인터넷 매체 및 모바일 기기의 등장으로 문학의 소통 방식이 통신매체로 확장되면서 문학의 개념 및 범주에 대한 여러 균열이 야기되고 있으나 그에 대한 연구는 미미한 실정이다. 이 논문은 그에 대한 단초를 마련하기 위한 것으로, 웹소설의 생산 ‧ 유통 ‧ 소비 체계 및 서술 형식을 검토하여 인터넷 매체와 모바일 기기가 소설에 미친 영향에 대해 연구하였다. 매체의 변화에 따른 문학의 변화는 앞으로 더 가속화될 전망이므로 이 연구는 미래적 관점에서 문학의 가치와 기능을 살펴보는 의의가 있다. 웹소설은 기존의 인터넷소설과 장르소설에 기반하고 있지만 체계적인 웹 플랫폼 시장 기구에서 생산 ‧ 유통 ‧ 소비됨으로써 작가와 독자층이 확대되어 여러 변형을 보이고 있을 뿐 아니라 계속 변화하고 있는 불안정한 갈래이다. 그것은 창작 ‧ 중개 ‧ 수용의 동시성과 직접성으로 말미암아 무한경쟁과 시장논리가 노골화되며 작품성보다 상품성을 추구한다. 따라서 그 서술은 흥미와 가독성(가해성)을 제일의 기준으로 삼아 장르소설의 관습에 따르되 모바일 기기에 적합한 양식을 취한다. 플롯은 작품 전체의 유기성보다 매 연재분의 흥미와 긴장감에 좌우되고, 문단은 파괴된다. 인물은 주로 아이콘이나 삽화, 대화 장면을 활용하여 시청각적 이미지로 재현된다. 주로 시간이나 공간 묘사는 생략되고 인물 초점에서 인물의 행동 중심으로 사건이 서술된다. 이와 같이 웹소설은 전통적인 소설의 가치와 형식을 파괴하고 있다. 소설의 효용은 성찰과 각성의 매개체에서 흥미와 쾌감의 소비재로 이동하고 있고, 그것의 가치도 인식적인 측면보다 정서적인 측면에서 우위를 지니게 되었다. 그에 따라 소설의 형식도 잘 짜인 구조와 언어 기능의 심화 및 극대화를 추구하던 전통적인 서술 미학에서 벗어나 다양한 콘텐츠와 결합된 새로운 서술 형식으로 변모하고 있다.
인터넷 매체 및 모바일 기기의 등장으로 문학의 소통 방식이 통신매체로 확장되면서 문학의 개념 및 범주에 대한 여러 균열이 야기되고 있으나 그에 대한 연구는 미미한 실정이다. 이 논문은 그에 대한 단초를 마련하기 위한 것으로, 웹소설의 생산 ‧ 유통 ‧ 소비 체계 및 서술 형식을 검토하여 인터넷 매체와 모바일 기기가 소설에 미친 영향에 대해 연구하였다. 매체의 변화에 따른 문학의 변화는 앞으로 더 가속화될 전망이므로 이 연구는 미래적 관점에서 문학의 가치와 기능을 살펴보는 의의가 있다. 웹소설은 기존의 인터넷소설과 장르소설에 기반하고 있지만 체계적인 웹 플랫폼 시장 기구에서 생산 ‧ 유통 ‧ 소비됨으로써 작가와 독자층이 확대되어 여러 변형을 보이고 있을 뿐 아니라 계속 변화하고 있는 불안정한 갈래이다. 그것은 창작 ‧ 중개 ‧ 수용의 동시성과 직접성으로 말미암아 무한경쟁과 시장논리가 노골화되며 작품성보다 상품성을 추구한다. 따라서 그 서술은 흥미와 가독성(가해성)을 제일의 기준으로 삼아 장르소설의 관습에 따르되 모바일 기기에 적합한 양식을 취한다. 플롯은 작품 전체의 유기성보다 매 연재분의 흥미와 긴장감에 좌우되고, 문단은 파괴된다. 인물은 주로 아이콘이나 삽화, 대화 장면을 활용하여 시청각적 이미지로 재현된다. 주로 시간이나 공간 묘사는 생략되고 인물 초점에서 인물의 행동 중심으로 사건이 서술된다. 이와 같이 웹소설은 전통적인 소설의 가치와 형식을 파괴하고 있다. 소설의 효용은 성찰과 각성의 매개체에서 흥미와 쾌감의 소비재로 이동하고 있고, 그것의 가치도 인식적인 측면보다 정서적인 측면에서 우위를 지니게 되었다. 그에 따라 소설의 형식도 잘 짜인 구조와 언어 기능의 심화 및 극대화를 추구하던 전통적인 서술 미학에서 벗어나 다양한 콘텐츠와 결합된 새로운 서술 형식으로 변모하고 있다.
