현대예술의 하이브리디티(hybridity)가 보여주는 포스트휴먼적 징후. -Matthew Barney의 <구속의 드로잉>시리즈를 중심으로. Post-humanistic signs of Hybridity in contemporary art. - Examining Matthew Barney's The series.원문보기
현대예술의 경향을 이야기할 때 가장 중요하게 논의해야 할 사안이 있다면 예술의 장르, 생산양식, 지역이 모두 혼합적인 방식으로 전환되고 있다는 점이다. 여기에 디지털 기술의 혁신이 더하여져 서로 다른 감각들이 혼합되고, 창작물이 다원화하는 현상은 더욱 복잡한 형태로 발전되고 있다. 이러한 경향의 결과로 기존의 예술장르 구분으로는 분류가 불가능한 혼합장르들이 등장하게 되었다. 본 연구에서는 조형예술과 영상의 혼합을 통해 새로운 장르의 가능성을 모색하는 Matthew Barney의 작품들을 중심으로 현대예술의 한 경향성을 진단하고자한다. 시리즈는 조각과 영화하는 두 시각영역의 언어를 실험적으로 결합시키려는 시도였고, <구속의 드로잉> 시리즈에서는 더욱 발전된 형태로 회화, 조각, 설치라는 조형예술에 내러티브를 포함하는 영화를 병진행시키는 방식으로 진화되었다. 이러한 혼합성을 통해 포스트모던시대의 특질들은 그 배후에 내재되어있던 인간에 대한 새로운 이해 즉, 포스트휴먼적 징후들을 전면에 부상시킨다. 이것은 '작품의 결과로서의 내용'에서 뿐 아니라 그 '과정으로서의 창작단계'에서부터 계속적인 자기정체성에 대한 자문, 즉 하이퍼리얼리티 세계 속에서의 인간에 대한 탐구의 결과물이라 할 수 있다. 장르의 혼합은 더욱 원론적인 장르의 본질에 대한 탐구와 이해를 담보로 하기 때문이다. Matthew Barney의 경우, 아직 완결되지 않은 완성품 즉, '생산의 마지막 단계에 도달하지 않은 상태로서의 종결'을 통해 계속되는 창조와 구속의 순환고리를 보여준다. 혼합을 통해 접근하는 새로운 언어의 체계는 아직 규정되지 않은 포스트휴먼의 경계를 조심스럽게 탐색하고있다.
현대예술의 경향을 이야기할 때 가장 중요하게 논의해야 할 사안이 있다면 예술의 장르, 생산양식, 지역이 모두 혼합적인 방식으로 전환되고 있다는 점이다. 여기에 디지털 기술의 혁신이 더하여져 서로 다른 감각들이 혼합되고, 창작물이 다원화하는 현상은 더욱 복잡한 형태로 발전되고 있다. 이러한 경향의 결과로 기존의 예술장르 구분으로는 분류가 불가능한 혼합장르들이 등장하게 되었다. 본 연구에서는 조형예술과 영상의 혼합을 통해 새로운 장르의 가능성을 모색하는 Matthew Barney의 작품들을 중심으로 현대예술의 한 경향성을 진단하고자한다. 시리즈는 조각과 영화하는 두 시각영역의 언어를 실험적으로 결합시키려는 시도였고, <구속의 드로잉> 시리즈에서는 더욱 발전된 형태로 회화, 조각, 설치라는 조형예술에 내러티브를 포함하는 영화를 병진행시키는 방식으로 진화되었다. 이러한 혼합성을 통해 포스트모던시대의 특질들은 그 배후에 내재되어있던 인간에 대한 새로운 이해 즉, 포스트휴먼적 징후들을 전면에 부상시킨다. 이것은 '작품의 결과로서의 내용'에서 뿐 아니라 그 '과정으로서의 창작단계'에서부터 계속적인 자기정체성에 대한 자문, 즉 하이퍼리얼리티 세계 속에서의 인간에 대한 탐구의 결과물이라 할 수 있다. 장르의 혼합은 더욱 원론적인 장르의 본질에 대한 탐구와 이해를 담보로 하기 때문이다. Matthew Barney의 경우, 아직 완결되지 않은 완성품 즉, '생산의 마지막 단계에 도달하지 않은 상태로서의 종결'을 통해 계속되는 창조와 구속의 순환고리를 보여준다. 혼합을 통해 접근하는 새로운 언어의 체계는 아직 규정되지 않은 포스트휴먼의 경계를 조심스럽게 탐색하고있다.
An important issue in discussing trends of contemporary art concerns the intermingling of genre, production formats and geography. Adding to this is the innovations in digital technologies. All of these fuel the ever more complex nature of contemporary art where heterogeneous senses mix together and...
An important issue in discussing trends of contemporary art concerns the intermingling of genre, production formats and geography. Adding to this is the innovations in digital technologies. All of these fuel the ever more complex nature of contemporary art where heterogeneous senses mix together and creative arts diversify. As a natural outcome of these trends, hybrid genres-unclassifiable in existing genre categories-emerge. This article examines this emergent trend in contemporary art using the works of Matthew Barney that seek a new genre by combining plastic art and cinema. The series is an experimental attempt in which sculpture and cinema, two languages in visual domain. The series develops this approach even further by including narratives into a visual art form where painting, sculpture, installation arts mingle in tandem. These attempts of hybridity places on the forefront a new post-humanistic understanding of human beings that have been lurked in the background. Instead of simply being 'contents as results of a finished work', these illustrations are a result of continuous inquiry of self-identity that began from 'creative stages as processes'; that is, a result of investigations of human beings in hyper-realistic world. The intermingling of genres require, as a collateral, investigations and understanding of genres at their core. In the case of Matthew Barneys works, they exemplify the revolving loop of creation and redemption(or restraints) that progresses in the not yet finished completed works, 'termination at the state that has not reached the final production stage.' The structure of this new language-that encourages hybrid of genres-is now tiptoeing into a yet uncharted territory of post-humanism.
An important issue in discussing trends of contemporary art concerns the intermingling of genre, production formats and geography. Adding to this is the innovations in digital technologies. All of these fuel the ever more complex nature of contemporary art where heterogeneous senses mix together and creative arts diversify. As a natural outcome of these trends, hybrid genres-unclassifiable in existing genre categories-emerge. This article examines this emergent trend in contemporary art using the works of Matthew Barney that seek a new genre by combining plastic art and cinema. The series is an experimental attempt in which sculpture and cinema, two languages in visual domain. The series develops this approach even further by including narratives into a visual art form where painting, sculpture, installation arts mingle in tandem. These attempts of hybridity places on the forefront a new post-humanistic understanding of human beings that have been lurked in the background. Instead of simply being 'contents as results of a finished work', these illustrations are a result of continuous inquiry of self-identity that began from 'creative stages as processes'; that is, a result of investigations of human beings in hyper-realistic world. The intermingling of genres require, as a collateral, investigations and understanding of genres at their core. In the case of Matthew Barneys works, they exemplify the revolving loop of creation and redemption(or restraints) that progresses in the not yet finished completed works, 'termination at the state that has not reached the final production stage.' The structure of this new language-that encourages hybrid of genres-is now tiptoeing into a yet uncharted territory of post-humanism.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.