[국내논문]유화 아스팔트가 시멘트 모르터의 강도특성과 동결융해에 의한 질량 손실률에 미치는 영향 평가 Evaluation of Effects of Emulsified Asphalt on Strength and Freeze-thaw Mass-loss Rate of Cement Mortar
대부분의 시멘트 모르터(Cement mortar)의 균열은 시공 초기의 침하 및 수축 균열과 경화 후의 건조수축에 의한 균열이 발생하게 된다. 이러한 문제를 해결하기 위해 시멘트에 비하여 상대적으로 건조수축, 수밀성 및 내화학성이 우수한 아스팔트를 시멘트와 결합함으로서 시멘트의 단점이 보완된 시멘트 아스팔트 모르터(Cement asphalt mortar: CAM)를 개발하고 역학적 성능을 평가하였다. 본 연구에서는 CAM의 함량을 3가지로 달리하여 굳은 상태의 역학적 성능변화에 대한 실험을 수행하였다. 골재는 3종류(2mm 부순모래, 5mm 부순모래 표준사)를 사용하였고, 유화아스팔트 바인더는 2종(EA40, EA50)을 사용하여 연구를 진행 하였다. 그 결과 유화 아스팔트 및 모래의 종류, A/C비의 증가 등에 따라 강도와 상대손실률이 일정한 경향성을 보여 향후 현장 사용시 기초 자료로 활용 가능할 것으로 판단된다.
대부분의 시멘트 모르터(Cement mortar)의 균열은 시공 초기의 침하 및 수축 균열과 경화 후의 건조수축에 의한 균열이 발생하게 된다. 이러한 문제를 해결하기 위해 시멘트에 비하여 상대적으로 건조수축, 수밀성 및 내화학성이 우수한 아스팔트를 시멘트와 결합함으로서 시멘트의 단점이 보완된 시멘트 아스팔트 모르터(Cement asphalt mortar: CAM)를 개발하고 역학적 성능을 평가하였다. 본 연구에서는 CAM의 함량을 3가지로 달리하여 굳은 상태의 역학적 성능변화에 대한 실험을 수행하였다. 골재는 3종류(2mm 부순모래, 5mm 부순모래 표준사)를 사용하였고, 유화아스팔트 바인더는 2종(EA40, EA50)을 사용하여 연구를 진행 하였다. 그 결과 유화 아스팔트 및 모래의 종류, A/C비의 증가 등에 따라 강도와 상대손실률이 일정한 경향성을 보여 향후 현장 사용시 기초 자료로 활용 가능할 것으로 판단된다.
Cracking of cement mortar mainly occurs via sedimentation and contraction cracks in the early period and drying shrinkage cracks after hardening. To solve these problems, CAM (Cement Asphalt Mortar), which is a mixed compound of asphalt and cement, has been developed and subjected to dynamic study. ...
Cracking of cement mortar mainly occurs via sedimentation and contraction cracks in the early period and drying shrinkage cracks after hardening. To solve these problems, CAM (Cement Asphalt Mortar), which is a mixed compound of asphalt and cement, has been developed and subjected to dynamic study. The reason for using asphalt is that its performance in terms of drying shrinkage, watertightness, and chemical resistance is better than that of cement. In this study, three different contents of CAM (one of was hardened, not the others) were used for the experiment. Three aggregates were used (2mm, 5mm crushed sand, and standard sand) and two types of emulsified asphalt were used (EA40, EA50). Certain tendencies of strength and mass loss rate with increase in content of emulsified asphalt, sand, and A/C ratio were observed. The results of this study can be applied to the field as fundamental data.
Cracking of cement mortar mainly occurs via sedimentation and contraction cracks in the early period and drying shrinkage cracks after hardening. To solve these problems, CAM (Cement Asphalt Mortar), which is a mixed compound of asphalt and cement, has been developed and subjected to dynamic study. The reason for using asphalt is that its performance in terms of drying shrinkage, watertightness, and chemical resistance is better than that of cement. In this study, three different contents of CAM (one of was hardened, not the others) were used for the experiment. Three aggregates were used (2mm, 5mm crushed sand, and standard sand) and two types of emulsified asphalt were used (EA40, EA50). Certain tendencies of strength and mass loss rate with increase in content of emulsified asphalt, sand, and A/C ratio were observed. The results of this study can be applied to the field as fundamental data.
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