$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] U대학의 학생 성장 핵심역량 진단 도구 개발 사례
Development Case of the Core Competency Diagnosis Tool for Student Growth at U University 원문보기

Journal of the Korean Society of Integrative Medicine = 대한통합의학회지, v.12 no.4, 2024년, pp.91 - 106  

이명희 (위덕대학교 물리치료학과) ,  김영숙 (위덕대학교 간호학과) ,  박정언 (경북전문대학교 간호학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose : The purpose of this study was to develop a core competency diagnostic tool suited to the circumstances of U university and to verify its validity. Methods : This study was conducted from September 1, 2022 to January 20, 2023. First, U university's core competencies were analyzed based on l...

Keyword

표/그림 (14)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

문제 정의

  • 본 연구는 변화된 사회적 요구에 부응하고 미래의 사회에 필요한 역량을 함양하기 위해 대학에서 설정한 핵심역량을 측정할 수 있는 진단 도구 개발을 목적으로 수행하였다. 이로써 학생 개인의 측면에서 개인의 역량을 진단하고 관리하여 자신의 장점 역량을 극대화하도록 도울 수 있고 대학의 측면에서는 교육성과를 측정 및 분석함으로써 역량 개발을 위한 교육과정 구성 및 개편의 근거자료로 활용할 뿐 아니라 데이터 기반 성과관리 체계를 구축할 수 있다는 데 의의가 있다.
  • 본 연구는 U대학의 교육이념과 인재상, 그리고 교육 목표에 부합되어 도출된 핵심역량을 진단할 수 있는 자체 진단도구를 개발하고 타당성을 검증하기 위한 목적으로 실시하였다. 이를 위해 핵심역량의 하위 요인을 추출하고 문항개발을 위한 선행연구를 고찰하였다.
  • 각 대학이 자율적으로 핵심역량의 개념을 정립하고, 이에 적합한 진단 도구를 개발하는 것은 매우 의미가 있다. 따라서 본 연구는 이러한 필요성에 따라 U대학의 실정에 맞는 핵심역량 진단 도구를 개발하고 그 타당성을 검증하고자 시도되었다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (26)

  1. Byoun SY, Han WJ(2022). An analysis of Korean college students’ needs for core competency education in universities. Korean J General Edu, 16(3), 101-116. DOI: 10.46392/kjge.2022.16.3.101 

  2. Jeon BR, Jeong SH(2018). Development and validation of core competency scale for university students -a case study of ‘P’ university-. J Educ Innov Res, 28(4), 101-123. DOI: 10.21024/pnuedi.28.4.201812.101 

  3. Kang MS, So MH(2020). Development and validation of college students’ core competency assessment: based on the case of S university. Journal of Korea Academia-Industrial cooperation Society, 21(4), 236-247. DOI: 10.5762/KAIS.2020.21.4.236 

  4. Kim DJ, Kim SY(2017). Understanding and issues on core competency andcompetency-based curriculum in higher education. The Journal of Core Competency Education Research, 2(1), 23?45. DOI: 10.52616/JCCER.2017.2.1.23 

  5. Kim EJ, Kim KS(2018). Development of a personality education program aimed at cultivating interpersonal skills and global competence in college students and the verification of its effects. J Vocat Educ Train, 21(1), 55-88. DOI: 10.36907/krivet.2018.21.1.55 

  6. Kim JM, Kwon JK, Kim IS(2020). Study on the core competencies instrument development for college students. The Korean Journal of Educational Methodology Studies, 32(3), 357-382. 

  7. Kim JW(2019). A study on the development and validation of an assessment tool for collegiate core competencies. Graduate school of Seoul University, Republic of Korea, Doctoral dissertation. 

