$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 환경그림책 연계 로봇 놀이가 만 5세 유아의 환경친화적 태도에 미치는 영향
The Effects of Robot Play linked to Environmental Picture Books on the Environmentally Friendly Attitudes of 5-Year-Old Children

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.10 no.2, 2024년, pp.133 - 139  

최은나 (서울윤중초등학교병설유치원) ,  안지수 (전)국회제3어린이집) ,  남기원 (중앙대학교 사범대학 유아교육학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 환경그림책 연계 로봇 놀이가 만 5세 유아의 환경친화적 태도에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이를 위해 서울시 위치한 Y유치원 만 5세 유아 24명을 실험집단, E유치원 만 5세 유아 20명 비교집단을 연구대상으로 선정하였다. 집단 간 차이를 살펴보기 위해 실험집단은 '환경그림책 연계 로봇 놀이'를 실시하였고 비교집단은 '환경그림책 감상 후 자유놀이'를 실시하였다. 사전과 사후의 환경친화적 태도를 비교하기 위해 검사도구를 이용하여 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS 29.0 통계 프로그램을 사용하여 두 집단 간 평균을 비교하는 독립표본 t검증을 통해 분석하였다. 연구결과, 유아의 환경친화적 태도의 모든 하위 영역(자연친화적 태도, 환경보전 태도)에 유의미한 차이를 보였으며, 이러한 연구결과는 로봇이라는 새로운 놀이 매체 지원의 가치를 기반으로 유아 주도의 놀이중심 유아환경교육의 새로운 환경교육의 방향의 근거자료로서 의의가 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to investigate the effects of robot play linked to environmental picture books on the Environmentally Friendly attitudes of 5-year-old children. For this purpose, 24 5-year-old children from Seoul Y Kindergarten and 20 5-year-old children from E Kindergarten were select...

주제어

표/그림 (5)

참고문헌 (22)

  1. Ministry of Environment, "Research Results of?Development and Development of Environmental?Education Programs for Young Children," Seoul:?Ministry of Environment,?2012. 

  2. E.N. Choi. "The Effect of Environmental picture?book linkage Play using Robot on Environmental?sensitivity and Creativity of Five-Year-olds",?master's dissertation at Chung-Ang University?of Education Graduate School, 2023. 

  3. W.S. Seo. "A Strategy for Environmental?Education through the Practical Arts Subject",?Journal of Korean Practical Arts Education,?Vol. 5, No. 1, pp. 73-90, 1999.? 

  4. H.M. Kim. "The Effect of Horticulture Activities?through Their Own Raising-plants on Children's?Pro-environmental Attitudes and Scientific Process Skills", master's dissertation at?Chung-Ang University, 2016.? 

  5. S.Y. Park. "Influence of Children's?Environmental Education Activities using?Environmental Fairy Tales on Environment?Friendly Attitudes and Environment Preservation?Knowledge", master's dissertation at Korea?National University of Education Graduate?School,?2012. 

  6. The Ministry of Education, "2019 Revised Nuri?Course," Sejong : The Ministry of Education,?December 2019.? 

  7. Ministry of Environment "Education Program for?Infant Environment", Seoul: Yangseowon, 2006.? 

  8. S.B. Ok. "A Study on the Implementation of?Environmental Education for 3-Year-Old?Children in Constructivism Classroom", master's?dissertation at Korea National University of?Education Graduate School,?2023. 

  9. S.R. Kim. "An Action Research on?Play-Centered Environmental Education Using?Recycled Materials in Classes for threeYear-Olds", master's dissertation at Chung-Ang?University of Education Graduate School, 2022.? 

  10. J.H. Kim. "A Study on the Improvement of?Environmental Education in the Age of?Five-Year-Old Haneul class", master's?dissertation at Sung-shin Women's University?of Education Graduate School, 2022.? 

  11. Parsons, S.C, "Environmental literature: the?power of story". Green teacher, 2003.? 

  12. S.Y. Park. "Influence of Children's?Environmental Education Activities using?Environmental Fairy Tales on Environment?Friendly Attitudes and Environment Preservation?Knowledge", master's dissertation at Korea?National University of Education Graduate?School, 2012.? 

  13. J.S. An, K.W Nam. "The Experience and?Meaning of Robot Play in Young Children?linked to Picture Books", The Journal of the?Convergence on Culture Technology (JCCT)?Vol. 9, No. 5, pp.311-317, September 30, 2023.?https://doi.org/10.17703/JCCT.2023.9.5.311? 

  14. K.W Nam, E.J. Lee. "An analysis of the?frequency and correlation of voluntary?questioning of children in robot play - Focus on?the elements of STEAM -," The Journal of the?Convergence on Culture Technology (JCCT),?Vol. 8, No. 5, pp.385-392, September 2022.?https://doi.org/10.17703/JCCT.2022.8.5.385? 

  15. H.M. Jeong. "The Effects of Story-telling Type?Environment Education for children using internet?articles on environment-friendly attitude and?language comprehension", master's dissertation at?Chung-Ang University of Education Graduate?School, 2020.? 

  16. Y.M. Kim. "The Effect of Environmental?Education Using News on Children's?Environmental Conservation Awareness and?Environment-friendly Attitudes", master's?dissertation at Chung-Ang University of?Education Graduate School, 2022.? 

  17. I.Y. Yang. "Interactions between Children and?their Mothers During a Joint Alphabet-book?Reading", master's dissertation at Chung-Ang?University of Graduate School, 2017.? 

  18. S.H. Yang. "The Meaning of self-supervision on?operation of free play for the improvement of?children's mathematical experience", master's?dissertation at Chung-Ang University of?Education Graduate School, 2022.? 

  19. J.I. Hyo."A study on 5-years old children's?experience in utilizing robot realized in free?playing time", master's dissertation at?Chung-Ang University, 2022.? 

  20. S.J. Cho. "Play experience and meaning of a?3-year-old child based on the children's robot",?master's dissertation at Chung-Ang University,?2021.? 

  21. S.H. Park, H.S. Cho. "Effects of Nature-Friendly?Education using Ecological Picture Books on the?Child's Environment-Friendly Attitude and the?Child's Social-Friendly Activities", Early?Childhood Education Research & Review, Vol.?12, No. 5, pp. 275-298, 2008.? 

  22. S.H. Kim, S.H Lee. "The Effects on Young?Children's Environmental Friendly Attitudes by?the Philosophy-Play Program using Ecological?Picture Books", Journal of Children's Literature?and Education, Vol. 17, No. 1, pp. 91-116, 2016.? 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로