본 연구는 장애인과 비장애인의 통합교육에 따른 대학교육 환경개선을 위하여 대학교육 공간과 환경색채에 관한 사례 조사와 분석을 통하여 통합교육을 위한 방법으로 대학교육 환경에 외부 환경 색채계획을 적용함으로서 보다 적극적인 대학 생활과 학습지원이 이루어질 수 있도록 하는 것을 목적으로 한다. 장애인들의 대학교육 환경은 최근 많은 변화로 통합교육 환경을 위하여 유니버설디자인 된 공간구성을 계획하거나 진행하고 있다. 그러나 장애인들의 요구 및 환경이 제대로 구성되고 지원되지 못한다면, 학교 측은 장애인에게 실질적인 도움을 줄 수 없다. 따라서 본 연구에서는 한국재활복지대학의 외부 환경 색채계획을 통하여 유니버설디자인 측면의 색채접근방법에 대해 접근가능성을 모색하고자 한다. 먼저 현재의 외부 환경색채를 색채분석 프로그램을 활용하여 분석하였으며, 그 결과 기존의 대학의 외부색채는 저채도의 단조로운 색상의 사용으로 무겁고 삭막한 외관을 만들고 있다는 문제점이 도출되었다. 이러한 문제점을 해결하기 위하여 학교 행정관계자, 교수, 학생들의 인터뷰를 통하여 개선방향 및 지향이미지를 조사하여 외부 환경 색채계획의 방향을 설정하였다. 조사 분석 결과를 기반으로 장애인과 비장애인이 통합적으로 활기 있고, 보다 적극적인 학교생활이 원활히 이루어질 수 있도록 공간의 특성을 살린 외부 환경 색채 계획을 제안하였다. 이러한 기초 조사와 분석에 의해 진행된 외부 환경 색채 계획의 사례를 교육환경 개선을 위한 기본 자료로 제안하고자 한다.
본 연구는 장애인과 비장애인의 통합교육에 따른 대학교육 환경개선을 위하여 대학교육 공간과 환경색채에 관한 사례 조사와 분석을 통하여 통합교육을 위한 방법으로 대학교육 환경에 외부 환경 색채계획을 적용함으로서 보다 적극적인 대학 생활과 학습지원이 이루어질 수 있도록 하는 것을 목적으로 한다. 장애인들의 대학교육 환경은 최근 많은 변화로 통합교육 환경을 위하여 유니버설디자인 된 공간구성을 계획하거나 진행하고 있다. 그러나 장애인들의 요구 및 환경이 제대로 구성되고 지원되지 못한다면, 학교 측은 장애인에게 실질적인 도움을 줄 수 없다. 따라서 본 연구에서는 한국재활복지대학의 외부 환경 색채계획을 통하여 유니버설디자인 측면의 색채접근방법에 대해 접근가능성을 모색하고자 한다. 먼저 현재의 외부 환경색채를 색채분석 프로그램을 활용하여 분석하였으며, 그 결과 기존의 대학의 외부색채는 저채도의 단조로운 색상의 사용으로 무겁고 삭막한 외관을 만들고 있다는 문제점이 도출되었다. 이러한 문제점을 해결하기 위하여 학교 행정관계자, 교수, 학생들의 인터뷰를 통하여 개선방향 및 지향이미지를 조사하여 외부 환경 색채계획의 방향을 설정하였다. 조사 분석 결과를 기반으로 장애인과 비장애인이 통합적으로 활기 있고, 보다 적극적인 학교생활이 원활히 이루어질 수 있도록 공간의 특성을 살린 외부 환경 색채 계획을 제안하였다. 이러한 기초 조사와 분석에 의해 진행된 외부 환경 색채 계획의 사례를 교육환경 개선을 위한 기본 자료로 제안하고자 한다.
This study aims to facilitate and to promote variety of activities in a university and academic support by applying external environment color plan to educational environment in universities as a method of education integration through case survey and analysis on educational space and environmental ...
This study aims to facilitate and to promote variety of activities in a university and academic support by applying external environment color plan to educational environment in universities as a method of education integration through case survey and analysis on educational space and environmental color in accordance with integration of the disabled and non-disabled. Many changes have been made in university educational environment for the disabled and space arrangement designed universally for integrated educational education environment is being done or planned. If we could not corrpose their environment and support their demands, however, universities would not provide appropriate help to the disabled. Accordingly, this study examines the possibility of approaching colors with regard to universal design aspect through the external environment color plan by Korea Rehabilitation Well-Being University. First, we analyzed the current external environment color by using color analysis program. As a result, it has been concluded that external colors in the existing universities are making heavy and dry appearance with the use of monotonous color of low chroma. To solve this kind of problem, we surveyed improvement direction and orientation image through the interviews with school's administrators, professors and students for setting the direction to which external environment color plan goes. We suggested external environment color plan, taking advantage of characteristics of space for both the disabled and non-disabled to perform more active school activities based on survey analysis results. And, we would suggest cases of external environment color plans which have been driven as the basic data for improvement of educational environment.
This study aims to facilitate and to promote variety of activities in a university and academic support by applying external environment color plan to educational environment in universities as a method of education integration through case survey and analysis on educational space and environmental color in accordance with integration of the disabled and non-disabled. Many changes have been made in university educational environment for the disabled and space arrangement designed universally for integrated educational education environment is being done or planned. If we could not corrpose their environment and support their demands, however, universities would not provide appropriate help to the disabled. Accordingly, this study examines the possibility of approaching colors with regard to universal design aspect through the external environment color plan by Korea Rehabilitation Well-Being University. First, we analyzed the current external environment color by using color analysis program. As a result, it has been concluded that external colors in the existing universities are making heavy and dry appearance with the use of monotonous color of low chroma. To solve this kind of problem, we surveyed improvement direction and orientation image through the interviews with school's administrators, professors and students for setting the direction to which external environment color plan goes. We suggested external environment color plan, taking advantage of characteristics of space for both the disabled and non-disabled to perform more active school activities based on survey analysis results. And, we would suggest cases of external environment color plans which have been driven as the basic data for improvement of educational environment.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.