  8. Kim OJ(2021). A study on the development of core competencies diagnostic tool for the performance management of competency-based curriculum: focusing on the case of C university. The Journal of Saramdaum Education, 15(4), 29-47. DOI: 10.18015/edumca.15.4.202111.29 

  9. Kim Y(2023). A typology of extra-curricular programs participation and learning outcomes - focusing on the case of K university -. Journal of Extra-curricular Research, 4(1), 21-47. DOI: 10.55607/jecr.2023.4.1.21 

  10. Koh JY, Jung KS(2017). Development of core competency assessment for college students. Korean J General Edu, 11(2), 475-504. 

  11. Kwon SC(2017). A study on analysis of the self-management competencies that Jeju university students recognized. Korean J General Edu, 11(5), 61-96. 

  12. Lawshe CH(1975). A qantitative approach to content validity. Pers Psychol, 28(4), 563-575. DOI: 10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x 

  13. Lee CM, Chung JY, Yang MS(2020). An analysis of learner education needs for the operation and contents of liberal arts curriculum. Korean J General Edu, 14(5), 109-121. DOI: 10.46392/kjge.2020.14.5.109 

  14. Lee HJ(2021). Analysis on the improvement of core competencies in the operation of competency-based liberal arts curriculum - focusing on the case of a university. Journal of Digital Convergence, 19(10), 87-94. DOI: 10.14400/JDC.2021.19.10.087 

  15. Lee HW, Lee HS(2017). Development of Korea-collegiate core competencies assessment (K-CCCA). Korean J General Edu, 11(1), 97-127. 

  16. Lee SH, Shin SY(2018). A structural inter-relationships among competencies of communication and collaboration, and related influential factors. The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 18(20), 203-222. DOI: 10.22251/jlcci.2018.18.20.203 

  17. Lee YH, Kim YK(2019). A study on the teaching case for enhancing core competency of undergraduate students using K-CESA : focusing on strengthen communication capacity. Korean J General Edu, 13(5), 273-291. 

  18. Moon JS(2020). Development of key competency assessment for collegiate. The Journal Of Humanities and Social Sciences 21, 11(6), 3255-3266. 

  19. Noh YS, Lee SS(2013). A study on developing and validating the instrument for diagnosing the competency of university students : a case study of D women`s university. Korean Journal of Human Resource Development Quarterly, 15(3), 273-305. DOI: 10.18211/kjhrdq.2013.15.3.011 

  20. Park HJ(2018). A general education program planning model for university students based on the core competencies-the case of K university. Korean J General Edu, 12(2), 65-87. 

  21. Park JH, Shin AN(2019). Competencies assessment: focused on the case of S university. Korean Journal of Adult Continuing Education Studies, 10(3), 89-116. DOI: 10.20512/kjace.2019.10.3.89 

  22. Park SW, Seol JH, Cheon SM(2017). Development and validation of interpersonal competence scale for university students. The Korean Journal of Rehabilitation Psychology, 24(4), 723-738. 

  23. Shin HJ, Yoo YE, Kim ML(2019). A study on developing and validating an assessment tool for the collegiate core competency: focusing on the case of S university. The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 19(16), 411-441. DOI: 10.22251/jlcci.2019.19.16.411 

  24. Son SN, Kim IY, Song HS, et al(2021). Competency-based education and core competencies in higher education. Korean J General Edu, 15(1), 11-30. DOI: 10.46392/kjge.2021.15.1.11 

  25. Yoon JY, Lim YG(2020). Development of advanced S university's core competency assessment for performance management of educational programs. Journal of Education Culture, 26(4), 243-266. DOI: 10.24159/joec.2020.26.4.243 

  26. Yoon JY, You YL(2018). A study on the test validity of the core competencies tool. Journal of Education Culture, 24(6), 353-373. DOI: 10.24159/joec.2018.24.6.353 

활용도 분석정보

상세보기
다운로드
내보내기

활용도 Top5 논문

해당 논문의 주제분야에서 활용도가 높은 상위 5개 콘텐츠를 보여줍니다.
더보기 버튼을 클릭하시면 더 많은 관련자료를 살펴볼 수 있습니다.

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로