본고는 이미 문화콘텐츠로 개발되고 있는 국문학 작품의 문화콘텐츠화 양상을 살펴보고, 이들이 선택된 이유를 살펴보며, 나아가서는 실제로 대학 강의에 어떻게 접목하거나 습융시킬 수 있는가의 방안을 마련하려는 것을 목적으로 했다.
고전문학은 이미 여러 가지 분야 즉, 상고시가를 비롯해서 향가, 속요, 시조, 가사, 민요, 전설, 민담, 신화, 민속극, 판소리, 민속물 등으로 문화콘텐츠화되고 있었다. 이들의 양상은 매체와 불리불가결한 관계에 놓여있는데, 주로 연극, 영화, TV 극, 인터넷 영상물, 비디오테이프, CD롬, 애니메이션, 라디오 다큐멘터리 등으로 개발되고 있었다.
본고에서는 〈공무도하가〉, 시조, 그리고 민요로는 〈해녀 노젓는 소리〉, 가사로는 윤희순의 〈안사람 의병가〉, 서사담으로는 〈금강산 설화 부분〉과 〈아우라지 처녀 전설〉 등을 선택해서 각기 다른 매체를 이용해 문화콘텐츠로 개발된 양상과 채택된 목적 등을 밝혔으며, 향가나 고려속요, 한시 등도 부분적으로 문화콘텐츠화되고 있음도 간단히 언급했다.
또한 고전문학이 지니는 원래의 목적과 이를 현대인의 취향에 맞추어 문화콘텐츠화하는 목적을 병행하는데 필요한 교수—학습 방법의수업 모형도 제시했다. 이 두 가지 목적을 수행하기 위한 방식으로는 포트폴리오 작성과 프리젠테이션 방식이 적합함을 밝혔다. 이를 위해서 〈박장사 설화〉와 〈서경별곡〉을 채택해서 예시를 했다. 우선 이들 작품의 표면적 의미와 이면적 의미를 추출하는 일을 수행하는 것은 고전문학의 원래의 목적에 해당되며, 그 결과를 갖고 조별로 브레인스토밍 방식을 통해 자신들의 목표에 부합하는 콘셉을 작성하고, 시놉시스도 마련하고, 나아가서는 스토리리텔링을 구축해서, 영화의 시나리오나, 연극이나 TV의 극의 극본 또는 대본으로, 애니메이션을 위한 시나리오로 작성한 후, 이를 프리젠테이션을 통해서 발표하는 방식으로 진행하였다. 이 작업물은 후에 학습자들에 의해 인터넷에 제공될 수도 있을 것이며, 또한 아이콘을 이용해서 상품개발이나 광고문에 이용할 수도 있다. 주인공 캐릭터를 아이콘으로 해서 영상적 효과를 자아낼 수도 있음도 제시했다.
본고는 이미 문화콘텐츠로 개발되고 있는 국문학 작품의 문화콘텐츠화 양상을 살펴보고, 이들이 선택된 이유를 살펴보며, 나아가서는 실제로 대학 강의에 어떻게 접목하거나 습융시킬 수 있는가의 방안을 마련하려는 것을 목적으로 했다.
고전문학은 이미 여러 가지 분야 즉, 상고시가를 비롯해서 향가, 속요, 시조, 가사, 민요, 전설, 민담, 신화, 민속극, 판소리, 민속물 등으로 문화콘텐츠화되고 있었다. 이들의 양상은 매체와 불리불가결한 관계에 놓여있는데, 주로 연극, 영화, TV 극, 인터넷 영상물, 비디오테이프, CD롬, 애니메이션, 라디오 다큐멘터리 등으로 개발되고 있었다.
본고에서는 〈공무도하가〉, 시조, 그리고 민요로는 〈해녀 노젓는 소리〉, 가사로는 윤희순의 〈안사람 의병가〉, 서사담으로는 〈금강산 설화 부분〉과 〈아우라지 처녀 전설〉 등을 선택해서 각기 다른 매체를 이용해 문화콘텐츠로 개발된 양상과 채택된 목적 등을 밝혔으며, 향가나 고려속요, 한시 등도 부분적으로 문화콘텐츠화되고 있음도 간단히 언급했다.