This study considered the creation, distribution and consumption system of Web Novels and their narrative form on major websites, investigating the effects that Internet media and mobile devices have had on novels. Web Novels are based on existing ‘Internet Novels’ and genre novels. Howe...
This study considered the creation, distribution and consumption system of Web Novels and their narrative form on major websites, investigating the effects that Internet media and mobile devices have had on novels. Web Novels are based on existing ‘Internet Novels’ and genre novels. However, thanks to the creation, distribution, and consumption of Web Novels in the systematic web platform market, the class of authors and readers of Web Novels has been expanding. Thus, Web Novels have undergone a variety of transformations and become an changeable branch of fiction. When the simultaneity and immediacy of creation, mediation, and acceptance - which are characteristics of Web Novels - lead to competition and a blatant market focus, Web Novels come to be valued as goods rather than literary works. Accordingly, considering interest and readability(legibility) as the first priority, on the one hand, the narration of Web Novels follows the custom of genre novels, while on the other hand, such novels take a form that is suitable for mobile devices. The plot depends on the interest and tension of each episode rather than close correlation, and the paragraph structure is destroyed. Characters are portrayed via audio-visual imagery, usually by making use of icons, illustrations, and dialogue scenes. The description of time and space is often left out, and the event is narrated by a character - focalizer, with a concentration on characters’ actions. In this way, Web Novels are destroying the value and form of traditional novels. The utility of novels is moving toward consumer goods of interest and pleasure from the media of reflection and enlightenment. In addition, Web Novels are valued in terms of emotion above perception. Thus, the form of Web Novels has been transformed to combine various contents, thereby shifting away from the traditional aesthetics of narration, which supports a well-organized structure and seeks to deepen and maximize the language function.
This study considered the creation, distribution and consumption system of Web Novels and their narrative form on major websites, investigating the effects that Internet media and mobile devices have had on novels. Web Novels are based on existing ‘Internet Novels’ and genre novels. However, thanks to the creation, distribution, and consumption of Web Novels in the systematic web platform market, the class of authors and readers of Web Novels has been expanding. Thus, Web Novels have undergone a variety of transformations and become an changeable branch of fiction. When the simultaneity and immediacy of creation, mediation, and acceptance - which are characteristics of Web Novels - lead to competition and a blatant market focus, Web Novels come to be valued as goods rather than literary works. Accordingly, considering interest and readability(legibility) as the first priority, on the one hand, the narration of Web Novels follows the custom of genre novels, while on the other hand, such novels take a form that is suitable for mobile devices. The plot depends on the interest and tension of each episode rather than close correlation, and the paragraph structure is destroyed. Characters are portrayed via audio-visual imagery, usually by making use of icons, illustrations, and dialogue scenes. The description of time and space is often left out, and the event is narrated by a character - focalizer, with a concentration on characters’ actions. In this way, Web Novels are destroying the value and form of traditional novels. The utility of novels is moving toward consumer goods of interest and pleasure from the media of reflection and enlightenment. In addition, Web Novels are valued in terms of emotion above perception. Thus, the form of Web Novels has been transformed to combine various contents, thereby shifting away from the traditional aesthetics of narration, which supports a well-organized structure and seeks to deepen and maximize the language function.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.