본 연구는 남성과 여성의 숙련수준의 증가를 개인적 특성과 공식훈련, 비공식학습, 품질관리제도, 업무특성, 조직문화 등의 변수로 추정하여 비교분석하였다. 분석에 의하면 남성은 근속년수, 전문대졸, 선후배 및 동료 간 상호작용 학습, 직무관련 자격증, 제안제도, 조직문화 등의 요인이 숙련향상에 더 크게 영향을 주는 것으로 나타났다. 반면에 여성은 근속년수, OJT, 업무특성, 조직문화, 성비 등의 요인이 숙련향상에 더 큰 영향을 주었다. 남녀근로자의 숙련향상 추정결과를 통해 생산직 현장에서 남성과 여성근로자의 숙련향상의 차이는 복합적인 요인에 의한 결과임을 확인하였다. 즉 숙련향상의 차이는 인적자원개발 제도에 대한 남녀 간의 적응 능력의 차이와 여성근로자에 대한 차별에 의한 결과일 뿐만 아니라 여성근로자가 처한 환경적 요인에 의해서도 나타난다고 할 수 있다.
본 연구는 남성과 여성의 숙련수준의 증가를 개인적 특성과 공식훈련, 비공식학습, 품질관리제도, 업무특성, 조직문화 등의 변수로 추정하여 비교분석하였다. 분석에 의하면 남성은 근속년수, 전문대졸, 선후배 및 동료 간 상호작용 학습, 직무관련 자격증, 제안제도, 조직문화 등의 요인이 숙련향상에 더 크게 영향을 주는 것으로 나타났다. 반면에 여성은 근속년수, OJT, 업무특성, 조직문화, 성비 등의 요인이 숙련향상에 더 큰 영향을 주었다. 남녀근로자의 숙련향상 추정결과를 통해 생산직 현장에서 남성과 여성근로자의 숙련향상의 차이는 복합적인 요인에 의한 결과임을 확인하였다. 즉 숙련향상의 차이는 인적자원개발 제도에 대한 남녀 간의 적응 능력의 차이와 여성근로자에 대한 차별에 의한 결과일 뿐만 아니라 여성근로자가 처한 환경적 요인에 의해서도 나타난다고 할 수 있다.
In this study, the skill level of men and women is estimated using variables such as personal characteristics, formal training, informal learning, quality control systems, business characteristics, and organizational cultures. According to the results, skill improvement is greater for males with reg...
In this study, the skill level of men and women is estimated using variables such as personal characteristics, formal training, informal learning, quality control systems, business characteristics, and organizational cultures. According to the results, skill improvement is greater for males with regard to factors such as tenure, college graduation, mutual learning among workers, qualifications, suggestion systems and organizational cultures. Conversely, women's skill improvement is greater for factors such as tenure, on-the-job training (OJT), business characteristics, organizational cultures, and sex ratio. Result of estimations of the skill improvement for both male and female workers shows that the difference between male and female workers in the workplace is a result of multiple factors. In other words, differences in skill improvement are not only the result of differences in the ability of men and women to adapt to human resources development systems, but also because of discrimination against female workers, and different environmental factors faced by female workers.
In this study, the skill level of men and women is estimated using variables such as personal characteristics, formal training, informal learning, quality control systems, business characteristics, and organizational cultures. According to the results, skill improvement is greater for males with regard to factors such as tenure, college graduation, mutual learning among workers, qualifications, suggestion systems and organizational cultures. Conversely, women's skill improvement is greater for factors such as tenure, on-the-job training (OJT), business characteristics, organizational cultures, and sex ratio. Result of estimations of the skill improvement for both male and female workers shows that the difference between male and female workers in the workplace is a result of multiple factors. In other words, differences in skill improvement are not only the result of differences in the ability of men and women to adapt to human resources development systems, but also because of discrimination against female workers, and different environmental factors faced by female workers.
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