또한 고전문학이 지니는 원래의 목적과 이를 현대인의 취향에 맞추어 문화콘텐츠화하는 목적을 병행하는데 필요한 교수—학습 방법의수업 모형도 제시했다. 이 두 가지 목적을 수행하기 위한 방식으로는 포트폴리오 작성과 프리젠테이션 방식이 적합함을 밝혔다. 이를 위해서 〈박장사 설화〉와 〈서경별곡〉을 채택해서 예시를 했다. 우선 이들 작품의 표면적 의미와 이면적 의미를 추출하는 일을 수행하는 것은 고전문학의 원래의 목적에 해당되며, 그 결과를 갖고 조별로 브레인스토밍 방식을 통해 자신들의 목표에 부합하는 콘셉을 작성하고, 시놉시스도 마련하고, 나아가서는 스토리리텔링을 구축해서, 영화의 시나리오나, 연극이나 TV의 극의 극본 또는 대본으로, 애니메이션을 위한 시나리오로 작성한 후, 이를 프리젠테이션을 통해서 발표하는 방식으로 진행하였다. 이 작업물은 후에 학습자들에 의해 인터넷에 제공될 수도 있을 것이며, 또한 아이콘을 이용해서 상품개발이나 광고문에 이용할 수도 있다. 주인공 캐릭터를 아이콘으로 해서 영상적 효과를 자아낼 수도 있음도 제시했다.
Classical literature has already cultural contentized in many ways, including old Korean folk songs, popular songs, Sijo(a three-verse Korean poem), Korean verse, folk songs, legends, folk tales, myths, folk drama, Pansori, folkcraft. These are inseparably related to the mass media and usually cultu...
Classical literature has already cultural contentized in many ways, including old Korean folk songs, popular songs, Sijo(a three-verse Korean poem), Korean verse, folk songs, legends, folk tales, myths, folk drama, Pansori, folkcraft. These are inseparably related to the mass media and usually cultural contentized by means of plays, movies, television drama, Internet, video tapes, CD-ROM, animation, radio documentary, and the like. This study examined the aspects of cultural contentization and the selected purposes with a Sijo, "Gongmudohaga", a folk song, "the Sound of a Woman Diver"s Paddling", Korean verse, "A Loyal Army Song of Wives" by HeeSoon Yoon, an epic story, "a part of KumKangSan Story" and "a folk tale of a Auragi Girl". It is also briefly mentioned that old Korean folk songs, Korea popupar songs, and Korean poetry have been partly contentized. Also, a lesson model for teaching and learning is suggested to be necessary to practice the primary purpose the classics has and the purpose of cultural contentization which meets the moderns" tastes simultaneously. Portfolio and presentation were adopted to carry out these two purposes. "Bagjangsa folk tale" and "Seokyoungbeolgog" were selected as examples to do so. First of all, it is the primary purpose of the classics to carry out finding surface meanings and in-depth meanings of them. With the results, students divided into small groups frame concepts with brainstorming, make synopses, and prepare story retelling. Therefore, they write a scenario for a movie, a script for a play or television drama, a scenario for an animation, and then present them in their presentations. This work can be shown on the Internet by learners later and one of the icons can also be used in products development or advertisement. It can bring scenic effets by inconizing a manin character. Thus, learners will realize the value and meaning of the classics through classical literature classes and also be able to collect various sources and to develop diverse cultural contents. Besides, additional effects would be obtained including students" confidence in giving presentations. This is the method that the researcher has been carrying out over last one year through portfolio making and students" presentations.
Classical literature has already cultural contentized in many ways, including old Korean folk songs, popular songs, Sijo(a three-verse Korean poem), Korean verse, folk songs, legends, folk tales, myths, folk drama, Pansori, folkcraft. These are inseparably related to the mass media and usually cultural contentized by means of plays, movies, television drama, Internet, video tapes, CD-ROM, animation, radio documentary, and the like. This study examined the aspects of cultural contentization and the selected purposes with a Sijo, "Gongmudohaga", a folk song, "the Sound of a Woman Diver"s Paddling", Korean verse, "A Loyal Army Song of Wives" by HeeSoon Yoon, an epic story, "a part of KumKangSan Story" and "a folk tale of a Auragi Girl". It is also briefly mentioned that old Korean folk songs, Korea popupar songs, and Korean poetry have been partly contentized. Also, a lesson model for teaching and learning is suggested to be necessary to practice the primary purpose the classics has and the purpose of cultural contentization which meets the moderns" tastes simultaneously. Portfolio and presentation were adopted to carry out these two purposes. "Bagjangsa folk tale" and "Seokyoungbeolgog" were selected as examples to do so. First of all, it is the primary purpose of the classics to carry out finding surface meanings and in-depth meanings of them. With the results, students divided into small groups frame concepts with brainstorming, make synopses, and prepare story retelling. Therefore, they write a scenario for a movie, a script for a play or television drama, a scenario for an animation, and then present them in their presentations. This work can be shown on the Internet by learners later and one of the icons can also be used in products development or advertisement. It can bring scenic effets by inconizing a manin character. Thus, learners will realize the value and meaning of the classics through classical literature classes and also be able to collect various sources and to develop diverse cultural contents. Besides, additional effects would be obtained including students" confidence in giving presentations. This is the method that the researcher has been carrying out over last one year through portfolio making and students" presentations.
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