$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

Analysis of Learning Objectives in AI Basic Textbooks Based on Anderson's Taxonomy of Educational Objectives
Anderson의 교육목표분류법에 근거한 인공지능 기초 교과서 학습 목표 분석 원문보기

디지털콘텐츠학회 논문지 = Journal of Digital Contents Society, v.22 no.10, 2021년, pp.1597 - 1606  

Yoon, Sook-Young ,  Kim, Tae-Wan ,  Choe, Hyun-Jong

초록이 없습니다.

참고문헌 (26)

  1. National Strategy for Artificial Intelligence of Korea, Ministry of Science and ICT, Dec. 2019. 

  2. National Informatics Education Plan, Ministry of Education, May 2020. 

  3. Ministry of Education Notice No. 2020-236, Ministry of Education, Sep. 2020. 

  4. Jeju Special Self-Governing Provincial Office of Education Notification No 2021-214, Jeju Special Self-Governing Provincial Office of Education, June 2021. 

  5. Ministry of Education Notice No. 2015-74 [Annex 10], Ministry of Education, Sep. 2020. 

  6. Tae-Wook Lee, Hyun-Jong Choe, Yong-Ju Jeon, Infomatics Eduaction, 2nd ed. Hanbit Academy, pp. 147-155, 2020. 

  7. 최현종. Anderson과 Fuller의 교육목표 분류법을 이용한 고등학교 정보 교과서의 수업 목표 분석. 韓國컴퓨터情報學會論文誌 = Journal of the Korea Society of Computer and Information, vol.19, no.9, 185-196.

  8. Dong-Ro Shin, Curriculum and Educational Evaluation. 2nd ed, pp. 116-118, Kyoyookbook, 2000. 

  9. Tong-Jin Na, Kyung-Su Wang, “Classifying cognitive instructional objectives : An alternative,” The Journal of Curriculum Studies, Vol. 18, No. 1, pp. 181-200, 2000. 

  10. Lorin W. Anderson, David R. Krathwohl, A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives, Pearson Education, pp. 28-29, 2001. 

  11. Seong-Hwan O, Analysis of Cognitive Lesson Goal of Practical Course based on Bloom’s New Taxonomy of Educational Objectives, MEd dissertation, Gyeongin National University of Education, Incheon, 2013. 

  12. Krathwohl, David R.. A Revision of Bloom's Taxonomy: An Overview. Theory into practice, vol.41, no.4, 212-218.

  13. Choe, Hyun-Jong. Analysis of Core Concepts in Problem Solving and Programming Unit of Informatics Subject Textbooks in Middle School Revised in 2015. 디지털콘텐츠학회 논문지 = Journal of Digital Contents Society, vol.21, no.1, 63-70.

  14. Hyun-Jong Choe, “Study of Analysis about Learning Objectives of Informatics Textbooks in Middle School using Anderson's Taxonomy of Educational Objectives,” Journal of The Korea Society of Computer and Information, Vol. 17, No. 1, pp. 51-63, 2014. 

  15. Oh-Han Kang, “Analysis of the Organization System and Learning Objectives of Middle School Informatics Textbooks,” Journal of The Korea Society of Computer and Information, Vol 22, No. 2, pp. 1-9, Mar. 2019. 

  16. Oh-Han Kang, “Analysis of the Organization Structure and Learning Objectives of High School Informatics Textbooks,” Journal of The Korea Society of Computer and Information, Vol 23, No. 3, pp. 9-15, May 2020. 

  17. 전재원,, Sang-Joon Nam,. A Study on the Classification and Analysis of Instructional Objectives of Elementary Environmental Educational Materials Based on Bloom’s Revised Taxonomy of Educational Objectives. 環境敎育 = Korean journal of environmental education, vol.31, no.3, 259-273.

  18. Cho, Woojung, Kim, Seonghoon. Analysis of Achievement Standards of 2015 Revised High School Mathematics Curriculum Based on Bloom’s Revised Taxonomy of Educational Objectives. 학습자중심교과교육연구 = Journal of learner-centered curriculum and instruction, vol.20, no.1, 381-402.

  19. Jeon, Jae Won. An Analysis of Geography Achievement Standards of Social Studies National Curriculum Revised 2015: Based on Bloom's Revised Taxonomy of Educational Objectives. 학습자중심교과교육연구 = Journal of learner-centered curriculum and instruction, vol.19, no.1, 1061-1082.

  20. 양지선, 이경숙. Bloom의 신교육목표 분류체계에 기초한 4차 산업혁명 시대에 요구하는 지식과 역량 분석: 2015 개정 실과(기술·가정) 교육과정의 가정과 성취기준을 대상으로. 韓國 家政科敎育學會誌 = Journal of Korean Home Economics Education Association, vol.30, no.3, 129-149.

  21. Park, Ki-Beom. Analysis of Achievement Standards of 2015 Revised Elementary Korean Curriculum based on Bloom’s Revised Taxonomy of Educational Objectives. 敎育綜合硏究= The journal of educational research, vol.18, no.4, 191-215.

  22. 10.22251/jlcci.2017.17.17.551 

  23. 박기범,. Analysis of Social Studies Achieve Standards through Bloom’s Taxonomy. 韓國初等敎育 = The journal of Korea elementary education, vol.27, no.4, 135-152.

  24. 10.21796/jse.2010.34.1.164 

  25. 10.17279/jkagee.2008.16.2.129 

  26. Eok-Jo Kim, “A Study on the terms of Elementary and Secondary Schools’ Korean ‘Grammar’ Domain,” Journal of Hanminjok Emunhak, Vol. 76, No. 0, pp. 41-65, June 2017. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로