본 연구는 체중조절 건강기능식품에 대한 소비자 인식에 대해 알아보고자 건강기능식품 및 체중조절 건강기능식품의 이용 실태와 인식도에 대해 조사하여, 소비자에게 건강기능식품의 올바른 인식을 갖게 하는 방법을 모색하고자 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 연구대상자의 특성은 다음과 같다. 전체 응답자는 212명으로 남성 35%(n=75), 여성 65%(n=137)이었고, 가족의 월평균 소득은 월 300~월 500만 원이 약 34%였다. 학력은 대학교 재학 및 졸업이 약 51%로 가장 높은 비율을 차지했고, 직업은 사무직이 약 35%로 가장 많았으며, 기술직 및 전문직이 21%였다. 2. 신체 인식 및 체중조절과 관련한 결과는 다음과 같다. 성별에 따라 체중이 정상 범위에 속하는 남성은 24%, 여성은 약 58%였고, 연령이 낮을수록 정상 범위의 비율이 높고, 연령이 높을수록 과체중·비만에 속하는 비율이 높아지는 경향을 보였다. 정상 범위에 속하는 가장 높은 비율의 직종은 학생이었으며, 비만에 속하는 비율이 가장 높은 직종은 영업 및 판매직이었다. 전체 응답자 중 91%(n=193)가 체중 감량을 시도해 보았으며, 선호하는 방법은 운동요법, 식이요법/다이어트, 절식 및 단식, 약물요법, 체형관리(뷰티숍·병원), 수술요법의 순이었다. 효과적인 체중 감량의 방법으로 전체 응답자는 운동요법이 식이요법 및 절식·단식요법보다 높게 나타났으며, 향후 시도해 보고 싶은 체중 감량 방법으로는 남성과 여성 모두 1순위로 운동이라고 응답하였다. 3) 총 응답자의 78%(n=167)가 건강기능식품을 식품이라 바로 인지하고 있었고, 응답자 중 67%(n=141)는 건강기능식품 구매 경험이 있었고, 구매 목적은 피로회복이 가장 높은 비율을 보였다. 건강기능식품에 대한 정보인식도를 조사한 결과, 전체 응답자 중 61%(n=130)는 인터넷 홈페이지 및 기타 웹 사이트를 통해 건강기능식품에 대한 정보 검색 경험이 있다고 응답하였다. 월 소득에 따른 차이는 없었고, 학력이 높을수록(fisher의 정확성 검정, p<0.05), 연령대에서는 20~40대(p<0.05)가, 직업에서는 영업 및 판매직, 사무직 직종의 종사들(p<0.001)이 높은 정보 검색율을 보였다. 응답자의 약 47%(n=99)가 기능성 표시를 확인하는 것으로 나타났고, 정보 습득처는 인터넷, 주변 사람 및 판매원, TV 및 라디오, 병원·약국 및 전문 판매장, 신문·잡지·서적, 건강기능식품 광고 전단지 및 팸플릿, 제품의 포장지 순이었다. 4) 체중조절 건강기능식품에 대한 조사에서, 응답자의 67%(n=141)는 체중조절 건강기능식품을 알고 있고, 체중조절 건강기능식품 구매에 대해 긍정적 생각을 갖는 비율은 전체 응답자의 41%(n=86)이었다. 체중조절 건강기능식품의 적절한 섭취기간은 3개월 미만이라고 응답한 비율이 섭취 유(79%), 무(61.9%)와 상관없이 높았다(p=0.023). 체중조절 건강기능식품을 주변의 과체중이나 비만인 사람에게 권하겠느냐는 질문에 섭취 경험이 있다고 응답한 7.1%, 섭취 경험이 없다고 응답한 1.6%만이 권유하겠다고 응답하였다. 전체 응답자의 40%는 신뢰도·안전성이 확인되기 전까지 주변 과체중과 비만인 사람에게 권하지 않겠다고 답해, 소비자에게 신뢰도 및 안전성에 대한 믿음을 주는 것이 가장 중요할 것으로 사료된다.
