본 연구는 학업지속을 예측하는 요인들의 상대적 영향력을 탐색하기 위해 연구를 실시하였다. 이를 위해 국내 A대학의 대학생을 대상으로 설문을 실시하였고, 3,379명의 자료가 분석에 사용되었다. 학업지속의도 및 학업지속영향요인에 대한 성별 및 학년별 차이분석 결과, 성별과 학년에 관계없이 모두 대학만족 요인이 가장 중요한 설명변인이었다. 그러나 다른 영향요인들 간에는 성별과 학년별 차별적 요인이 나타났다. 학업지속을 예측하는 요인으로 선정된 대학만족, 전공만족, 교육과정만족, 교수신뢰, 교수접근가능성, 대인관계만족, 대학활동만족, 대학서비스 및 기타 환경만족, 정서적 안정성, 학습습관, 통학만족, 경제적 어려움과 학업지속 의도를 준거로 단계적 회귀분석을 실시한 결과, 대학만족, 통학만족, 교수신뢰, 경제적 어려움이 유의미한 예측력을 지니는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 토대로 본 연구의 의의와 제한점 및 향후 연구 과제에 대해 논의하였다.
본 연구는 학업지속을 예측하는 요인들의 상대적 영향력을 탐색하기 위해 연구를 실시하였다. 이를 위해 국내 A대학의 대학생을 대상으로 설문을 실시하였고, 3,379명의 자료가 분석에 사용되었다. 학업지속의도 및 학업지속영향요인에 대한 성별 및 학년별 차이분석 결과, 성별과 학년에 관계없이 모두 대학만족 요인이 가장 중요한 설명변인이었다. 그러나 다른 영향요인들 간에는 성별과 학년별 차별적 요인이 나타났다. 학업지속을 예측하는 요인으로 선정된 대학만족, 전공만족, 교육과정만족, 교수신뢰, 교수접근가능성, 대인관계만족, 대학활동만족, 대학서비스 및 기타 환경만족, 정서적 안정성, 학습습관, 통학만족, 경제적 어려움과 학업지속 의도를 준거로 단계적 회귀분석을 실시한 결과, 대학만족, 통학만족, 교수신뢰, 경제적 어려움이 유의미한 예측력을 지니는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 토대로 본 연구의 의의와 제한점 및 향후 연구 과제에 대해 논의하였다.
The purpose of the present study was to explore the predictors of academic persistence. A sample of 3,379 students who studies in A university were participated in this survey. In analysis of gender and grade level differences, university satisfaction was most important variable However, other facto...
The purpose of the present study was to explore the predictors of academic persistence. A sample of 3,379 students who studies in A university were participated in this survey. In analysis of gender and grade level differences, university satisfaction was most important variable However, other factors that influence discriminatory factor between gender and grade level, respectively. Prediction of persistence consists of 12 factors including satisfaction of institution, major, curriculum, etc. We identified the relative effects between each of the 12 factors and intention of persistence. The results of stepwise regression analysis demonstrated that satisfaction of institution, distance between residence and location of institution, faculty trust, economic difficulties had significant effects on the intention of persistence. And, 6 of the 12 factors and intention of persistence had significant differential effect by the school year. Finally, the limitations and future directions of the present study were discussed.
The purpose of the present study was to explore the predictors of academic persistence. A sample of 3,379 students who studies in A university were participated in this survey. In analysis of gender and grade level differences, university satisfaction was most important variable However, other factors that influence discriminatory factor between gender and grade level, respectively. Prediction of persistence consists of 12 factors including satisfaction of institution, major, curriculum, etc. We identified the relative effects between each of the 12 factors and intention of persistence. The results of stepwise regression analysis demonstrated that satisfaction of institution, distance between residence and location of institution, faculty trust, economic difficulties had significant effects on the intention of persistence. And, 6 of the 12 factors and intention of persistence had significant differential effect by the school year. Finally, the limitations and future directions of the present study were discussed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.