$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

애자일 리더십과 스타트업 조직성과 관계 탐색 : 학습민첩성의 매개효과
Investigating the Relationship between Agile Leadership and Startup Organizational Performance : Exploring the Mediating Role of Learning Agility

벤처혁신연구 = Journal of venture innovation, v.7 no.1, 2024년, pp.59 - 75  

정병규 (성결대학교 경영학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

4차산업혁명의 진전에 따라 스타트업의 중요성이 더욱 강조되고 있는 시점이다. 그럼에도 불구하고 한국 스타트업의 5년내 생존율이 OECD국가보다 낮은 편이다. 본 연구에서는 스타트업이 지속가능한 성장을 위해서는 조직성과가 무엇보다 중요하다는 전제하에 애자일리더십, 학습민첩성과 스타트업 조직성과의 영향 관계를 분석하였다. 실증분석을 위해 애자일리더십을 독립변수로, 학습민첩성을 매개변수로, 조직성과를 종속변수로 설정하였다. 전국의 스타트업 종업원을 대상으로 자료를 수집하였으며, 이중 유효한 197부를 분석의 대상으로 삼았다. 실증분석은 Process Macro 4.2를 활용하였다. 실증분석결과 애자일리더십은 스타트업 조직성과에 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 애자일리더십은 학습민첩성에 정(+)의 영향을 미쳤으며, 학습민첩성은 스타트업 조직성과에 정(+)의 영향을 미쳤다. 학습민첩성의 매개효과를 분석한 결과 학습민첩성은 애자일리더십과 조직성과간 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 학술적으로는 스타트업의 조직성과를 향상시킬수 있는 다양한 리더십 스타일 중에서 스타트업의 문화에 맞는 애자일리더십의 유용성을 검정한 것이다. 실무적으로는 이러한 애자일리더십이 조직성과에 영향을 직접 미치기도 하지만 스타트업 종업원의 학습민첩성을 통해서도 영향을 미친다는 것이다. 이는 스타트업 종업원들이 지속적으로 학습하고 적응하도록 장려하는 학습 민첩성 문화를 조성함으로써 스타트업은 생존과 성공 가능성을 높일 수 있다는 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

As the 4th Industrial Revolution progresses, the importance of startups was increasingly emphasized. Nevertheless, the five-year survival rate of Korean startups was lower than that of OECD countries. In this study, we analyzed the relationship between agile leadership, learning agility, and organiz...

주제어

표/그림 (6)

참고문헌 (33)

  1. Adhiatma, A., Fachrunnisa, O., & Rahayu, T. (2022). Creating digital ecosystem for small and medium enterprises: The role of dynamic capability, agile leadership and change readiness. Journal of Science and?Technology Policy Management, 14(5), 941-959. 

  2. Aftab, S., Khalid, K., Waheed, A., Aftab., A & Adnan. A. (2022). Role of agile leadership in managing inter-role conflicts for a satisfying job and life during COVID-19 in a VUCA world. Frontiers in?Psychology. 13, doi: 10.3389/fpsyg.2022.979792 

  3. Arifin, R., & Purwanti, H. (2023). Examining the influence of leadership agility, organizational culture, and?motivation on organizational agility: A comprehensive analysis. Golden Ratio of Human Resource?Management, 3(1), 33-54. 

  4. Akkaya, B. & Bagienska, A.(2022). The role of agile women leadership in achieving team effectiveness?through interpersonal trust for business agility. Sustainability, 14, 4070. https://doi.org/10.3390/su14074070 

  5. Akkaya, B., Panait, M., Apostu, S. A., & Kaya, Y. (2022). Agile leadership and perceived career success:?The mediating role of job embeddedness. International Journal of Environmental Research and Public?Health, 19(8), https://doi.org/10.3390/ijerph19084834 

  6. Akkaya, B., & Sever, E. (2022). Agile leadership and organization performance in the perspective of VUCA.?In Post-pandemic Talent Management Models in Knowledge Organizations, IGI Global. 

  7. Akkaya, B. & Yazici, M.A.(2020). Comparing agile leadership with biomimicry-based gray wolf: Proposing?a new model. Business & Management Studies: An International Journal, 8(2), 1455-1478. 

  8. Batcheller, J.(2016). Learning agility: A critical competency. AORN Journal, 103(4), 430-432. 

  9. Carolino, J., & Rouco, C. (2022). Proficiency level of leadership competences on the initial training course?for firefighters-A case study of Lisbon Fire Service. Fire, 5(1), https://doi.org/10.3390/fire5010022 

  10. Deli?oglu, N., & Uysal, B. (2022). A review on agile leadership and digital transformation. Yildiz Social Science?Review, 8(2), 121-128. 

  11. De Meuse, K. P.(2017). Learning agility: Its evolution as a psychological construct and its empirical relationship to leader success. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 69(4), 267-295. 