본 연구는 체중조절 건강기능식품에 대한 소비자 인식에 대해 알아보고자 건강기능식품 및 체중조절 건강기능식품의 이용 실태와 인식도에 대해 조사하여, 소비자에게 건강기능식품의 올바른 인식을 갖게 하는 방법을 모색하고자 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 연구대상자의 특성은 다음과 같다. 전체 응답자는 212명으로 남성 35%(n=75), 여성 65%(n=137)이었고, 가족의 월평균 소득은 월 300~월 500만 원이 약 34%였다. 학력은 대학교 재학 및 졸업이 약 51%로 가장 높은 비율을 차지했고, 직업은 사무직이 약 35%로 가장 많았으며, 기술직 및 전문직이 21%였다. 2. 신체 인식 및 체중조절과 관련한 결과는 다음과 같다. 성별에 따라 체중이 정상 범위에 속하는 남성은 24%, 여성은 약 58%였고, 연령이 낮을수록 정상 범위의 비율이 높고, 연령이 높을수록 과체중·비만에 속하는 비율이 높아지는 경향을 보였다. 정상 범위에 속하는 가장 높은 비율의 직종은 학생이었으며, 비만에 속하는 비율이 가장 높은 직종은 영업 및 판매직이었다. 전체 응답자 중 91%(n=193)가 체중 감량을 시도해 보았으며, 선호하는 방법은 운동요법, 식이요법/다이어트, 절식 및 단식, 약물요법, 체형관리(뷰티숍·병원), 수술요법의 순이었다. 효과적인 체중 감량의 방법으로 전체 응답자는 운동요법이 식이요법 및 절식·단식요법보다 높게 나타났으며, 향후 시도해 보고 싶은 체중 감량 방법으로는 남성과 여성 모두 1순위로 운동이라고 응답하였다. 3) 총 응답자의 78%(n=167)가 건강기능식품을 식품이라 바로 인지하고 있었고, 응답자 중 67%(n=141)는 건강기능식품 구매 경험이 있었고, 구매 목적은 피로회복이 가장 높은 비율을 보였다. 건강기능식품에 대한 정보인식도를 조사한 결과, 전체 응답자 중 61%(n=130)는 인터넷 홈페이지 및 기타 웹 사이트를 통해 건강기능식품에 대한 정보 검색 경험이 있다고 응답하였다. 월 소득에 따른 차이는 없었고, 학력이 높을수록(fisher의 정확성 검정, p<0.05), 연령대에서는 20~40대(p<0.05)가, 직업에서는 영업 및 판매직, 사무직 직종의 종사들(p<0.001)이 높은 정보 검색율을 보였다. 응답자의 약 47%(n=99)가 기능성 표시를 확인하는 것으로 나타났고, 정보 습득처는 인터넷, 주변 사람 및 판매원, TV 및 라디오, 병원·약국 및 전문 판매장, 신문·잡지·서적, 건강기능식품 광고 전단지 및 팸플릿, 제품의 포장지 순이었다. 4) 체중조절 건강기능식품에 대한 조사에서, 응답자의 67%(n=141)는 체중조절 건강기능식품을 알고 있고, 체중조절 건강기능식품 구매에 대해 긍정적 생각을 갖는 비율은 전체 응답자의 41%(n=86)이었다. 체중조절 건강기능식품의 적절한 섭취기간은 3개월 미만이라고 응답한 비율이 섭취 유(79%), 무(61.9%)와 상관없이 높았다(p=0.023). 체중조절 건강기능식품을 주변의 과체중이나 비만인 사람에게 권하겠느냐는 질문에 섭취 경험이 있다고 응답한 7.1%, 섭취 경험이 없다고 응답한 1.6%만이 권유하겠다고 응답하였다. 전체 응답자의 40%는 신뢰도·안전성이 확인되기 전까지 주변 과체중과 비만인 사람에게 권하지 않겠다고 답해, 소비자에게 신뢰도 및 안전성에 대한 믿음을 주는 것이 가장 중요할 것으로 사료된다.
As Korean society has recently entered the stage of aging, there has been considerable interest in health food products to prevent adult diseases and improve health with diet. This study is to examine the consumer awareness of health functional foods. From November 2013 to April 2014, adults living ...
