20세기초 프랑스 파리는 전 세계 예술의 중심이었으며, 유럽 전역으로부터 많은 예술가들이 모여들어 활발한 예술활동이 이루어졌었고 동시에 그 어느 때보다도 패션디자이너들과 예술가들의 협업이 활발히 이루어졌던 시대였다. 아르데코 패션으로도 불리우는 1910년대와 1920년대의 패션은 이전 시대의 패션이었던 콜셋등을 이용하여 여성의 신체를 억압하였던 패션에 반하여 신체의 자유로움, 실용성과 예술성을 동시에 추구하였던 패션으로 급격하게 변화하였다. 이와 같은 급격한 변화들을 가능하게 했던 요인들을 분석하기위해, 당시의 주요 미술사조와 파리 패션계에서 중요한 역할을 하였던 폴 프와레(Paul Poiret), 쏘냐 들로네(Sonia Delaunay)와 코코 샤넬(Coco Chanel) 3인의 패션디자이너들의 작품활동을 분석하였다. 분석결과, 이들 디자이너들은 각자 독특한 스타일들을 갖고 있었지만, 이들 모두 활발하게 다양한 분야의 예술가들과 협업하였던 것으로 나타났으며, 특히 포비즘, 오르피즘 및 큐비즘 화가들과 밀접하게 영향을 주고 받은 것으로 나타났다. 그 결과 패션계와 미술계는 서로 영향을 미치면서 발전하였고, 20세기 시대정신에 부합하는 자유로운 현대 여성들이 원하는 패션을 제공하였으며, 21세기 현대의 패션디자이너들과 아티스트들에게도 깊은 영향을 미치고 있다.
20세기초 프랑스 파리는 전 세계 예술의 중심이었으며, 유럽 전역으로부터 많은 예술가들이 모여들어 활발한 예술활동이 이루어졌었고 동시에 그 어느 때보다도 패션디자이너들과 예술가들의 협업이 활발히 이루어졌던 시대였다. 아르데코 패션으로도 불리우는 1910년대와 1920년대의 패션은 이전 시대의 패션이었던 콜셋등을 이용하여 여성의 신체를 억압하였던 패션에 반하여 신체의 자유로움, 실용성과 예술성을 동시에 추구하였던 패션으로 급격하게 변화하였다. 이와 같은 급격한 변화들을 가능하게 했던 요인들을 분석하기위해, 당시의 주요 미술사조와 파리 패션계에서 중요한 역할을 하였던 폴 프와레(Paul Poiret), 쏘냐 들로네(Sonia Delaunay)와 코코 샤넬(Coco Chanel) 3인의 패션디자이너들의 작품활동을 분석하였다. 분석결과, 이들 디자이너들은 각자 독특한 스타일들을 갖고 있었지만, 이들 모두 활발하게 다양한 분야의 예술가들과 협업하였던 것으로 나타났으며, 특히 포비즘, 오르피즘 및 큐비즘 화가들과 밀접하게 영향을 주고 받은 것으로 나타났다. 그 결과 패션계와 미술계는 서로 영향을 미치면서 발전하였고, 20세기 시대정신에 부합하는 자유로운 현대 여성들이 원하는 패션을 제공하였으며, 21세기 현대의 패션디자이너들과 아티스트들에게도 깊은 영향을 미치고 있다.
By the turn of the 20th century, Paris had become the most important artistic capital in the world, attracting artists from all over Europe and America. At the same time, the period was characterized by a unique collaboration between artists of the avant-garde and fashion designers, each complementi...
By the turn of the 20th century, Paris had become the most important artistic capital in the world, attracting artists from all over Europe and America. At the same time, the period was characterized by a unique collaboration between artists of the avant-garde and fashion designers, each complementing and influencing the other. Art Deco fashion in the 1910s and 1920s was an unnamed revolution; it saw three-dimensional forms, once of Belle Epoque amplitude and corseted and buttressed fortification, dissolve into flat planes, cylinders, and mutable forms, liberating women from the secular tyranny of the corset. This study was an attempt to understand this fundamental changes and to offer the proposition that perhaps art is also a prime cause of fashion's modern forms. This study was organized around three fashion designers Paul Poiret, Sonia Delaunay, and Coos Chanel whose works generated potent visual imagery associated with the new woman. These three fashion designers were stylistically and temperamentally unique. Nevertheless, they were kindred in their interaction between fine and applied art and collaboration among artists of Fauvism, Orphism, and Cubism, added to, and was a result of, the artistic ferment of Paris during the teens and twenties. The results show that art and fashion nourished each other. These three fashion designers incorporated a new kind of looking at women and a new means of self-expression. Their works are great sources of inspiration to many contemporary fashion designers and artists.
By the turn of the 20th century, Paris had become the most important artistic capital in the world, attracting artists from all over Europe and America. At the same time, the period was characterized by a unique collaboration between artists of the avant-garde and fashion designers, each complementing and influencing the other. Art Deco fashion in the 1910s and 1920s was an unnamed revolution; it saw three-dimensional forms, once of Belle Epoque amplitude and corseted and buttressed fortification, dissolve into flat planes, cylinders, and mutable forms, liberating women from the secular tyranny of the corset. This study was an attempt to understand this fundamental changes and to offer the proposition that perhaps art is also a prime cause of fashion's modern forms. This study was organized around three fashion designers Paul Poiret, Sonia Delaunay, and Coos Chanel whose works generated potent visual imagery associated with the new woman. These three fashion designers were stylistically and temperamentally unique. Nevertheless, they were kindred in their interaction between fine and applied art and collaboration among artists of Fauvism, Orphism, and Cubism, added to, and was a result of, the artistic ferment of Paris during the teens and twenties. The results show that art and fashion nourished each other. These three fashion designers incorporated a new kind of looking at women and a new means of self-expression. Their works are great sources of inspiration to many contemporary fashion designers and artists.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.