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[국내논문] 한국의 전기차 사용 후 배터리 재활용 및 재사용 효과 분석 연구
Analysis of the Effects of Recycling and Reuse of Used Electric Vehicle Batteries in Korea

자원환경지질 = Economic and environmental geology, v.57 no.1, 2024년, pp.83 - 91  

김유정 (한국지질자원연구원)

초록
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IEA(2022)는 세계 이차전지 배터리 수요는 2040년 1.3TWh로 그 중, 전기자동차 배터리는 약 80%를 차지하고, 사용후 배터리는 30년 이후 본격적으로 배출될 것으로 전망되고 있다. 전기차 사용후 배터리는 재사용 및 재활용을 통해 새로운 가치를 창출할 수 있으며, 배터리 공급망에서 가장 취약한 부분인 원료 확보 불안정성을 해소할 수 있다. 본 연구에서는 국내 전기차 사용후 배터리 발생량과 이의 재사용 및 재활용 잠재성을 분석하였다. 그 결과, 전기차 사용후 배터리 연간 발생량은 '31년부터 10만개에서 '45년 81만개로 확대될 것으로 추정되었다. 또한 재활용으로 회수한 자원으로 '45년에는 100만대의 배터리 제조할 수 있으며, 재사용은 36Gwh급 배터리 생산에 맞먹는 시장을 기대할 수 있는 것으로 나타났다. 한편, 현재 재활용 업체가 공개한 계획 기준에서, 국내 전기차 사용후 배터리는 국내 재활용 처리용량(전처리)의 11% 담당 가능('30년)할 것으로 원료확보의 차원에서 폐배터리 수출입 관리가 중요할 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

According to the IEA (2022), global rechargeable battery demand is expected to reach 1.3 TWh in 2040. EV batteries will account for about 80% of this demand, and used EV batteries are expected to be discharged after 30 years. Used EV batteries can be recycled and reused to create new value. They can...

주제어

참고문헌 (16)

  1. BloombergNEF (2022) Lithium-ion Battery Pack Prices Rise for?First Time to an Average of $151/kWh. 

  2. CSIRO (2021) Critical Energy Minerals Roadmap. Australia's?National Science Agency. 

  3. Edaily (2022) Market for 'End-of-Life Electric Vehicle Batteries'?Opens. Expecting 66 Trillion Won Growth by 2040. 

  4. Eugene Investment (2022) Used battery industry 2023 outlook, 

  5. IEA (2022) The Role of Critical World Energy Outlook Special?Report Minerals in Clean Energy Transitions. 

  6. Inter-Ministerial Collaboration (2021) Fourth Eco-friendly Car?Promotion Plan 

  7. Kim, Y.J. (2022) EV Battery supply chain diagnosis and policy?recommendations in Korea and China, The Federation of Korean?Industries 

  8. Kim, K.H. (2023) Current Status and Future Prospects of Integrated?Management System for Collection, Distribution, and Utilization?of End-of-Life Electric Vehicle Batteries in Korea. Korea?industry Education Institute 

  9. Kiwoom (2022) Used battery recycling market opens, Securities?Industry Analysis 2022.09 

  10. Korea Energy Agency, https://www.energy.or.kr/ 

  11. Ministry of Environment (2022) Implementation Plan for Eco-friendly and Green Car Promotion in 2022. 

  12. Ministry of Environment (2022) Notice on return of electric vehicle?batteries 

  13. MOLIT Statistics System, https://stat.molit.go.kr/ 

  14. SNE Research (2023) Market Outlook. for next battery recycling,?Battery Recycling conference 

  15. Statista (2023) Different types of EV batteries' market share?worldwide 2020-2050. 

  16. Yeo, J.S., et al. (2022) Government Support Plan for Revitalizing?the Future Waste Resource Circulation Ecosystem, Korea?Institute of S&T Evaluation and Planing 

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