[국내논문]이물교혼담에 나타난 여자요괴의 양상과 문화콘텐츠로의 변용 - 구미호이야기를 중심으로 The Patterns of Female Demon Appearing in Marriage of Different Beings and the Modification into Culture Contents -Focusing on the Story of Nine-tailed Fox-
이 논문은 문화콘텐츠 시대에 구미호와 인간의 교혼(交婚)이야기가 가지는 콘텐츠의 원천 소재로서 가능성을 살피고, 문화콘텐츠로의 새로운 방향을 제시하기 위한 글이다.
구비문학대계에 수록된 구미호와 인간의 교혼에 관한 이야기는 ‘여우아내’, ‘강감찬 탄생’, ‘여우구슬’ 세 유형으로 정리할 수 있다. ‘여우아내’에서 구미호는 인간에게 도움을 주는 구원자로 등장하고, ‘강감찬 탄생’에서는 위대한 인물을 출산하는 여성으로 등장하며, ‘여우구슬’에서는 인간의 생명을 위협하는 유혹자로 나타난다. 인류사회 초기에는 구미호에 대한 다양한 인식을 공존하고 있었으나, 인간의 인지가 발달하면서 경이로운 능력을 가진 자연대상물을 부정적 적대자로 인식하여 구미호의 부정적인 모습이 강조되고 있는 것이다.
구미호이야기 전승을 토대로 문화콘텐츠로 변용된 경우에는 대부분 구미호에 대한 부정적인 관념을 계승하고 있다. 구미호와 인간의 교혼이야기가 문화콘텐츠로 변용된 것으로 ‘전설의 고향’, 영화 ‘구미호’, TV드라마 ‘구미호외전’이 있다. 이들 이야기에는 공통적으로 사람이 되고 싶어 하는 구미호와 인간 남자와 사랑을 이루지 못하는 구미호가 등장한다. 구미호는 인간을 갈망하고 인간과 사랑을 이루려하지만 인간들은 구미호를 부정적 아니마로만 인식하고 타자화시킨다.
구미호가 문화콘텐츠로서 소비대중을 확대하기 위해서는 부정적 모습을 갱신할 필요가 있다. 새로운 계층의 감성에 부합하는 긍정적 아니마로 구미호를 형상화하여야 한다. 이를 위해 첫째, 구미호의 恨, 인간의 불신과 파국이라는 진부한 내러티브를 극복하여 인간과 구미호가 화합하는 새로운 이야기를 모색해야 한다. 둘째, 구미호의 이미지를 시각화 조형화하여 상상과 환상의 세계에서 인간과 화합하는 새로운 구미호를 창조해야 한다. 셋째. 원소스 멀티 유즈(One Source Multi Use)의 성격을 지닌 문화콘텐츠 산업의 특성을 살려 친근한 구미호의 이미지를 다양한 매체에 활용해야 한다.
이 논문은 문화콘텐츠 시대에 구미호와 인간의 교혼(交婚)이야기가 가지는 콘텐츠의 원천 소재로서 가능성을 살피고, 문화콘텐츠로의 새로운 방향을 제시하기 위한 글이다.
구비문학대계에 수록된 구미호와 인간의 교혼에 관한 이야기는 ‘여우아내’, ‘강감찬 탄생’, ‘여우구슬’ 세 유형으로 정리할 수 있다. ‘여우아내’에서 구미호는 인간에게 도움을 주는 구원자로 등장하고, ‘강감찬 탄생’에서는 위대한 인물을 출산하는 여성으로 등장하며, ‘여우구슬’에서는 인간의 생명을 위협하는 유혹자로 나타난다. 인류사회 초기에는 구미호에 대한 다양한 인식을 공존하고 있었으나, 인간의 인지가 발달하면서 경이로운 능력을 가진 자연대상물을 부정적 적대자로 인식하여 구미호의 부정적인 모습이 강조되고 있는 것이다.
구미호이야기 전승을 토대로 문화콘텐츠로 변용된 경우에는 대부분 구미호에 대한 부정적인 관념을 계승하고 있다. 구미호와 인간의 교혼이야기가 문화콘텐츠로 변용된 것으로 ‘전설의 고향’, 영화 ‘구미호’, TV드라마 ‘구미호외전’이 있다. 이들 이야기에는 공통적으로 사람이 되고 싶어 하는 구미호와 인간 남자와 사랑을 이루지 못하는 구미호가 등장한다. 구미호는 인간을 갈망하고 인간과 사랑을 이루려하지만 인간들은 구미호를 부정적 아니마로만 인식하고 타자화시킨다.
구미호가 문화콘텐츠로서 소비대중을 확대하기 위해서는 부정적 모습을 갱신할 필요가 있다. 새로운 계층의 감성에 부합하는 긍정적 아니마로 구미호를 형상화하여야 한다. 이를 위해 첫째, 구미호의 恨, 인간의 불신과 파국이라는 진부한 내러티브를 극복하여 인간과 구미호가 화합하는 새로운 이야기를 모색해야 한다. 둘째, 구미호의 이미지를 시각화 조형화하여 상상과 환상의 세계에서 인간과 화합하는 새로운 구미호를 창조해야 한다. 셋째. 원소스 멀티 유즈(One Source Multi Use)의 성격을 지닌 문화콘텐츠 산업의 특성을 살려 친근한 구미호의 이미지를 다양한 매체에 활용해야 한다.
