$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 패턴의 구조를 강조한 2학년 규칙 찾기 수업의 효과
The effect of instruction for second graders emphasizing the structure of patterns in the finding rules unit

韓國學校數學會論文集 = Journal of the Korean School Mathematics Society, v.27 no.2, 2024년, pp.257 - 276  

방정숙 (한국교원대학교) ,  김리나 (한국교원대학교)

초록

본 연구는 초등학교 2학년 학생들에게 패턴의 구조에 대한 이해를 강조하는 방향으로 규칙 찾기 수업을 재구성하여 지도한 후, 학생들의 이해가 어떻게 향상되었는지 분석하는 것에 초점을 두었다. 이를 위하여 두 학교에서 각각 한 학급의 학생들을 연구 참여자로 선정하였으며, 재구성한 수업 실행 전과 후에 패턴에 대한 이해를 평가하는 사전 검사와 재구성한 수업 이후의 사후 검사를 실시하였다. 이때 각 학교에서 추가적으로 한 학급씩을 비교 집단으로 선정하여 실험 집단과 비교 집단의 사전·사후 검사 결과를 비교·분석하였다. 연구 결과, 패턴에 대한 이해를 측정하는 문항 중 패턴의 다양한 구성 요소와 배열 형태 및 변화 양상 찾기, 패턴 간 구조 비교하기, 패턴의 특정한 항을 추측하고 이유 설명하기 유형에서 재구성한 수업의 효과가 있었다. 이러한 결과를 토대로 초등학교 저학년 규칙 찾기 수업에서 패턴의 구조와 관련된 활동 지도에 대한 시사점을 논의하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study focused on analyzing how students' understanding of the structure of patterns improved after the lessons of finding rules were reorganized and taught to second graders to emphasize the structure of patterns. Students from one class in each of the two schools were selected as research part...

Keyword

참고문헌 (35)

  1. Ministry of Education (2023a). Mathematics 1-2. Seoul: Visang Education. 

  2. Ministry of Education (2023b). Mathematics 2-2. Seoul: Visang Education. 

  3. Pang, J. S., Kim, L., Kang, E., & Lee, S. J. (2023). An analysis of instruction to explore?teaching methods of pattern activities related to the finding rules unit for second graders. School Mathematics,?25(4), 685-707. 

  4. Pang, J. S., Lee, S. J., Kang, E., & Kim, L. (2023).?Second graders' understanding of patterns: Focusing on the comparative analysis of before and after learning?of the finding rules unit. The Mathematical Education, 62(2), 175-194. 

  5. Lee, E. J., Lee, S. H., & Lee, J. W. (2012). Problem-solving strategies and developmental pattern?levels observed in the mathematical pattern task performance of preschoolers. Early Childhood Education?Research, 32(5), 79-99. 

  6. Cho, S. (2020).?Investigation of PISA 2022 mathematics framework and illustrative examples. Journal of the Korean School?Mathematics Society, 23(3), 299-321. 

  7. Arcavi, A., Drijvers, P., & Stacey, K. (2017). The learning and teaching of algebra: Ideas, insights and activities. Routledge. 

  8. Borriello, G. A., Grenell, A., Vest, N. A., Moore, K., & Fyfe, E. R. (2023). Links between repeating and growing?pattern knowledge and math outcomes in children and adults. Child Development, 94(2), e103-e118. 

  9. Chen, X., Yang, Y., & Zhang, X. (2024). Validating a measure of growing pattern understanding in Chinese preschool?children. Early Childhood Research Quarterly, 67(2), 24-33. 

  10. Clements, D. H., Wilson, D. C., & Sarama, J. (2009). Young children's composition of geometric figures: A learning?trajectory. Mathematical Thinking and Learning, 6(2), 163-184. 

  11. Clements, D. H., & Sarama, J. (2014). Developing young children's mathematical thinking and understanding. In?S. Robson & S. F. Quinn (Eds.), The Routledge international handbook of young children's thinking and?understanding (pp. 331-344). New York: Routledge. 

  12. Cooper, T. J., & Warren, E. (2008). The effect of different representations on Years 3 to 5 students' ability to generalise.?ZDM - Mathematics Education, 40(1), 23-37. 

  13. Huck, S. W., & McLean, R. A. (1975). Using a repeated measures ANOVA to analyze the data from a pretest-posttest?design: A potentially confusing task. Psychological Bulletin, 82(4), 511-518. 

  14. Jordan, N. C., Kaplan, D., Nabors Olah, L., & Locuniak, M. N. (2006). Number sense growth in kindergarten: A?longitudinal investigation of children at risk for mathematics difficulties. Child Development, 77(1), 153-175. 

  15. Kieran, C. (2006). A response to 'algebraic thinking and the generalization of patterns'. In S. Alatorre, J. L. Cortina,?M. Saiz, & A. Mendez (Eds.), Proceedings of the 28th Annual Meeting of the North American Chapter of the?International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 1, pp. 22-29). Merida, Mexico: Universidad?Pedagogica Nacional. 