  12. de Souza, M. L. P., de Souza, W. C., Freitas, J. S., de Melo Filho, L. D. R., & Bagno, R. B. (2020). Agile?roadmapping: A management tool for digital entrepreneurship. IEEE Transactions on Engineering?Management, 69(1), 94-108. 

  13. Hwang, M. J., & Lee, H. S.(2022). Job crafting and learning agility as sequential mediators in the relationship?between the leader's boundary spanning behavior and the members' innovation behavior. Korean?Journal of Business Administration, 35(12), 2413-2442. 

  14. Hayes, A. H. (2022). Introduction to Mediation, Moderation and Conditional Process Analysis: A?Regression-Based Approach, NY : The Guilford Press. 

  15. Joung, H. S., & Hong, K. S.(2018). Mediating effects of agility and moderating effects of need for cognition?in the relationship between affordance system and innovative behavior: Focusing on the service firms.?The e-Business Studies, 19(1), 21-38. 

  16. Kalluri, R.(2023). Human Psychology Factors Influencing Agile Team Autonomy in Post-Pandemic Remote?Software Organizations. Doctoral Dissertation, Old Dominion University. 

  17. Kang, Y. C., & Chung, B. G.(2023). Effects of startup motivation, competency, and passion on startup satisfaction : A comparative study between early startups and general startups. Journal of Venture?Innovation, 6(3), 43-60. 

  18. Kim, H. S.(2022), A Study on the Effects of Personal Characteristics, Business Capabilities, Start-up?Motivation and Burden of Failure on Business Performance: Focusing on Mediating Effects of Start-up?Satisfaction, Doctoral Dissertation, Hoseo University. 

  19. Kim, Y. H.(2023). A study on the relationship between learning agility, job crafting, innovation behavior?of hotel employees and organizational agility. Journal of Hotel & Resort, 22(2), 5-25. 

  20. Kiziloglu, M., Dluhopolskyi, O., Laskowski, J., & Laskowska, A. (2023). Creating agile institutions with organizational trust in the finance sector of Turkey: The mediating role of psychological empowerment?in times of COVID-19. Sustainability, 15(4), https://doi.org/10.3390/su15043019 

  21. Kwon, S. H., & Lee, J. G.(2020). Structural relationships among job challenge, learning agility, work engagement and innovative work behavior: Focusing on K enterprise. Journal of Agricultural Education and?Human Resource Development, 52(2), 83-107. 

  22. Lee, J. J., Park, S. H., & Song, J, H.(2021). A meta-analysis on learning agility: Based on domestic research?for the past 10 years (2011~2020). Journal of Corporate Education and Talent Research, 23(1), 27-63. 

  23. Markopoulos, E., Umar, O., & Vanharanta, H. (2020). Agile start-up business planning and lean implementation management on democratic innovation and creativity. In Human Systems Engineering?and Design II: Proceedings of the 2nd International Conference on Human Systems Engineering and?Design (IHSED2019): Future Trends and Applications, 885-895. 

  24. Men, L. R. (2021), The impact of startup CEO communication on employee relational and behavioral outcomes: Responsiveness, assertiveness, and authenticity. Public Relations Review, 47(4), DOI?:10.1016/j.pubrev. 2021.102078 

  25. Ministry of SMEs and Startups(2023), 2022 Annual Startup Business Trends, https://mss.go.kr/site/daejeon/ex/bbs 

  26. Park, S. R., & Chung, B. G.(2021). The mediating effect of learning agility in the relationship between issue?leadership and innovative behavior, Journal of Venture Innovation, 4(3), 69-87. 

  27. Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Lee, J., & Podsakoff, N. P.(2003). Common method biases in behavioral?research: A critical review of the literature and recommended remedies. Journal of Applied?Psychology, 88(5), 879-903. 

  28. Putra, I. K. M., Pasek, I. K., & Arsawan, I. W. E. (2022). Digital transformation and agile leadership:?Bibliometrics analysis and future avenue. Journal of International Conference Proceedings, 5(4), 96-110 

  29. Renault, M. A., & Tarakci, M. (2023). Affective leadership in agile teams. California Management Review, 64(4), https://doi.org/10.1177/0008125623117999? 

  30. Rietze, S., & Zacher, H. (2022). Relationships between agile work practices and occupational well-being:?The role of job demands and resources. International Journal of Environmental Research and Public?Health, 19(3), https://doi.org/10.3390/ijerph19031258 

  31. Smith, B. C. (2015). How Does Learning Agile Business Leadership Differ Exploring a Revised Model of the?Construct of Learning Agility in Relation to Executive Performance, Doctoral Dissertation, University?of Columbia. 

  32. Susanto, B., Wiguna, W. & Tukiran, M.(2023). The effect of inclusive team, agile leadership, and organizational agility on organizational performance : A literature review in a communication company.?International Journal of Economy, Education and Entrepreneuship, 3(1), 53-62. 

  33. Swisher, V. V. (2013). Learning agility: The X factor in identifying and developing future leaders. Industrial?and Commercial Training, 45(3), 139-142.? 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로