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지역의 버스정보 제공을 위한 Open BIS 플랫폼 및 비즈니스 모델 개발
Open BIS Platform and Business Model Development for Providing Bus Information in the Area 원문보기

韓國ITS學會 論文誌 = The journal of the Korea Institute of Intelligent Transportation Systems, v.23 no.1, 2024년, pp.97 - 111  

강원평 (한국지능형교통체계협회 연구1팀) ,  조용성 (한국지능형교통체계협회) ,  손승녀 (한국지능형교통체계협회 산업진흥본부) ,  어효경 (한국지능형교통체계협회 연구1팀) ,  김경석 (공주대학교 도시융합시스템공학과)

초록
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개발도상국 및 소규모 지자체는 재정적인 여건이 불리하여 자체 버스정보시스템 도입에 한계가 있다. 하지만, 개발도상국은 열악한 사회 인프라 및 낮은 소득 수준에도 불구하고, 스마트폰의 보급률이 높으며, 온라인 콘텐츠, 소셜 미디어 보급 및 사용률이 매우 높은 실정이다. 스마트폰은 GPS 센서, 카메라 등 위치기반의 정보 수집 및 정보의 제공이 가능하기 때문에 고가의 현장 단말기를 대체할 수 있다. 본 연구는 고가의 현장단말기를 스마트폰으로 대체하고, 센터시스템은 클라우드 서버 기반으로 개발함으로써, 어디에나 적용 가능한 확장형 Open BIS 서비스 제시 및 플랫폼을 개발하고, 비즈니스 모델을 수립하는 것을 목적으로 한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Developing countries and small local governments face financial constraints, limiting the adoption of their own bus information systems. However, despite poor social infrastructure and low income levels, developing countries have a high smartphone penetration rate, and the distribution and usage of ...

주제어

참고문헌 (10)

  1. Bucheon Traffic Information Center, https://www.bcits.go.kr, 2024.01.05. 

  2. ITS Korea(2022), "Development of low-cost open-BIS platform for overseas consumption", KAIA(Korea Agency for Infrastructure Technology Advancement) R&D Final Report, pp.7, 15. 

  3. Korea Transportation Safety Authority, https://www.kotsa.or.kr/, 2024.01.05. 

  4. Ministry of Land, Infrastructure and Transport(2016), Guidelines for establishing and managing infrastructure information in bus information systems, Ministry of Land, Infrastructure and Transport Administrative Regulations. 

  5. Ministry of Land, Infrastructure and Transport(2022), ITS design manual, p.177. 

  6. Ministry of Land, Infrastructure and Transport, https://intl.its.go.kr, 2024.01.05. 

  7. Talmar, M.(2017), Guideline for using the ecosystem pie model tool, Ecosystem Pie Model, pp.3-4. 

  8. TNO and TU/e(2015), "Towards an architecture for cooperative-Intelligent transport System (C-ITS) applications in the Netherlands", Beta Working Paper Series 485, pp.40-48. 

  9. Turetken, O., Grefen, P., Gilsing, R. and Adali, O. E.(2018), "Service-Dominant Business Model Design for Digital Innovation in Smart Mobility", Springer Nature Research Paper, vol. 61, p.22. 

  10. Wikipedia, https://ko.wikipedia.org, 2024.01.05. 

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