본 연구는 예비교사를 위한 디자인싱킹 기반 캡스톤디자인교수설계모형 개발을 목적으로 실시되었다. 이를 위해, 디자인싱킹 및 캡스톤디자인과 협력학습 등 학습자 중심 수업 관련 문헌분석을 실시하여 예비교사 교육을 위한 디자인싱킹 및 캡스톤디자인의 수업 설계 원리 및 수업모형을 탐색하고 핵심요소를 도출하였다. 이후 문헌분석을 통해 도출된 핵심 요소를 바탕으로 예비교사를 위한 디자인싱킹 기반 캡스톤디자인 교수설 계모형 및 교수·학습모형을 개발하였다. 개발된 교수설계모형과 교수학습모형은 디자인싱킹, 캡스톤디자인 외 교육관련 전문가 6명을 대상으로 전문가 타당화를 포함한 총 3회의 델파이 조사를 실시하여 수정 및 보완 후 최종안을 확정하였다. 본 연구의 주요 결과인 최종 교수설계모형에는 학습자 및 학습 환경 분석, 캡스톤디자인을 위한 산학협력기관 운영 협의, 수업 단계 및 전략, 평가 등 수업 전반에 대한 내용을 포함하고 있다. 교수학습모형 최종안의 경우 세부 단계별 교수자 활동, 학습자 활동에 대한 가이드라인을 포함하고 있다.
본 연구는 예비교사를 위한 디자인싱킹 기반 캡스톤디자인 교수설계모형 개발을 목적으로 실시되었다. 이를 위해, 디자인싱킹 및 캡스톤디자인과 협력학습 등 학습자 중심 수업 관련 문헌분석을 실시하여 예비교사 교육을 위한 디자인싱킹 및 캡스톤디자인의 수업 설계 원리 및 수업모형을 탐색하고 핵심요소를 도출하였다. 이후 문헌분석을 통해 도출된 핵심 요소를 바탕으로 예비교사를 위한 디자인싱킹 기반 캡스톤디자인 교수설 계모형 및 교수·학습모형을 개발하였다. 개발된 교수설계모형과 교수학습모형은 디자인싱킹, 캡스톤디자인 외 교육관련 전문가 6명을 대상으로 전문가 타당화를 포함한 총 3회의 델파이 조사를 실시하여 수정 및 보완 후 최종안을 확정하였다. 본 연구의 주요 결과인 최종 교수설계모형에는 학습자 및 학습 환경 분석, 캡스톤디자인을 위한 산학협력기관 운영 협의, 수업 단계 및 전략, 평가 등 수업 전반에 대한 내용을 포함하고 있다. 교수학습모형 최종안의 경우 세부 단계별 교수자 활동, 학습자 활동에 대한 가이드라인을 포함하고 있다.
This study was conducted for the purpose of developing a design thinking-based capstone design instructional model for pre-service teachers. Through the analysis of literature related to learner-centered instruction, design thinking and capstone design instructional design principles and instruction...
This study was conducted for the purpose of developing a design thinking-based capstone design instructional model for pre-service teachers. Through the analysis of literature related to learner-centered instruction, design thinking and capstone design instructional design principles and instructional models for pre-service teacher education were discovered, and core elements were derived. Based on the core elements derived through literature analysis, the capstone design instructional design model and teaching and learning model based on design thinking for pre-service teachers were developed. The developed model conducted a total of three Delphi surveys including expert validation for 6 experts related to education including design thinking, capstone design, was revised, supplemented, and the final draft was confirmed. The final results of this study contain the overall contents of the instructional design, instructor's activities in detailed steps, and guidelines for learners' activities.
This study was conducted for the purpose of developing a design thinking-based capstone design instructional model for pre-service teachers. Through the analysis of literature related to learner-centered instruction, design thinking and capstone design instructional design principles and instructional models for pre-service teacher education were discovered, and core elements were derived. Based on the core elements derived through literature analysis, the capstone design instructional design model and teaching and learning model based on design thinking for pre-service teachers were developed. The developed model conducted a total of three Delphi surveys including expert validation for 6 experts related to education including design thinking, capstone design, was revised, supplemented, and the final draft was confirmed. The final results of this study contain the overall contents of the instructional design, instructor's activities in detailed steps, and guidelines for learners' activities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.