소비자의 선호는 안정적이지 못하다. 같은 크기의 제품구색이라도 진열방식에 따라 소비자가 보이는 반응은 다를 수 있다. 즉 구매하려는 제품이 매장 내에서 브랜드별로 진열되어 있느냐 아니면 속성(타입)별로 진열되어 있느냐에 따라, 제품구색에 대한 소비자의 평가가 달라 질 수 있다. 이에 본 연구에서는 제품진열방식이 제품구색에 대한 소비자의 평가와 점포 내 구매행동에 어떤 영향을 미치는지에 대해 구체적으로 알아보았다.
연구결과, 매장에서 취급하고 있는 제품을 타입별로 분류하여 제시할 때보다는 브랜드별로 분류하여 제시할 때, 피험자들은 제품구색이 더 다양한 것으로 지각하였고, 선택이 더 어렵다고 느끼고, 해당 점포 내에서 덜 구매하였다. 제품을 분류하는 범주의 수에 따른 효과 차이도 알아보았다. 연구결과, 제품을 타입별(메모리용량별)로 2가지(2G이하, 4G이상)로 분류하여 제시하였을 때보다 5가지(512Mb, 1G, 2G, 4G, 8G)로 제시하였을 때, 피험자들은 제품구색이 덜 다양한 것으로 지각하였고, 선택이 덜 어렵게 느꼈다. 하지만 범주의 수에 따른 점포 내 구매비율의 차이는 없었다. 이상의 결과를 바탕으로 연구의 시사점을 논의하였다.
소비자의 선호는 안정적이지 못하다. 같은 크기의 제품구색이라도 진열방식에 따라 소비자가 보이는 반응은 다를 수 있다. 즉 구매하려는 제품이 매장 내에서 브랜드별로 진열되어 있느냐 아니면 속성(타입)별로 진열되어 있느냐에 따라, 제품구색에 대한 소비자의 평가가 달라 질 수 있다. 이에 본 연구에서는 제품진열방식이 제품구색에 대한 소비자의 평가와 점포 내 구매행동에 어떤 영향을 미치는지에 대해 구체적으로 알아보았다.
연구결과, 매장에서 취급하고 있는 제품을 타입별로 분류하여 제시할 때보다는 브랜드별로 분류하여 제시할 때, 피험자들은 제품구색이 더 다양한 것으로 지각하였고, 선택이 더 어렵다고 느끼고, 해당 점포 내에서 덜 구매하였다. 제품을 분류하는 범주의 수에 따른 효과 차이도 알아보았다. 연구결과, 제품을 타입별(메모리용량별)로 2가지(2G이하, 4G이상)로 분류하여 제시하였을 때보다 5가지(512Mb, 1G, 2G, 4G, 8G)로 제시하였을 때, 피험자들은 제품구색이 덜 다양한 것으로 지각하였고, 선택이 덜 어렵게 느꼈다. 하지만 범주의 수에 따른 점포 내 구매비율의 차이는 없었다. 이상의 결과를 바탕으로 연구의 시사점을 논의하였다.
Larger assortments provide many benefits to consumers and are generally preferred. Recent studies, however, have challenged the idea that larger assortments are always preferred. These studies argued that the complexity associated with choosing from a large, if not overwhelming, number of alternat...
Larger assortments provide many benefits to consumers and are generally preferred. Recent studies, however, have challenged the idea that larger assortments are always preferred. These studies argued that the complexity associated with choosing from a large, if not overwhelming, number of alternatives is demotivating and demonstrated that more choice not always generates higher levels of purchase and can actually reduce satisfaction with choice. In recent years, therefore, researchers have focused on how consumers perceive an assortment and whether and how actual assortment can be reduced without adversely affecting consumer perceptions. This study suggests that the manner in which assortments are presented can affect decisions, especially, when these are large. The study investigated how presentation format affects consumers’ perception of the variety of an assortment. For large assortment size, consumers were more satisfied, perceived less complexity, and were more willing to make choices when options were presented in attribute rather than brand-based formats. For options were presented by attribute, a greater number of groupings leads to a more positive effect. The study conclude with a discussion of the implications of the research findings and directions for the research.
Larger assortments provide many benefits to consumers and are generally preferred. Recent studies, however, have challenged the idea that larger assortments are always preferred. These studies argued that the complexity associated with choosing from a large, if not overwhelming, number of alternatives is demotivating and demonstrated that more choice not always generates higher levels of purchase and can actually reduce satisfaction with choice. In recent years, therefore, researchers have focused on how consumers perceive an assortment and whether and how actual assortment can be reduced without adversely affecting consumer perceptions. This study suggests that the manner in which assortments are presented can affect decisions, especially, when these are large. The study investigated how presentation format affects consumers’ perception of the variety of an assortment. For large assortment size, consumers were more satisfied, perceived less complexity, and were more willing to make choices when options were presented in attribute rather than brand-based formats. For options were presented by attribute, a greater number of groupings leads to a more positive effect. The study conclude with a discussion of the implications of the research findings and directions for the research.
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