[국내논문]구매결정 인지적 요인에 따른 스포츠신발 세분화시장과 광고소비자 유형의 관계 분석 Market segmentation by decision-making factors and cognitive advertising type in purchasing athletic shoes
본 연구는 스포츠신발 구매 시 고려요인에 따라 소비자들을 세분화와, 세분화 된 집단별 스포츠참여 요인, 구매현황 요인, 인구통계학적 요인, 그리고 광고소비자의 유형의 차이를 규명하는데 그 목적이 있다. 모집단은 전국거주 만 15세 이상의 남녀 중 스포츠신발 구매경험이 있는 자로 정하였고, 설문을 실시한 결과 총 1,582명의 유효 데이터를 수집·분석하였다. 요인분석을 통해 3개의 구매고려요인을 추출하여, 그 요인점수를 이용해 군집분석을 실시하였다. 그 결과 4개의 군집을 도출하였다. 그 군집들의 성격을 규명하기 위해 일원변량분석과 교차분석을 실시하여 군집별 인구통계학적 변인, 구매현황 변인, 그리고 광고소비자의 유형변인의 차이를 살펴보았다. 군집별 특성을 고려한 결과 4개의 군집들을 ‘외부요인 및 제품 내적 요인 중심 집단’, ‘반-제품 외형적 요인 중심 집단’, ‘반-제품 내적/정-제품 외형적 요인 중심집단’, 그리고 ‘반-외부/정-제품 내적 요인 중심 집단’으로 명명하였다.
본 연구는 스포츠신발 구매 시 고려요인에 따라 소비자들을 세분화와, 세분화 된 집단별 스포츠참여 요인, 구매현황 요인, 인구통계학적 요인, 그리고 광고소비자의 유형의 차이를 규명하는데 그 목적이 있다. 모집단은 전국거주 만 15세 이상의 남녀 중 스포츠신발 구매경험이 있는 자로 정하였고, 설문을 실시한 결과 총 1,582명의 유효 데이터를 수집·분석하였다. 요인분석을 통해 3개의 구매고려요인을 추출하여, 그 요인점수를 이용해 군집분석을 실시하였다. 그 결과 4개의 군집을 도출하였다. 그 군집들의 성격을 규명하기 위해 일원변량분석과 교차분석을 실시하여 군집별 인구통계학적 변인, 구매현황 변인, 그리고 광고소비자의 유형변인의 차이를 살펴보았다. 군집별 특성을 고려한 결과 4개의 군집들을 ‘외부요인 및 제품 내적 요인 중심 집단’, ‘반-제품 외형적 요인 중심 집단’, ‘반-제품 내적/정-제품 외형적 요인 중심집단’, 그리고 ‘반-외부/정-제품 내적 요인 중심 집단’으로 명명하였다.
The purpose of this study was to segment athletic shoes consumers by decision-making factors and to define the segments obtained on the basis of the proticipants' characteristics including purchasing behavior, demographic profiles, sport participation and cognitive advertising types. By a proportion...
The purpose of this study was to segment athletic shoes consumers by decision-making factors and to define the segments obtained on the basis of the proticipants' characteristics including purchasing behavior, demographic profiles, sport participation and cognitive advertising types. By a proportionate quota sampling method, a total of 1,582 usable data were selected. Multiple steps were taken to analyze the data: a) an exploratory factor analysis to explain 10 decision-making variables in purchasing athletic shoes and 8 cognitive advertising variables; b) a cluster analysis to segment the participants;; c) ANOVA test to investigate the differences among the segments on the cognitive advertising types; and d) a cross-tabulation analysis with Chi-square to determine any significant segment descriptors among the purchasing behavior, sport partivipation, and demographic variables. In result, three decision-mating factors and three advertising type factors were obtain, and a set of four segments was identified on the basis of three decision-making factors.
The purpose of this study was to segment athletic shoes consumers by decision-making factors and to define the segments obtained on the basis of the proticipants' characteristics including purchasing behavior, demographic profiles, sport participation and cognitive advertising types. By a proportionate quota sampling method, a total of 1,582 usable data were selected. Multiple steps were taken to analyze the data: a) an exploratory factor analysis to explain 10 decision-making variables in purchasing athletic shoes and 8 cognitive advertising variables; b) a cluster analysis to segment the participants;; c) ANOVA test to investigate the differences among the segments on the cognitive advertising types; and d) a cross-tabulation analysis with Chi-square to determine any significant segment descriptors among the purchasing behavior, sport partivipation, and demographic variables. In result, three decision-mating factors and three advertising type factors were obtain, and a set of four segments was identified on the basis of three decision-making factors.
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