총체적 언어접근법의 개념적 측면과 중재적 측면에서 그 본질을 규명하기위해 국내연구를 대상으로 내용분석을 하고, 결과에 대한 논의는 국내외 연구를 통한 통합적 분석을 하였다. 개념적 본질측면에서 총체적 언어접근법의 배경, 사용 용어, 이해의 오류, 관련접근법과 비교 차원에서 분석을 하였다. 그리고 중재적 본질측면에서 총체적 언어접근법의 원리 및 전략, 적용영역과 중재방법을 분석하였으며, 얻어진 주요 결론은 다음과 같다. 첫째, 총체적 언어접근법은 방법이라기보다 하나의 철학으로 보아야 한다. 따라서 구체적인 기법의 용어보다는 철학적인 ‘총체적 언어접근법’이라는 용어가 더 적절하다. 둘째, 일반 유아가 출생해서 언어를 습득해가는 과정과 동일하게 접근해야 함으로 정상적인 언어습득과정을 존중하며, 부모교육에 의한 부모의 참여가 필수적이다. 셋째, 언어의 학습을 전 생활, 전 교과, 전 언어영역에서 이루어져야 하며, 따라서 학습목표도 다중목표가 되어야 한다. 넷째, 전체-부분-전체의 차원에서 접근을 한다. 다섯째, 연습상황을 가능한 실제상황과 같게 한다. 여섯째, 중재 프로그램은 핵심주제를 중심으로 하위주제로 확산시켜가는 ‘거미줄 모형 접근법’이 총체적 언어접근법의 본질을 가장 잘 반영하는 기법으로 볼 수 있다.
총체적 언어접근법의 개념적 측면과 중재적 측면에서 그 본질을 규명하기위해 국내연구를 대상으로 내용분석을 하고, 결과에 대한 논의는 국내외 연구를 통한 통합적 분석을 하였다. 개념적 본질측면에서 총체적 언어접근법의 배경, 사용 용어, 이해의 오류, 관련접근법과 비교 차원에서 분석을 하였다. 그리고 중재적 본질측면에서 총체적 언어접근법의 원리 및 전략, 적용영역과 중재방법을 분석하였으며, 얻어진 주요 결론은 다음과 같다. 첫째, 총체적 언어접근법은 방법이라기보다 하나의 철학으로 보아야 한다. 따라서 구체적인 기법의 용어보다는 철학적인 ‘총체적 언어접근법’이라는 용어가 더 적절하다. 둘째, 일반 유아가 출생해서 언어를 습득해가는 과정과 동일하게 접근해야 함으로 정상적인 언어습득과정을 존중하며, 부모교육에 의한 부모의 참여가 필수적이다. 셋째, 언어의 학습을 전 생활, 전 교과, 전 언어영역에서 이루어져야 하며, 따라서 학습목표도 다중목표가 되어야 한다. 넷째, 전체-부분-전체의 차원에서 접근을 한다. 다섯째, 연습상황을 가능한 실제상황과 같게 한다. 여섯째, 중재 프로그램은 핵심주제를 중심으로 하위주제로 확산시켜가는 ‘거미줄 모형 접근법’이 총체적 언어접근법의 본질을 가장 잘 반영하는 기법으로 볼 수 있다.
The purpose of this study is to examine nature of ideological and practical aspect of whole language approach. The analysis objects are within a country studies and outside studies for whole language approach. The analysis items of conceptual aspect are background, used term, error of comprehension,...
The purpose of this study is to examine nature of ideological and practical aspect of whole language approach. The analysis objects are within a country studies and outside studies for whole language approach. The analysis items of conceptual aspect are background, used term, error of comprehension, and connected approach. The analysis items of intervention aspect are principle, strategy, application area, and intervention method. The conclusions of this study were as follows: First, whole language approach is more of philosophy than methodology. So, we would rather use the whole language approach to than use concrete another term of technique aspect. Second, whole language approach must include parent education. And educated parents need to take part in whole language approach. This approach is based on language acquirement of normal children. So, this approach must follow normal children development process. Third, language learning is achieved through the whole life, whole curriculum, and whole language area. Therefore learning object is made the multiple objects. Fourth, whole language approach processes on whole-part-whole for language. Fifth, practice situation about language learning consist of as possible as same true situation. Finally, the intervention program proceeds to spread from center subject to sub-subject. So, the spider's thread model is influenced on nature of whole language approach.
The purpose of this study is to examine nature of ideological and practical aspect of whole language approach. The analysis objects are within a country studies and outside studies for whole language approach. The analysis items of conceptual aspect are background, used term, error of comprehension, and connected approach. The analysis items of intervention aspect are principle, strategy, application area, and intervention method. The conclusions of this study were as follows: First, whole language approach is more of philosophy than methodology. So, we would rather use the whole language approach to than use concrete another term of technique aspect. Second, whole language approach must include parent education. And educated parents need to take part in whole language approach. This approach is based on language acquirement of normal children. So, this approach must follow normal children development process. Third, language learning is achieved through the whole life, whole curriculum, and whole language area. Therefore learning object is made the multiple objects. Fourth, whole language approach processes on whole-part-whole for language. Fifth, practice situation about language learning consist of as possible as same true situation. Finally, the intervention program proceeds to spread from center subject to sub-subject. So, the spider's thread model is influenced on nature of whole language approach.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.