Social?Learning Theory of Career Selection. The Counseling?Psychologist, 6, 71-80. 

  35. Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G.(1994). Toward?aunifying social cognitive theory of career and?academic interest, choice, and performance. Journal of?vocational behavior, 45(1), 79-122. 

  36. Lewis, L. S., Williams, C. A., & Dawson, S. D.(2020).?Growth mindset training and effective learning?strategies in community college registered nursing?students. Teach. Learn. Nurs. 15, 123-127. doi: 10.1016/j.teln.2020.01.006 

  37. Li, H., Ozdemir, S. Z., & Heslin, P. A.(2022). Merely?Folklore? The Role of a Growth Mindset in the Taking?and Timing of Entrepreneurial Actions. Entrepreneurship?Theory and Practice, 10422587221128270. 

  38. Linan, F., Urbano, D., & Guerrero, M.(2011). Regional variations?in entrepreneurial cognitions: Start-up intentions of?university students in Spain. Entrepreneurship and?regional development, 23(3-4), 187-215. 

  39. McGee, J. E., Peterson, M., Mueller, S. L., & Sequeira, J.?M.(2009). Enterpreneurial Self-Efficacy: Refining the?Measure. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(4),?965-988. 

  40. McIntyre, R. B., Paulson, R. M., & Lord, C. G.(2003).?Alleviating women's mathematics stereotype threat?through salience of group achievements. J. Exp. Soc.?Psychol. 39, 83-90. doi: 10.1016/S0022-1031(02)00513-9. 

  41. Morris, M. H., & Lewis, P. S.(1995). The determinants of?entrepreneurial activity: Implications for marketing.?European journal of marketing, 29(7), 31-48. 

  42. Newman, A., Obschonka, M., Schwarz, S., Cohen, M., &?Nielsen, I.(2019). Entrepreneurial self-efficacy: A?systematic review of the literature on its theoretical?foundations, measurement, antecedents, and outcomes,?and an agenda for future research. Journal of?Vocational Behavior, 110, 403-419. 

  43. Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Lee, J. Y., & Podsakoff,?N. P.(2003). Common method biases in behavioral?research: a critical review of the literature and?recommended remedies. Journal of applied psychology, 88(5), 879. 

  44. Pollack, J. M., Burnette, J. L., & Hoyt, C. L.(2012).?Self-efficacy in the face of threats to entrepreneurial success: Mindsets matter. Basic and Applied Social?Psychology, 34(3), 287?294. 

  45. Santos, S. C., & Liguori, E. W.(2019). Entrepreneurial?self-efficacy and intentions: Outcome expectations as mediator and subjective norms as moderator.?International Journal of Entrepreneurial Behavior &?Research, 26(3), 400-415. 

  46. Scherer, R. F., Adams, J. S., Carley, S. S., & Wiebe, F.?A.(1989). Role model performance effects on development of entrepreneurial career preference.?Entrepreneurship Theory and Practice, 13(3), 53-72. 

  47. Shakir, M.(2019). Personal characteristics as determinants of?entrepreneurial self-efficacy among university students?in Pakistan. Journal of Education and Educational?Development, 6(2), 344-356. 

  48. Shapero, A., & Sokol, L.(1982). The social dimensions of?entrepreneurship. Encyclopedia of entrepreneurship, 72-90. 

  49. Shin, J. E. L., Levy, S. R., & London, B.(2016). Effects of?role model exposure on STEM and non-STEM student?engagement. J. Appl. Soc. Psychol. 46, 410?427. doi: 10.1111/jasp.12371 

  50. Timmons, J. A., & Spinelli, S. Jr.(2006). New Venture?Creation: Entrepreneurship for the 21st Century. New?York: McGraw-Hill. 

  51. Wilson, F., Kickul, J., & Marlino, D.(2007). Gender,?entrepreneurial self-efficacy, and entrepreneurial career intentions: Implications for entrepreneurship education.?Entrepreneurship theory and practice, 31(3), 387-406. 

  52. Wu, S., & Wu, L.(2008). The impact of higher education on entrepreneurial intentions of university students in?China. Journal of Small Business and Enterprise?Development, 15(4), 752-774. 

  53. Yeager, D. S., Lee, H. Y., & Jamieson, J. P.(2016). How to?improve adolescent stress responses: Insights from?integrating implicit theories of personality and?biopsychosocial models. Psychological Science, 27(8),?1078-1091. 

  54. Zhao, H., Seibert, S. E., & Hills, G. E.(2005). The mediating?role of self-efficacy in the development of?entrepreneurial intentions. Journal of Applied?Psychology, 90(6), 1265-1272. 

  55. Zhao, H., Seibert, S. E., & Lumpkin, G. T.(2010). The?relationship of personality to entrepreneurial intentions?and performance: A meta-analytic review. Journal of?management, 36(2), 381-404. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로