  16. Kieran, C. (2018). Seeking, using, and expressing structure in numbers and numerical operations: A fundamental?path to developing early algebraic thinking. In C. Kieran (Ed.), Teaching and learning algebraic thinking with?5- to 12-year-olds: The global evolution of an emerging field of research and practice (pp. 79-105). Cham: Springer. 

  17. Liljedahl, P. (2004). Repeating pattern or number pattern: The distinction is blurred. Focus on Learning Problems in?Mathematics, 26(3), 24-42. 

  18. Luken, M., & Sauzet, O. (2021). Patterning strategies in early childhood: A mixed methods study examining 3- to?5-year-old children' s patterning competencies. Mathematical Thinking and Learning, 23(1), 28-48. 

  19. Luken, M. M., Peter-Koop, A., & Kollhoff, S. (2014). Influence of early repeating patterning ability on school?mathematics learning. In D. Allan, P. Liljedahl, C. Nicol, & S. Oesterle (Eds.), Proceedings of the 38th Conference?of the International Group for the Psychology of Mathematics Education and the 36th Conference of the North?American Chapter of the Psychology of Mathematics education (pp. 137-144). Vancouver, Canada: PME. 

  20. Mason, J., Stephens, M., & Watson, A. (2009). Appreciating mathematical structure for all. Mathematics Education?Research Journal, 21(2), 10-32. 

  21. Moss, J., & London McNab, S. (2011). An approach to geometric and numeric patterning that fosters second grade?students' reasoning and generalizing about functions and co-variation. In J. Cai, & E. Knuth (Eds.), Early?algebraization (pp. 277-301). Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg. 

  22. Mulligan, J., & Mitchelmore, M. (2009). Awareness of pattern and structure in early mathematical development.?Mathematics Education Research Journal, 21(2), 33-49. 

  23. Mulligan, J., Oslington, G., & English, L. (2020). Supporting early mathematical development through a 'pattern and?structure' intervention program. ZDM - Mathematics Education, 52(4), 663-676. 

  24. Papic, M., & Mulligan, J. (2007). The growth of early mathematical patterning: An intervention study. In J. Watson,?& K. Beswick (Eds.), Proceedings of the 30th annual conference of the Mathematics Education Research Group?of Australia. Mathematics (MERGA): Essential research, essential practice (Vol. 2, pp. 591-600). Adelaide: MERGA. 

  25. Papic, M. M., Mulligan, J. T., & Mitchelmore, M. C. (2011). Assessing the development of preschoolers' mathematical?patterning. Journal for Research in Mathematics Education, 42(3), 237-268. 

  26. Radford, L. (2011). Grade 2 students' non-symbolic algebraic thinking. In J. Cai, & E. Knuth (Eds.), Early algebraization?(pp. 303-322). Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg. 

  27. Rittle-Johnson, B., Fyfe, E. R., Hofer, K. G., & Farran, D. C. (2017). Early math trajectories: Low-income children's?mathematics knowledge from age 4 to 11. Child Development, 88(5), 1727-1742. 

  28. Rittle-Johnson, B., Fyfe, E. R., McLean, L. E., & McEldoon, K. L. (2013). Emerging understanding of patterning in?4-year-olds. Journal of Cognition and Development, 14(3), 376-396. 

  29. Rittle-Johnson, B., Zippert, E., & Boice, K. (2019). The roles of patterning and spatial skills in early mathematics?development. Early Childhood Research Quarterly, 46(1), 166-178. 

  30. Rivera, F. D. (2013). Teaching and learning patterns in school mathematics: Psychological and pedagogical considerations.?New York: Springer. 

  31. Rivera, F. D. (2018). Pattern generalization processing of elementary students: Cognitive factors affecting the?development of exact mathematical structures. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education,?14(9), em1586. 

  32. Torres, M. D., Moreno, A., Vergel, R., & Canadas, M. C. (2024). The evolution from "I think it plus three" towards?"I think it is always plus three." Transition from arithmetic generalization to algebraic generalization. International Journal of Science and Mathematics Education, 22(5), 971-991. 

  33. Warren, E., & Cooper, T. (2008). Generalising the pattern rule for visual growth patterns: Actions that support 8?year olds' thinking. Educational Studies in Mathematics, 67, 171-185. 

  34. Wijns, N., Torbeyns, J., Bakker, M., De Smedt, B., & Verschaffel, L. (2019). Four-year olds' understanding of repeating?and growing patterns and its association with early numerical ability. Early Childhood Research Quarterly, 49(4),?152-163. 

  35. Wijns, N., Verschaffel, L., De Smedt, B., & Torbeyns, J. (2021). Associations between repeating patterning, growing?patterning, and numerical ability: A longitudinal panel study in 4-to 6-year olds. Child Development, 92(4),?1354-1368. 

저자의 다른 논문 :

활용도 분석정보

상세보기
다운로드
내보내기

활용도 Top5 논문

해당 논문의 주제분야에서 활용도가 높은 상위 5개 콘텐츠를 보여줍니다.
더보기 버튼을 클릭하시면 더 많은 관련자료를 살펴볼 수 있습니다.

관련 콘텐츠

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로