본 연구는 취학 전 아동의 쓰기발달에 영향을 미치는 요인을 알아보기 위하여 전남 Y시에 있는 어린이집에 재원 중인 아동 139명의 ‘일기쓰기’과제를 분석하였다. 평가 자료는‘일기쓰기’가 활용되었으며, 쓰기발달단계는 이영자(1997)의 6단계를, 오류분석을 위한 도구로는 김동일(2002)의 쓰기오류 분석표를 활용하였다. 자료 분석 결과, 아동의 쓰기발달단계는 성별에 따라 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 쓰기발달단계에는 연령이 가장 큰 영향을 미치는 요인으로 나타났으며, 학습지 유무도 통계적으로 매우 유의한 차이를 보였다. 문장쓰기 단계에 해당하는 아동의 쓰기를 분석한 결과, 단어 수와 철자쓰기에서는 성별이 유의미한 변인으로 작용하였다. 또한 연령과 학습지 유무는 철자쓰기에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 글자 수, 글씨쓰기 그리고 철자쓰기 영역 간에는 서로 높은 상관관계를 가지고 있는 것으로 밝혀졌다. 마지막으로 단어에서 나타난 오류유형 분석 결과, ‘소리나는 대로 쓰기’ 오류가 가장 많이 나타났으며, 연령이 증가함에 따라 ‘소리 나는 대로 쓰기’ 오류는 감소하고 ‘대치오류’는 증가하는 경향을 보였다. 또한 ‘음소탈락’에서는 받침생략이 90%이상을 차지하였으며 ‘음절생략’과 ‘기타 오류’ 순으로 나타났다.
본 연구는 취학 전 아동의 쓰기발달에 영향을 미치는 요인을 알아보기 위하여 전남 Y시에 있는 어린이집에 재원 중인 아동 139명의 ‘일기쓰기’과제를 분석하였다. 평가 자료는‘일기쓰기’가 활용되었으며, 쓰기발달단계는 이영자(1997)의 6단계를, 오류분석을 위한 도구로는 김동일(2002)의 쓰기오류 분석표를 활용하였다. 자료 분석 결과, 아동의 쓰기발달단계는 성별에 따라 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 쓰기발달단계에는 연령이 가장 큰 영향을 미치는 요인으로 나타났으며, 학습지 유무도 통계적으로 매우 유의한 차이를 보였다. 문장쓰기 단계에 해당하는 아동의 쓰기를 분석한 결과, 단어 수와 철자쓰기에서는 성별이 유의미한 변인으로 작용하였다. 또한 연령과 학습지 유무는 철자쓰기에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 글자 수, 글씨쓰기 그리고 철자쓰기 영역 간에는 서로 높은 상관관계를 가지고 있는 것으로 밝혀졌다. 마지막으로 단어에서 나타난 오류유형 분석 결과, ‘소리나는 대로 쓰기’ 오류가 가장 많이 나타났으며, 연령이 증가함에 따라 ‘소리 나는 대로 쓰기’ 오류는 감소하고 ‘대치오류’는 증가하는 경향을 보였다. 또한 ‘음소탈락’에서는 받침생략이 90%이상을 차지하였으며 ‘음절생략’과 ‘기타 오류’ 순으로 나타났다.
This study analyzed diaries, a homework assigned to 139 children in child care center in Y-si, Jeollanam-do, in an attempt to examine the effect of keeping a diary on the development of writing skills among preschoolers. The evaluation was made on the basis of the diary that was assigned as homework...
This study analyzed diaries, a homework assigned to 139 children in child care center in Y-si, Jeollanam-do, in an attempt to examine the effect of keeping a diary on the development of writing skills among preschoolers. The evaluation was made on the basis of the diary that was assigned as homework. The evaluation of writing skill development was based on the six stages set forth by Lee Yeong-Ja(1997), and the writing error analysis table developed by Kim Dong-Il(2002) was used to analyze the error. The outcome of analysis on the data indicated no significant difference in the writing skill development of children, depending on the gender. Age was the most significant factor that had effect on the writing skill development of children. A highly statistically significant difference was found as to the availability of the learning paper. The analysis on the writing skill of children in the sentence-writing-stage indicated that the gender played a signifiant role as a variable in terms of number of word and spelling. In addition, age and the availability of the learning paper were found to have an effect on the spelling. A high correlation was found among the number of word, writing and spelling. Finally, the analysis on the error type of word indicated that the error in 'writing according to the sound' was the most frequent. The error in 'writing according to the sound' decreased as they got older, whereas the substitute error increased. Moreover, omission of final consonant (or consonant cluster) on the end of a Korean orthographic syllable comprised over 90% of errors in phonemic emission, the greatest portion, followed by the omission of syllable and other errors.
This study analyzed diaries, a homework assigned to 139 children in child care center in Y-si, Jeollanam-do, in an attempt to examine the effect of keeping a diary on the development of writing skills among preschoolers. The evaluation was made on the basis of the diary that was assigned as homework. The evaluation of writing skill development was based on the six stages set forth by Lee Yeong-Ja(1997), and the writing error analysis table developed by Kim Dong-Il(2002) was used to analyze the error. The outcome of analysis on the data indicated no significant difference in the writing skill development of children, depending on the gender. Age was the most significant factor that had effect on the writing skill development of children. A highly statistically significant difference was found as to the availability of the learning paper. The analysis on the writing skill of children in the sentence-writing-stage indicated that the gender played a signifiant role as a variable in terms of number of word and spelling. In addition, age and the availability of the learning paper were found to have an effect on the spelling. A high correlation was found among the number of word, writing and spelling. Finally, the analysis on the error type of word indicated that the error in 'writing according to the sound' was the most frequent. The error in 'writing according to the sound' decreased as they got older, whereas the substitute error increased. Moreover, omission of final consonant (or consonant cluster) on the end of a Korean orthographic syllable comprised over 90% of errors in phonemic emission, the greatest portion, followed by the omission of syllable and other errors.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.