$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

텍스트 마이닝을 이용한 현대 자동차 중국시장 소비자의 만족 및 불만족 요인 분석 연구: 다른 브랜드와의 비교
Text Mining-Based Analysis of Hyundai Automobile Consumer Satisfaction and Dissatisfaction Factors in the Chinese Market: A Comparison with Other Brands 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.10 no.1, 2024년, pp.539 - 549  

최염 (부경대학교 미디어커뮤니케이션학과) ,  남인용 (부경대학교 미디어커뮤니케이션학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 텍스트 마이닝 기법빈도분석, 워드 클라우드와 LDA 토픽 모델링 등을 사용하여, 중국 시장에서 현대자동차를 중심으로 토요타, 폭스바겐, 뷰익, 지리 등의 자동차 브랜드와 비교하며 소비자 만족와 불만족의 키워드 및 토픽을 분석하였다. 연구 대상은 2021년식-2023년식의 다섯 브랜드의 준중형 차량으로, 이 차량들에 대한 소비자 만족과 불만족 리뷰를 수집하여 분석하였다. 분석 결과, 현대자동차 아반떼는 긴 축거를 포함한 다양한 만족 요인을 보여주었다. 그러나 아반떼에 대한 불만족 요인으로는 조종, 엔진 성능, 트렁크 공간, 샤시서스펜션, 안전 구성, 음향 스피커의 수량 및 브랜드, 음악 회원, 격리대, 스크린반사, CarLife 및 지도 등이 지적되었다. 이러한 문제점들을 개선하면 현대자동차의 중국 시장에서의 경쟁력이 크게 향상될 것으로 보인다. 한편, 기존 연구들은 주로 문헌 연구와 설문조사에 초점을 맞추었으나, 이 방법들은 연구자가 설정한 변수에 한정된 소비자 인식만을 밝혀내는 데 그쳤다. 본 연구는 텍스트 마이닝을 통한 다양한 자동차 브랜드 간의 비교를 통해 시장 동향과 소비자 선호에 대한 더 깊은 이해를 도모할 수 있다. 또한, 현대자동차를 포함한 다른 브랜드들이 중국 시장에서의 마케팅 전략을 개선하는 데 유용한 정보를 제공한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study employed text mining techniques like frequency analysis, word clouds, and LDA topic modeling to assess consumer satisfaction and dissatisfaction with Hyundai Motor Company in the Chinese market, compared to brands such as Toyota, Volkswagen, Buick, and Geely. Focusing on compact vehicles ...

주제어

표/그림 (15)

참고문헌 (28)

  1. DENG SHU SHAN, "The Effect of Space?Branding Components on Automotive Brand?Flagship Store Space Design-Focus on Chinese?automobile store-," master's thesis at Hanyang?University Granduate School, 2023. 

  2. SUV Car Network, "www.cnsuv.com," 2023. 

  3. Wang Zhenxing and Jeong Sanghoon, "Analysis?of 20's Chinese Consumers' Preference and?Purchasing Intention for Automobiles through?Comparing with Korean Consumers'- Focusing?on Hyundai Automobile -," Journal of Integrated?Design Research, Vol. 13, No. 1, pp. 55-65, 2014. 

  4. Zang Ji, "A Study on Hyundai Motor's?International Marketing Strategy- Focusing on?the Chinese Market -," master's thesis at?Kangnam University Granduate School, 2023. 

  5. Hyun In-Gyou and Park So-Jin, "The Analysis?of Chinese Consumer's Automobile Attribute?Selection," Journal of Distribution and?Management Research (JDMR), Vol. 14, No. 4,?pp. 187-204, 2011. 

  6. Yang Mengqiu, "A Study of the Satisfaction and?Repurchase Intention of Chinese Consumers to?Korean Automobiles-Focusing on Hyundai and?Kia Automobile-," master's thesis at Hanyang?University Granduate School, 2018. 

  7. Chen Wang and InKu Lee, "A Comparative?Study on Influence of Korean Automobile?Satisfaction between Korean and Chinese?Customers: Focusing on Hyundai & Kia?Automobile," Journal of CEO and Management?Studies, Vol. 17, No. 2, pp. 89-108, 2014. 

  8. Jang Rho Lee and Miok Kim, "An Empirical?Study of the Influence of Automobile Attributes?on Overall Satisfactions, Repurchase Intentions,?Recommendation Intentions: Focusing on Chinese?Consumers," Korean Academy Of International?Business Management, Vol. 14, No. 1, pp. 19-54,?2010. 

  9. Kim Wonjong, Gantumur Khongorzul and Kim Youngchul, "The Effects of Product Attributes?Repurchase Intention for Chinese Consumers:?The Moderating Role of After-Service Level,"?Journal of the Korean Entrepreneurship Socieity?(JKES), Vol. 15, No. 4, pp. 70-86, 2020. 