This thesis is the writing to seek the possibility of marriage story of nine-tailed fox with human as the original material of contents under the culture contents era and to present a new direction toward the culture contents. The story on marriage of nine-tailed fox and human written on the Gubi Mu...
This thesis is the writing to seek the possibility of marriage story of nine-tailed fox with human as the original material of contents under the culture contents era and to present a new direction toward the culture contents. The story on marriage of nine-tailed fox and human written on the Gubi Munhak Daegye (Great Literature Collection) can be classified into three types: ‘fox spouse’, ‘birth of Kang Gam-chan’ and ‘fox gem’. These three types of stories display the perception toward mutually different nine-tailed fox. In ‘fox spouse’, the nine-tailed fox emerged as the savior that provided help for human, and in ‘birth of Kang Gam-chan’, the nine-tailed fox emerged as a woman that gave a birth of a great person, and in ‘fox gem’, the nine-tailed fox emerged as a seducer that threatened the life of human. As such, various recognition on the nine-tailed fox have been co-existed in the past, however, with the human cognition developed, the natural subject that has remarkable capability is deemed as the negative hostile party that the negative aspects of the nine-tailed fox have been emphasized. In the event of the nine-tailed fox story modified into the culture contents, most of stories succeeded the negative concept on the nine-tailed fox. The stories on the marriage of nine-tailed fox and human that turned into the culture contents could be found in ‘The Home of Legend’, movie ‘The Nine-tailed Fox’, and TV drama ‘Story of Nine-tailed Fox’. These stories commonly have the nine-tailed fox that wanted to be a person and unable to consummate the love with a man. This is attributable to the fact that the negative perception of the nine-tailed fox from the nine-tailed fox stories led up to the contemporary time. However, the contemporary nine-tailed fox is not only the negative being that takes away the vitality of a man, like one appeared in the fox gem type. The nine-tailed fox wants to become a human and make efforts to consummate the love with a human. However, humans believe that the love with the nine-tailed fox take away the life of a man, and perceive the nine-tailed fox as the negative anima. In order to expand the nine-tailed fox as a part of the culture contents, there is a need for its negative image to change. As the positive anima that meets the sensitivity of new class, the nine-tailed fox has to the imagined. For this purpose, first, the narrative also has to seek for converting into the story of human and nine-tailed fox harmonizing and mingling beyond the clich?of the sorrow of the nine-tailed fox and distrust of human leading up to the destruction. Second, there has to be interests in visualizing and formulating the nine-tailed fox. In the world of imagination and fantasy, the image on the new nine-tailed fox that harmonizes with human has to be developed. Third, the image of familiar nine-tailed fox has to be facilitated in various media. Culture content is an original source with the property of one-source multi-use with the various distribution and consumption possible. The nine-tailed fox is also the culture that has the unlimited value for facilitation in character products, material for local festival, game and others.
This thesis is the writing to seek the possibility of marriage story of nine-tailed fox with human as the original material of contents under the culture contents era and to present a new direction toward the culture contents. The story on marriage of nine-tailed fox and human written on the Gubi Munhak Daegye (Great Literature Collection) can be classified into three types: ‘fox spouse’, ‘birth of Kang Gam-chan’ and ‘fox gem’. These three types of stories display the perception toward mutually different nine-tailed fox. In ‘fox spouse’, the nine-tailed fox emerged as the savior that provided help for human, and in ‘birth of Kang Gam-chan’, the nine-tailed fox emerged as a woman that gave a birth of a great person, and in ‘fox gem’, the nine-tailed fox emerged as a seducer that threatened the life of human. As such, various recognition on the nine-tailed fox have been co-existed in the past, however, with the human cognition developed, the natural subject that has remarkable capability is deemed as the negative hostile party that the negative aspects of the nine-tailed fox have been emphasized. In the event of the nine-tailed fox story modified into the culture contents, most of stories succeeded the negative concept on the nine-tailed fox. The stories on the marriage of nine-tailed fox and human that turned into the culture contents could be found in ‘The Home of Legend’, movie ‘The Nine-tailed Fox’, and TV drama ‘Story of Nine-tailed Fox’. These stories commonly have the nine-tailed fox that wanted to be a person and unable to consummate the love with a man. This is attributable to the fact that the negative perception of the nine-tailed fox from the nine-tailed fox stories led up to the contemporary time. However, the contemporary nine-tailed fox is not only the negative being that takes away the vitality of a man, like one appeared in the fox gem type. The nine-tailed fox wants to become a human and make efforts to consummate the love with a human. However, humans believe that the love with the nine-tailed fox take away the life of a man, and perceive the nine-tailed fox as the negative anima. In order to expand the nine-tailed fox as a part of the culture contents, there is a need for its negative image to change. As the positive anima that meets the sensitivity of new class, the nine-tailed fox has to the imagined. For this purpose, first, the narrative also has to seek for converting into the story of human and nine-tailed fox harmonizing and mingling beyond the clich?of the sorrow of the nine-tailed fox and distrust of human leading up to the destruction. Second, there has to be interests in visualizing and formulating the nine-tailed fox. In the world of imagination and fantasy, the image on the new nine-tailed fox that harmonizes with human has to be developed. Third, the image of familiar nine-tailed fox has to be facilitated in various media. Culture content is an original source with the property of one-source multi-use with the various distribution and consumption possible. The nine-tailed fox is also the culture that has the unlimited value for facilitation in character products, material for local festival, game and others.
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