$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 공공데이터 활용 데이터사이언스 교육을 위한 초등학교 교수학습모형 개발 연구
A Study on the Instructional Model in Elementary School for Data Science Education using Public Data 원문보기

정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.27 no.1, 2023년, pp.57 - 69  

신승기 (서울교육대학교 컴퓨터교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구에서는 초등학교에서 학습자의 인지적 발달단계를 고려한 데이터사이언스 교육의 교수학습모형을 개발하는데 목표를 두고 있으며, 공공데이터를 활용하여 데이터를 수집하고 문제해결에 필요한 데이터를 찾기 위한 전략과 과정을 제시하고자 하였다. 데이터사이언스 교육을 위한 교수학습모형은 인공지능 교육을 위한 인지적 학습환경의 프레임워크인 Agency(인지적학습보조), Abstraction(추상화), Modeling(알고리즘구현)을 기반으로 데이터사이언스 생명주기에서 도출된 컴퓨팅사고력과 연계된 문제해결의 과정을 토대로 교수학습모형이 구성되었다. 교수학습과정의 모든 단계에서 사회적 영향을 고려하며, 데이터 식별을 통한 수집과 발견이 강화되었다. 특히, 일상에서의 다양한 문제를 해결하기 위해 문제를 발견하고 이를 해결하기 위한 데이터를 수집하며 문제해결의 과정을 수행하면서 데이터 분석결과를 시각화하는 활동으로 교수학습모형이 구성되었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aims to develop an instructional model of data science education that considers learners' cognitive development stages in elementary schools and to present strategies and processes to collect the data for problem-solving using public data. The instructional model for data science educatio...

주제어

참고문헌 (26)

  1. Koo, D., & Kim, D. (2020), Data science education?program based on problem solving learning, The?Journal of Korea Elementary Education. 31, 203-215. 

  2. Computer Science Teachers Association (CSTA)?and the International Society for Technology in?Education (ISTE) (2011), Computational Thinking?Teacher Resources. Second Edition, Retrieved from?https://c.ymcdn.com/sites/www.csteachers.org/resource/resmgr/472.11CTTeacherResources_2ed.pdf 

  3. ICPSR (2020), Guide to Social Science Data?Preparation and Archiving. 6th edition, Retrieved?from https://www.icpsr.umich.edu/files/deposit/dataprep.pdf 

  4. ICPSR (2023), About ICPSR, Retrieved from?https://www.icpsr.umich.edu/web/pages/about/ 

  5. Kadijevich, D. M. (2018), Cultivating computational?thinking through data practice. In Open Conference?on Computers in Education, Springer, 24-33. 

  6. Kim, B., & Shin, S. (2023), Designing a data science?and curriculum convergence class to develop computational thinking, The Koran Association of?Information Education Research Journal, 1(1),?177-182. 

  7. Kim, Y. (2020), The effects of PBL-based data science education classes using app inventor on elementary student computational thinking and creativity improvement. Journal of The Korean?Association of Information Education, 24(6), pp.?512-562. 

  8. Korean Government (2020), AI era, direction of educational policy and core tasks. Retrieved fromhttps://www.korea.kr/archive/expDocView.do?docId39237 

  9. Microsoft (2022), The team data science process?lifecycle. Retrieved fromhttps://learn.microsoft.com/en-us/azure/architecture/data-science-process/lifecycle 

  10. Ministry of Education (2015), Software education?instructional guidance. 

  11. Ministry of Education (2015), Informatics?curriculum. #2015-74 (Annex 10). 

  12. Ministry of Education (2022), 2022 revised?curriculum. #2022-33 (Annex 1). 

  13. Ministry of Education (2022), 2022 revised informatics curriculum. #2022-33 (Annex 10). 

  14. Ministry of Education (2022), Comprehensive digital talent development plan. Press?Release.Retrieved fromhttps://www.moe.go.kr/boardCnts/viewRenew.do?boardID72770&boardSeq92584&lev0&searchTypenull&statusYNW&page4&smoe&m0315&opTypeN 

  15. Ministry of Safety and Public Administration?(2013), Create jobs by loosening the shackles of?public data!. Retrieved fromhttps://mois.go.kr/frt/bbs/type010/commonSelectBoardArticle.do?bbsIdBBSMSTR_000000000008&nttId30053 

  16. Ministry of Safety and Public Administration?(2013), Major work plan of the Ministry of Safety?and Public Administration in 2013. Retrieved fromhttps://www.korea.kr/archive/expDocView.do?docId33763 

  17. Park, H. (2022), Degree programs in data science?at the school of information in the states. Journal?of Korean Library and Information Science Society,?53(2), 305-332. 

  18. Park, P., & Shin, S. (2019), A Study on the?Instructional System and Curriculum Design to?Evolve the Software Education in Elementary?School, Journal of The Korean Association of?Information Education, 23(3), 273-282. 

  19. Seo, S., & Kim, C. (2021), Analysis of understanding of prospective teachers' computational?thinking on artificial intelligence education. Journal?of The Korean Association of Information?Education. 25(1), 123-134. 

  20. Shin, S. (2019), Designing the instructional framework and cognitive learning environment for artificial intelligence education through computational?thinking. Journal of The Korean Association of?Information Education, 23(6), 639-653. 

  21. Shin, S. (2020), Designing the framework of evaluation on learner's cognitive skill for artificial intelligence education through computational thinking, Journal of The Korean Association of?Information Education, 24(1), 59-69. 

  22. Shin, S. (2021), A study to design the instructional?contents for national curriculum of computer education in elementary school. Journal of The Korean?Association of Information Education, 25(1), pp.?13-31. 

  23. Shin, S. (2022), A study on educational data mining?for public data portal through topic modeling method with latent dirichlet allocation. Journal of The?Korean Association of Information Education?26(5), 439-448. 

  24. Shin, S., & Bae, Y. (2015), A study on the hierarchical instructional system design of software?education by school system, Journal of The Korean?Association of Information Education, 19(4),?533-544. 

  25. Stodden, V. (2020), The data science life cycle:?a disciplined approach to advancing data science?as a science. Communications of the ACM, 63(7),?58-66. 

  26. Wing, J. M. (2019), The data life cycle. Harvard?Data Science Review, 1(1), 6. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로