$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 고교학점제 도입에 따른 고등학교 수학과 교육과정 실행 모니터링 연구
A study on monitoring the implementation of high school mathematics and curriculum following the introduction of the high school credit system

韓國學校數學會論文集 = Journal of the Korean School Mathematics Society, v.27 no.2, 2024년, pp.107 - 124  

정경희 (전주근영여자고등학교) ,  전영주 (전북대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

고교학점제는 미래 교육 환경 변화에 대비하고 학생의 적성과 진로에 따른 맞춤형 교육을 제공하기 위해 도입되었다. 이러한 도입 취지에 따라 학생 중심 교육과정 편성·운영의 적정성과 유용성을 검토하기 위해 필요한 정보를 수집하고 분석하는 일이 매우 중요하다. 이는 수학 교과목에도 해당된다. 이에 전북 일반계 고등학교 89개교의 확률과 통계, 미적분, 기하 교과의 과목별 교육과정 시수 편성과 고교학점제 운영 현황을 조사하였다. 또한 89개교의 고교학점제 운영 담당 교사와의 면담을 통해 학교 현장의 고교학점제 운영 실태와 교육과정 운용 과정에서 겪는 어려움을 파악하였다. 그 결과, 첫째. 고교학점제 시행에서 학교 규모에 따른 차별 없이 수학과 선택과목에 대한 학생 선택권이 보장되어야 한다. 둘째, 수학과 교육과정을 편성할 때 수능과 입시에 맞춘 지나친 교과목 편성은 지양하고 학생들의 진로나 적성에 따른 교육과정을 편성·운영해야 한다. 셋째, 고교학점제에 대한 학생, 교사, 학교의 인식 변화가 필요하다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The high school credit system was introduced to prepare for future changes in the educational environment and to provide customized education according to students' aptitudes and career paths. In accordance with this purpose of introduction, it is very important to collect and analyze the necessary ...

Keyword

참고문헌 (32)

  1. Ministry of Education (2015). Mathematics?curriculum (# 2015-74 supplement 8). 

  2. Ministry of Education (2017a). Explanation of the 2015 Revised?high school national curriculum frameworks. 

  3. Ministry of Education (2017b).?The direction of high school credit system promotion and Operating plan of research schools. 2017.11.27. 

  4. Ministry of Education?(2018). Announcement of the revision plan for the 2022 college admissions system and direction for high?school education innovation. 2018.08.17. 

  5. Ministry of Education(2021). High school credit system?promotion plan. 2021.2.16. 

  6. Ministry of Education(2021).?Comprehensive implementation plan for high school credit system to realize inclusivity and growth in?secondary education. 

  7. Ministry of?Education & Korea Institute of Curriculum and Evaluation (2020). High school credit system operation guide?(Research paper ORM 2020-22). 

  8. Kim,?L., & Seo, K. (2018). Curriculum reform through high school credit system. The Journal of Curriculum?Studies, 36(1), 113-118. 

  9. Kim. S.,?& Hong, H. J. (2021). Analysis of public perception of high school credit system through big data. The?Korean Journal of Educational Methodology Studies, 33(1), 179-203. 

  10. Kim, J., Kim, S., Ham, Y., & Han, J. (2017). Restructuring measures for?curriculum and student assessment for the introduction of high school credit Ssstem. Research paper?2017-31. Seoul Education Research & Information Institute. 

  11. Kim, J. H. (2020). Korean language education tasks according to the high school credit system-Focusing on the linkage with the college entrance examination system. korean language education research,?55(3), 99-130. 

  12. Park, S., Fang, X. F., Park, J., & Ko, G. H. (2020). An analysis of the operation?of the high school teacher and instructor scheme for the introduction of the high school credit system.?The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 20(8), 1297-1317. 

  13. Park,?C. (2020). Expansion and cnsolidation srategies for the oeration prformance dssemination of leading high?school credit system schools. Research paper CP 2020-01. Korean Educational Development Institute. 

  14. Baek, B. B., Um, S. J., & Bae, J. (2021). The achievements and challenges of high school credit system?as observed in research schools. Issue Paper 2021-13. 