As Korean society has recently entered the stage of aging, there has been considerable interest in health food products to prevent adult diseases and improve health with diet. This study is to examine the consumer awareness of health functional foods. From November 2013 to April 2014, adults living in northern Seoul were surveyed on general matters, physical condition and opinions, weight control and recognition of general health functional foods. The subjects were 212 adults (75 men and 137 women) who completed the validated questionnaire The study was conducted with IRB approval from Sungshin Women's University. Eighty-two percent of the respondents wanted to lose weight, 75% had weight loss experience and preferred exercise therapy for a weight control method and 47% of diet participants relied on health functional foods. In addition, both men and women answered that they had failed to control their weight because of a lack of will, and that the most effective way was exercise. Overall, 79% and 61% of people who had experience in searching information of health functional foods through internet websites considered healthy food as food. Sixty-seven percent of the respondents had experience in purchasing health functional foods, purchased them to relieve their fatigue, supplement nutrition, control their weight, prevent and treat diseases, boost their stamina, beauty, and prevent aging. In conclusion, consumers who prefer weight-control health products said, "As the efficacy and main ingredients (38%) are considered important when purchasing, it is necessary to provide accurate information (38%) and improve the quality of products (28%)." Therefore, the government or manufacturers should strive to promote consumer's informed choice improve the quality of the product.
As Korean society has recently entered the stage of aging, there has been considerable interest in health food products to prevent adult diseases and improve health with diet. This study is to examine the consumer awareness of health functional foods. From November 2013 to April 2014, adults living in northern Seoul were surveyed on general matters, physical condition and opinions, weight control and recognition of general health functional foods. The subjects were 212 adults (75 men and 137 women) who completed the validated questionnaire The study was conducted with IRB approval from Sungshin Women's University. Eighty-two percent of the respondents wanted to lose weight, 75% had weight loss experience and preferred exercise therapy for a weight control method and 47% of diet participants relied on health functional foods. In addition, both men and women answered that they had failed to control their weight because of a lack of will, and that the most effective way was exercise. Overall, 79% and 61% of people who had experience in searching information of health functional foods through internet websites considered healthy food as food. Sixty-seven percent of the respondents had experience in purchasing health functional foods, purchased them to relieve their fatigue, supplement nutrition, control their weight, prevent and treat diseases, boost their stamina, beauty, and prevent aging. In conclusion, consumers who prefer weight-control health products said, "As the efficacy and main ingredients (38%) are considered important when purchasing, it is necessary to provide accurate information (38%) and improve the quality of products (28%)." Therefore, the government or manufacturers should strive to promote consumer's informed choice improve the quality of the product.
Korean J Nutr Chang 41 8 832 2008 Assessment of functional food consumption among the working women in Korea
Food Journal Food Distribution Almanac 2013
Lecture Notes on Functional Health Foods Gwak 2009
Plan of information service publicity through the survey on the consumer's usage and recognition of functional foods Jeong 2007
Korean J Food Cook Sci Jun 16 1 9 2000 An investigation of the intake of the health food among the salary men in Seoul
Knowledge and consumption pattern on health functional food of middle aged women in Busan Jung 2010
Ministry of Food and Drug Safety KFDA Health Functional Food Safety Newsletter Vol. 2 2008
J Korean Acad Fam Med Kim 25 6 462 2004 Factors associated with distorted self-perception of body weight in Korean adult
Obesity management. chap IV Kim 2012
An analytic study on various factors affecting eating behaviors of adults in Seoul and Kyung-gi areas Kim 2002
J Korean Soc Food Sci Nutr Kim 35 5 572 2006 10.3746/jkfn.2006.35.5.572 Weight reduction dieting survey and satisfaction degree and diet related knowledge among adult women by age
A study on body shape, perceptions of weight control and purchasing patterns in individuals consuming health functional foods and weight control foods Lee 2010
Korean J Nutr Lee 44 3 243 2011 10.4163/kjn.2011.44.3.243 Perceptions of body shape and weight control in individuals consuming weight-control or health functional foods
Park, Jae-Hong, You, So-Ye.
A Study of Consumption Behavior and Influencing Factors on Functional Food.
農業經濟硏究= The Korean journal of agricultural economics,
vol.59,
no.3,
39-61.
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