  10. XU ZHILEI, "A Study on Automobile?Satisfaction Based on Chinese Consumers'?Hyundai Brand Familiarity Differences," master's?thesis at Suwon University Granduate School,?2016. 

  11. CAO MENG, "A Study On The Advance?Strategy of the Korean Automobile Industry Into?the China Market," master's thesis at?Chungwoon University Granduate School, 2013. 

  12. Chen Leixin, "A Study on Consumer's?Preference of Chinese Automobile Market,"?doctor's thesis at Silla University Graduate?School, 2020. 

  13. Zhang Yu, "A study on the industrial?competitiveness Analysis of Korea Automobile?Industry in China market," master's thesis at?Yeungnam University Granduate School, 2010. 

  14. Jae-Young Chang, "A Study on Research?Trends of Graph-Based Text Representations?for Text Mining," The Journal of The Institute?of Internet, Broadcasting and Communication?(JIIBC), Vol. 13, No. 5, pp. 37-47, 2013. DOI:10.7236/JIIBC.2013.13.5.37 

  15. J. M. Lee, J. H. Lee and M. J. Kim, "A Study?on Perception of Ski Resort Using Big Data?Analysis," The Korean Journal of Physical?Education, Vol. 56, No. 4, pp. 415-430, 2017. 

  16. J. S. Kim, "A Study on the Perception of?Fashion Streaming Service Using Text Mining?Analysis: Focused on PROJECT ANNE," Journal?of Fashion Design, Vol. 18, No. 1, pp. 107-118,?2018. DOI : 10.18652/2018.18.1.7 

  17. Jiu Park, Sung Hee Jung, Hana Park and Kyu?Yon Lim, "An Analysis of Research Trends on?Personalized Learning: Using TF-IDF, LDA?based Text Mining," The Korean Journal of?Educational Methodology Studies, Vol. 34, No. 4,?pp. 711-739, 2022. 

  18. Yun Ho-Min and CHOI KYUWAN, "A Study?on Restaurant Selection Attribute & Satisfaction?Using Sentiment Analysis : Focused on On-line?Reviews of Foreign tourist," Korean Journal of?Hospitality and Tourism, Vol. 30, No. 6, pp.?99-117, 2021. 

  19. D. M. Blei, "Probabilistic topic models,"?Communications of the ACM, Vol. 55, No. 4, pp.?77-84, 2012. DOI : 10.1145/2133806.2133826 

  20. Nahm CH, "An Illustrative Application of?Topic Modeling Method to a Farmer's Diary,"?CrossCultural Studies, Vol. 22, No. 1, pp. 89-135,?2016. 

  21. Hye In Jo, Jin Woo Kim and Bong Gyou Lee,?"A Study on Research Trends of Blockchain?Using LDA Topic Modeling: Focusing on United?States, China, and South Korea," Journal of?Digital Contents Society, Vol. 20, No. 7, pp.?1453-1460, 2019. DOI : 10.9728/dcs.2019.20.7.1453 

  22. J. H. Park, Y. R. Kim and S. B. Kangm,?"Customer Satisfaction Analysis for Global?Cosmetic Brands: Text-mining Based Online?Review Analysis," Journal of Korean Society for?Quality Management, Vol. 49, No. 4, pp.?595-607, 2021. DOI: 10.7469/JKSQM.2021.49.4.595 

  23. Cai Mengyu and Zhou Jian, "Car House does?the right thing, not the easy thing," Business?management, Vol. 8, pp. 61-65, 2023. 

  24. Wei Zhao and Heonyong Jung, "The Analysis?on the Recyclability of Shenlong Automobile?Company in China using SWOT Technique,"?The International Journal of Advanced Culture?Technology(IJACT), Vol. 10, No. 3, pp. 146-155,?2022. 

  25. Han Cheng, "A Study on the Cause of?Sluggish Sales of Korean Automobile to China,"?master's thesis at Daegu Catholic University?Granduate School, 2023. 

  26. Wang Yuan, "A Study on Export Trade of?Korean Automobile Industry in Chinese?Automobile Market," master's thesis at Kunsan?National University Granduate School, 2019. 

  27. Youjung Shin, Junho Choi and Sung Woo Kim,?"A Sentiment Analysis of Customer Reviews on?the Connected Car using Text Mining: Focusing?on the Comparison of UX Factors between?Domestic-Overseas Brands," The journal of?Convergence on Culture Technology (JCCT),?Vol. 9, No. 4, pp. 517-528, 2023. 

  28. Kyung-Won Byun, "A Study on the Meaning?of The First Slam Dunk Based on Text Mining?and Semantic Network Analysis," The?International Journal of Advanced Smart?Convergence(IJASC), Vol. 12, No. 1, pp. 164-172,?2023. DOI: 10.7236/IJASC.2023.12.1.164?of Korean Vehicles on Satisfaction and 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로