  15. Seoul Education?Research & Information Institute (2019). Manual for the development and operation of open choice?curriculum. Research paper 2019-23. 

  16. Yoon, B. (2020). Exploring the priorities of high school credit system based on elective?curriculum experiences. Master's thesis, Ewha Womans University. 

  17. Lee, G., Kim. J., Lee, K., Han, H., Lee, J., Kim, K., Hyoung,?I., & Lim, S. (2017). Medium to long-term high school curriculum for adaptation to the intelligent?information society. Research paper CRC 2017-9. Korea Institute of Curriculum and Evaluation. 

  18. Lee, K. W. (2018). Teacher's perceptions and needs on implement of high school credit system. The?Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 18(12), 543-567. 

  19. Lee, G., Lee, K., Kim, J., Min, Y., Lee, K., Kwon, J., Cho, B., Kim, H., Kim, G.,?Kim, H., Kim, H., Lee, S., Lee, M., & Lim, Y. (2018). Research on establishing the implementation?foundation of the high school credit system: class hours, experiences outside of school, early graduation,?and re-enrollment policies. Research paper CRC 2017-9. Korea Institute of Curriculum and Evaluation. 

  20. Lee, S., & Paik, S. (2019). Students' perception of and needs for selecting electives?in research schools of high school credit system. The Journal of Curriculum Studies, 37(3), 79-105. 

  21. Lee, S., & Jang, D. H. (2019). Issues and tasks of student's selective curriculum?in high school credit system policy. The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 19(14),?109-136. 

  22. Lee, S. H., Yang, S. H., & Moon, D. Y. (2023). An analysis of high?school mathematics curriculum organization and operation: Focusing on elective subjects in CSAT math?section. The Korean School Mathematics Society, 26(4), 269-283. 

  23. Lee, Y. H., Yoon, J., & Yun, J. (2022). Exploration of the?perceptions of difficulties experienced by high school teachers in the process of operating the high school?credit system and the role contents. The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 22(22),?447-463. 

  24. Lee, J., Lee, G., Jin, K., Lee,?M., Lee, M., & Jang, H. (2020). Exploring guidance strategies for curriculum completion following the introduction?of the high school credit system: Focusing on student career and academic planning. Research paper RRC 2020-9.?Korea Institute of Curriculum and Evaluation. 

  25. Lim, Y. N. (2019). Characteristics of the high school credit system in?Ontario, Canada and its implications for restructuring korean high school curriculum. The Journal of?Learner-Centered Curriculum and Instruction, 19(12), 377-406. 

  26. Chung, H., kim, C., Ji, I., Kim, J., & Hong, M. (2022). An analysis of?expectancy-value factors influencing high school students" decision to take mathematics subjects:?Focusing on elective mathematics courses in the 2022 revised curriculum. School Mathematics, 24(4),?473-499. 

  27. Lim, J., Cho,?M., Choi, H., Hwang, M., Kwon, Y., Kim, D., Park, J., Ann, M., Cha, J., & Kim, S. (2023). Study on the reflection?method of high school curriculum completion subjects in college admission procedures(Kyung Hee University, Korea?University, Sungkyunkwan University, Yonsei University, Chung-Ang University). 2022-KHU-01. 

  28. Jeollabuk-do Office of Education.?(2023, October 31). High school credit system. https://jbecredit.kr 

  29. Jeollabuk-do Office of Education (2023a).?2023 High school credit system leaflet. 2023.9.12. 

  30. Jeollabuk-do Office of Education?(2023b). Implementation plan for high school credit system. 2023. 2022.12. 

  31. Jeollabuk-do Office of?Education (2023c). Guidelines for organizing and operating the 2023 Jeollabuk-do high school curriculum. 

  32. Choi, I., Lee, S., & Moon, D. (2023). Exploring the direction?of assessment in Korean high school mathematics through college scholastic ability test mathematics?domain changes. Journal of the Korean School Mathematics Society, 26(2), 137-158. 

관련 콘텐츠

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로