[국내논문]소아청소년 주요 우울장애에서 Fluoxetine 치료 반응과 관련된 인자;자연사 연구 Factors Associated With the Response to Fluoxetine Treatment in Child and Adolescent Patients with Major Depressive Disorder;A Naturalistic Study
본 연구는 후향적 연구 방법을 통해 소아청소년 우울장애에서 fluoxetine 치료에 대한 효능을 조사하고, 그 결과를 통해 fluoxetine의 치료반응과 관련한 인자를 분석하고자 하였다. 주요 우울장애로 진단되어 fluoxetine을 최소 8주 이상 투여 받았던 소아 청소년 외래 환아 82명을 대상으로 의무 기록 검토를 통해 임상적 변인과 fluoxetine 치료효능을 조사하였다. 대상군을 fluoxetine 투여 후 8주 시점에서의 CGI를 기준으로 반응군과 그렇지 않은 군으로 나누고, 두 군 간의 차이를 비교하였다. 총 대상군의 64.6%(N=53)에서 fluoxetine 치료에 효과가 있는 것으로 조사되었다. 반응군은 그렇지 않은 군에 비해 어린 연령이 많고, 치료 전 우울삽화의 기간이 짧았으며, 기분장애의 가족력과 학교생활의 어려움이 더 적었다. 그 외 다른 변인에서는 두 군 간의 통계적으로 유의한 차이는 없었다. 본 연구 결과 fluoxetine은 소아청소년 우울장애에 효과가 있으며, 어린 연령, 치료 전 우울삽화 기간이 짧고 기분장애의 가족력 및 학교 적응 문제가 없는 경우에 치료반응이 좋은 것으로 조사되었다.
본 연구는 후향적 연구 방법을 통해 소아청소년 우울장애에서 fluoxetine 치료에 대한 효능을 조사하고, 그 결과를 통해 fluoxetine의 치료반응과 관련한 인자를 분석하고자 하였다. 주요 우울장애로 진단되어 fluoxetine을 최소 8주 이상 투여 받았던 소아 청소년 외래 환아 82명을 대상으로 의무 기록 검토를 통해 임상적 변인과 fluoxetine 치료효능을 조사하였다. 대상군을 fluoxetine 투여 후 8주 시점에서의 CGI를 기준으로 반응군과 그렇지 않은 군으로 나누고, 두 군 간의 차이를 비교하였다. 총 대상군의 64.6%(N=53)에서 fluoxetine 치료에 효과가 있는 것으로 조사되었다. 반응군은 그렇지 않은 군에 비해 어린 연령이 많고, 치료 전 우울삽화의 기간이 짧았으며, 기분장애의 가족력과 학교생활의 어려움이 더 적었다. 그 외 다른 변인에서는 두 군 간의 통계적으로 유의한 차이는 없었다. 본 연구 결과 fluoxetine은 소아청소년 우울장애에 효과가 있으며, 어린 연령, 치료 전 우울삽화 기간이 짧고 기분장애의 가족력 및 학교 적응 문제가 없는 경우에 치료반응이 좋은 것으로 조사되었다.
Objective:We evaluated the overall efficacy of fluoxetine and explored factors associated with the response to fluoxetine treatment in child and adolescent outpatients with major depression. Methods:Child and adolescent outpatients with major depressive disorder who had been treated with fluoxetine ...
Objective:We evaluated the overall efficacy of fluoxetine and explored factors associated with the response to fluoxetine treatment in child and adolescent outpatients with major depression. Methods:Child and adolescent outpatients with major depressive disorder who had been treated with fluoxetine for at least eight weeks were selected for a retrospective study. The medical records of the subjects (N=82) were reviewed to determine the details of clinical variables and the efficacy and pharmacological variables of fluoxetine. At eight weeks, Clinical Global Impression (CGI) scores were used to divide the subjects into two groups, i.e., clinical responders and non-responders, and the two groups were compared. Results:Of the 82 patients, 64% (N=53) responded to fluoxetine treatment. Responders tended to be younger during the treatment period and tended to have had a shorter duration of depressive episodes prior to starting treatment, a lower family loading for depressive illness, and less difficulty in school than non-responders. Other variables did not differ significantly between responders and non-responders. Conclusion: Fluoxetine is effective for the treatment of depressed children and adolescents. Younger age, shorter duration of depressive episodes prior to starting treatment, lower family loading for depressive illness, and less difficulty in school were good predictors of the response to fluoxetine treatment.
Objective:We evaluated the overall efficacy of fluoxetine and explored factors associated with the response to fluoxetine treatment in child and adolescent outpatients with major depression. Methods:Child and adolescent outpatients with major depressive disorder who had been treated with fluoxetine for at least eight weeks were selected for a retrospective study. The medical records of the subjects (N=82) were reviewed to determine the details of clinical variables and the efficacy and pharmacological variables of fluoxetine. At eight weeks, Clinical Global Impression (CGI) scores were used to divide the subjects into two groups, i.e., clinical responders and non-responders, and the two groups were compared. Results:Of the 82 patients, 64% (N=53) responded to fluoxetine treatment. Responders tended to be younger during the treatment period and tended to have had a shorter duration of depressive episodes prior to starting treatment, a lower family loading for depressive illness, and less difficulty in school than non-responders. Other variables did not differ significantly between responders and non-responders. Conclusion: Fluoxetine is effective for the treatment of depressed children and adolescents. Younger age, shorter duration of depressive episodes prior to starting treatment, lower family loading for depressive illness, and less difficulty in school were good predictors of the response to fluoxetine treatment.
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