본 연구는 휴대전화 인터넷으로 인한 공간 인식 변화에 대한 탐색적 연구의 한 시도로, 디지털 컨버전스가 사람들이 공간을 인식하고 조직할 수 있는 방식에 어떠한 변화를 일으키며, 이로 인해 개인과 집단의 생활에 어떠한 새로운 양식과 가치를 지향하는지를 밝히고자 한다. 문헌연구를 통해 휴대전화 인터넷으로 인한 공간인식의 변화상을 네트워크 연계성, 혼종적 공간성, 관계적 장소성으로 구분하고, 휴대전화 사용자와 휴대전화 인터넷 시용자간에 이러한 공간개념에 대한 인식이 다른지를 설문조사를 통해 비교하였다.
휴대전화 인터넷 이용자와 비이용자에 대한 실증연구 결과 첫째, 이용자는 정보적 연결성과 관련된 공간인식에서 가장 큰 차이를 보였다. 업무나 오락, 지역정보 등의 콘텐츠 이용이 시간과 장소에 관계없이 가능해졌고, 이는 휴대전화 인터넷이 휴대전화의 사회공간을 넘어 모바일 정보공간으로 확장된다는 측면에서 의미가 크다. 둘째, 정보에 대한 접근이 자유로워졌기 때문에 자연스럽게 하나의 장소가 하나의 역할에 국한되기 보다는 행위에 따라 장소의 역할이 규정되는 ‘관계적 장소성’ 인식도 증강되었다. 비장소(non-place)는 더 이상 이동하기위해 어쩔 수 없이 거쳐야 하는 공간이 아니라, 똑같이 대중교통이나 카페에 앉아 있더라도 개인의 활동에 따라 업무 공간, 휴식 공간, 취미 공간으로 각자 다르게 장소의 역할을 이해하는 경향이 확산되고 있다. 셋째, 설문조사에는 휴대인터넷 이용자의 혼종적 공간성 인식에 큰 차이가 없었는데, 이것은 아직 우리의 휴대전화 인터넷의 이용 역사가 오래되지 않아 관련된 위치 및 공간 관련 서비스의 보급과 이용이 초기이기 때문인 것으로 추정된다.
본 연구는 휴대전화 인터넷으로 인한 공간 인식 변화에 대한 탐색적 연구의 한 시도로, 디지털 컨버전스가 사람들이 공간을 인식하고 조직할 수 있는 방식에 어떠한 변화를 일으키며, 이로 인해 개인과 집단의 생활에 어떠한 새로운 양식과 가치를 지향하는지를 밝히고자 한다. 문헌연구를 통해 휴대전화 인터넷으로 인한 공간인식의 변화상을 네트워크 연계성, 혼종적 공간성, 관계적 장소성으로 구분하고, 휴대전화 사용자와 휴대전화 인터넷 시용자간에 이러한 공간개념에 대한 인식이 다른지를 설문조사를 통해 비교하였다.
휴대전화 인터넷 이용자와 비이용자에 대한 실증연구 결과 첫째, 이용자는 정보적 연결성과 관련된 공간인식에서 가장 큰 차이를 보였다. 업무나 오락, 지역정보 등의 콘텐츠 이용이 시간과 장소에 관계없이 가능해졌고, 이는 휴대전화 인터넷이 휴대전화의 사회공간을 넘어 모바일 정보공간으로 확장된다는 측면에서 의미가 크다. 둘째, 정보에 대한 접근이 자유로워졌기 때문에 자연스럽게 하나의 장소가 하나의 역할에 국한되기 보다는 행위에 따라 장소의 역할이 규정되는 ‘관계적 장소성’ 인식도 증강되었다. 비장소(non-place)는 더 이상 이동하기위해 어쩔 수 없이 거쳐야 하는 공간이 아니라, 똑같이 대중교통이나 카페에 앉아 있더라도 개인의 활동에 따라 업무 공간, 휴식 공간, 취미 공간으로 각자 다르게 장소의 역할을 이해하는 경향이 확산되고 있다. 셋째, 설문조사에는 휴대인터넷 이용자의 혼종적 공간성 인식에 큰 차이가 없었는데, 이것은 아직 우리의 휴대전화 인터넷의 이용 역사가 오래되지 않아 관련된 위치 및 공간 관련 서비스의 보급과 이용이 초기이기 때문인 것으로 추정된다.
This study aims to explore how the mobile internet on the phone changes spatial perception of its users. Reviewing previous literature, we could draw three concepts related with mobile internet, that is mobile connectedness, hybrid spatiality, and related spatiality. Questionnaire survey was used to...
This study aims to explore how the mobile internet on the phone changes spatial perception of its users. Reviewing previous literature, we could draw three concepts related with mobile internet, that is mobile connectedness, hybrid spatiality, and related spatiality. Questionnaire survey was used to compare the perception of these three concepts between mobile internet users and non-users. Mobile internet users seem to have a high level of perceived mobile connectedness and related spatiality, while they do not show significant difference in perceiving hybrid spatiality. First, the mobile users are turned out to feel highly connected in the sense of information availability rather than social connectivity. In the latter, community connectivity are proved to improve more than personal connectivity. The possibility of doing business, accessing information as well as playing games on the mobile internet extends the mobile space into every kind of information and communications over the limit of personal social connectivity. Second, related spatiality of places has been enhanced due to polysemy of place engendered by mobile cyborg. What a person is doing plays greater role in deciding the nature and meaning of a place, not where he is. The third place or non-place is not anymore a passage to somewhere, but it has become an important living room of everyday activity. Third, users do not show a meaningful difference in hybrid spatiality. A short period of mobile internet diffusion and poor deployment in such services as LBS, mobile social software, and location based mobile games could be feasible explanation for this mismatch.
This study aims to explore how the mobile internet on the phone changes spatial perception of its users. Reviewing previous literature, we could draw three concepts related with mobile internet, that is mobile connectedness, hybrid spatiality, and related spatiality. Questionnaire survey was used to compare the perception of these three concepts between mobile internet users and non-users. Mobile internet users seem to have a high level of perceived mobile connectedness and related spatiality, while they do not show significant difference in perceiving hybrid spatiality. First, the mobile users are turned out to feel highly connected in the sense of information availability rather than social connectivity. In the latter, community connectivity are proved to improve more than personal connectivity. The possibility of doing business, accessing information as well as playing games on the mobile internet extends the mobile space into every kind of information and communications over the limit of personal social connectivity. Second, related spatiality of places has been enhanced due to polysemy of place engendered by mobile cyborg. What a person is doing plays greater role in deciding the nature and meaning of a place, not where he is. The third place or non-place is not anymore a passage to somewhere, but it has become an important living room of everyday activity. Third, users do not show a meaningful difference in hybrid spatiality. A short period of mobile internet diffusion and poor deployment in such services as LBS, mobile social software, and location based mobile games could be feasible explanation for this mismatch.
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