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[국내논문] 저학년을 위한 게임 기반 프로그래밍 수업 운영 사례 연구
A Case Study on Running a Game-based Programming Class for Lower Grades

JPEE : Journal of practical engineering education = 실천공학교육논문지, v.16 no.2, 2024년, pp.151 - 157  

최도현 (숭실대학교 컴퓨터학과)

초록
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기존 저학년 대상의 게임 기반 교육 프로그램은 대부분 간단한 블록코딩 연구로써 프로그래밍 심화 중점의 수업 운영 사례가 부족하다. 본 연구는 지역 초등학교 3학급 대상으로 방학 2주동안 마인크래프트 기반 파이썬 코딩 기초 수업을 실제 운영했다. 학습 프로그램은 수업 흥미 및 동기를 개선하기 위해 랜파티를 통한 건축 퀘스트, 게임 내 자체 스크립트 등 공식 웹사이트의 표준 학습 프로그램을 재구성했다. 이외 설문조사를 통해 수업 주제에 대한 만족도와 선호도를 분석했고, 앞으로 교육 프로그램 개발 방향성에 대한 유의미한 결과를 얻을 수 있었다. 본 연구는 앞으로 전 연령층의 게임 기반 교육 프로그램 설계/개발을 위한 기초 연구로써 의의를 갖는다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Most of the existing game-based education programmes for lower grades are simple block-coding studies, and there is a lack of examples of programming-intensive classes. In this study, we implemented a Minecraft-based Python coding fundamentals class for 3 classes at a local elementary school during ...

주제어

표/그림 (10)

참고문헌 (17)

  1. T. S. Ann, "2022 gaming audience survey," MEGARESEARCH,?Available online: https://www.megaresearch.co.kr/, 2022. 

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  4. Korea Creative Content Agency, "Introduction to functional?games - types of functional games (education)," Available?online: https://www.kocca.kr/ 

  5. I. J. Jeong and S. J. Chun, "The effects of programming learning using entry python on elementary school students'?logical thinking ability," Journal of the Korean Association?of Information Education, vol. 25, no. 4, pp. 603-610, 2021. 

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  15. Microsoft, "Coding Fundamentals - PANDA'S PROTECTED?HABITAT(Block 1, Lesson 4: Loops and Nested Loops),"?Minecraft Official Website, Available online: https://education.minecraft.net/ko-kr/lessons/pandas-protectedhabitat. 

  16. J. H. Kim, "A study on the effectiveness of software education: Focusing on computational thinking, creative self-efficacy, and SW attitude," Journal of Learner-centered?Curriculum and Instruction, vol. 23, no. 19, pp. 253-266,?2023. 

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