본 연구에서는 아동·청소년의 체육수업에 대한 태도와 신체활동 수준을 비교 분석하였다. 경기지역의 초등학생 93명과 중학생 155명인 총 248명이 체육수업에 대한 태도 설문조사에 참여했으며, 체육수업 시간의 신체활동 수준은 SOFIT을 이용하여 분석하였다. 체육교과에 대한 태도와 신체활동 수준을 비교 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 성별에 따른 체육교과 태도에 있어 부정적 정서와 능동적 참여 및 적극적 수행의 하위 요인에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 학년별 체육교과 태도는 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, SOFIT을 이용한 신체활동 수준의 측정 결과는 남학생과 여학생 모두 매우 활동적으로 체육수업에 참여하는 것으로 나타났다. 넷째, SOFIT을 이용한 신체활동의 간접 측정 결과, 초등학교 5학년과 6학년보다 중학교 1학년의 신체활동 참여 수준이 낮게 나타났다. 다섯째, 체육교과 태도 수준별 신체활동 수준은 통계적으로 차이가 있는 것으로 나타났다. 결론적으로 체육교과 태도 수준이 높으면 체육수업 시간에 참여가 보다 적극적인 것을 알 수 있었다. 따라서 향후에는 비교적 신체활동의 참여가 높은 초등학생 및 중학교 저학년 뿐만 아니라 입시에 영향을 많이 받고 있는 중학교 3학년과 고등학생을 대상으로 체육교과에 대한 태도를 살펴볼 필요가 있다.
본 연구에서는 아동·청소년의 체육수업에 대한 태도와 신체활동 수준을 비교 분석하였다. 경기지역의 초등학생 93명과 중학생 155명인 총 248명이 체육수업에 대한 태도 설문조사에 참여했으며, 체육수업 시간의 신체활동 수준은 SOFIT을 이용하여 분석하였다. 체육교과에 대한 태도와 신체활동 수준을 비교 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 성별에 따른 체육교과 태도에 있어 부정적 정서와 능동적 참여 및 적극적 수행의 하위 요인에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 학년별 체육교과 태도는 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, SOFIT을 이용한 신체활동 수준의 측정 결과는 남학생과 여학생 모두 매우 활동적으로 체육수업에 참여하는 것으로 나타났다. 넷째, SOFIT을 이용한 신체활동의 간접 측정 결과, 초등학교 5학년과 6학년보다 중학교 1학년의 신체활동 참여 수준이 낮게 나타났다. 다섯째, 체육교과 태도 수준별 신체활동 수준은 통계적으로 차이가 있는 것으로 나타났다. 결론적으로 체육교과 태도 수준이 높으면 체육수업 시간에 참여가 보다 적극적인 것을 알 수 있었다. 따라서 향후에는 비교적 신체활동의 참여가 높은 초등학생 및 중학교 저학년 뿐만 아니라 입시에 영향을 많이 받고 있는 중학교 3학년과 고등학생을 대상으로 체육교과에 대한 태도를 살펴볼 필요가 있다.
This study analyzed the physical activity level and the attitude of physical education for children and adolescents. The elementary schools and middle schools participated. 93 elementary school students and 155 middle school students were surveyed. A survey used to attitude of physical education. Ph...
This study analyzed the physical activity level and the attitude of physical education for children and adolescents. The elementary schools and middle schools participated. 93 elementary school students and 155 middle school students were surveyed. A survey used to attitude of physical education. Physical activity level analyzed for SOFIT. The results are as follows: First, Attitude of physical education based on grade was similar. But, Attitude of physical education based on sex was boys than girls. A levels of attitude on physical education of all groups showed highly. Second, the analysis of the physical activity levels using SOFIT, boys were very active(54.6%), standing(24.8%), walking(12.2%), sitting(8.2%) and girls were very active(49.3%), standing(22.6%), walking(15.3%), sitting(12.8%). But, physical activity levels did not showed up for each grade level. Third, Research shows that Attitude of physical education are highly correlated to the physical activity levels. Highly attitude of physical education was in order to participate in physical activity. As a results, attitude of physical education are shown depending on the physical activity levels.
This study analyzed the physical activity level and the attitude of physical education for children and adolescents. The elementary schools and middle schools participated. 93 elementary school students and 155 middle school students were surveyed. A survey used to attitude of physical education. Physical activity level analyzed for SOFIT. The results are as follows: First, Attitude of physical education based on grade was similar. But, Attitude of physical education based on sex was boys than girls. A levels of attitude on physical education of all groups showed highly. Second, the analysis of the physical activity levels using SOFIT, boys were very active(54.6%), standing(24.8%), walking(12.2%), sitting(8.2%) and girls were very active(49.3%), standing(22.6%), walking(15.3%), sitting(12.8%). But, physical activity levels did not showed up for each grade level. Third, Research shows that Attitude of physical education are highly correlated to the physical activity levels. Highly attitude of physical education was in order to participate in physical activity. As a results, attitude of physical education are shown depending on the physical activity levels.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.